Nvidia Tegra 4: multimediamonster
De afgelopen dagen is de relatief kleine stand van Nvidia op het Mobile World Congress overrompeld geweest door iedereen. Daarom hebben we tot vandaag gewacht om grondig alles van dichtbij te bekijken. En we kregen veel meer te zien dat we oorspronlijk hadden gedacht. Daarom: een deep dive in Tegra 4 van Nvidia.
Met LTE
Tegra 3 was vorig jaar een van de meest gebruikte chips in smartphones en vooral tablets, maar deze SoC mistte een functie uitdrukkelijk: LTE. Vanaf Tegra 4 is dat niet meer het geval. Tegra 4 verschijnt in twee smaken: Tegra 4 en Tegra 4i. Tegra 4i is in feite een afgeslankte versie van de Tegra 4 met Cortex A9-kernen in plaats van de snelle Cortex A15-kernen, en 12 minder GPU-kernen. Voor een budgetchip zijn de prestaties nog meer dan behoorlijk, maar in de Tegra 4i zit ook de LTE-modem in de SoC. Ideaal voer voor de Amerikaanse markt. Bij de Tegra 4 kan de provider of fabrikant nog zelf kiezen of er een aparte LTE-chip in moet, of niet.
[related_article id=”161563″]
Wat maakt Tegra 4 zo interessant? Het is de eerste chip met vier ARM Cortex A15-kernen aan boord. Samsung heeft ook al een A15-chip gemaakt voor de Nexus 10, maar dat was maar een dualcorevariant. Het verschil in prestaties merk je goed als je beide toestellen vergelijkt. We kregen een browsertest te zien waar beide toestellen zo snel mogelijk de 25 meest populaire browserpagina’s moeten laden. De Samsung Nexus 10 doet dat in 46 seconden, terwijl de Tegra 4 referentietablet er maar 28 seconden over doet. Een stuk beter, maar het valt af te wachten hoe deze prestaties zijn wanneer we twee quadcore A15-SoC’s naast elkaar leggen.
HDR filmen
Nvidia maakt zich sterk dat ze dankzij Tegra 4 de meest slimme chip in huis hebben op vlak van fotografie. Dit komt omdat ze naast een beeldchip ook de snelle Tegra 4 integraal gebruiken bij foto- en video-opnames. Vier snelle processorkernen en een snelle GPU, dat moet vuurwerk geven. Nvidia noemt deze krachtige functie Chimera. We kregen een HDR-demo te zien voor fotografie en video. Een HDR-opname duurt nu amper een halve seconde, waardoor zelfs bewegende beelden in HDR scherp blijven. Ze vergelijken ook even kort met een HTC One X, en het verschil is opmerkelijk.
HDR video is net zo straf. Tegra 4 kan tot 30 beelden per seconde filmen in HDR, en daarvoor hebben ze een realtime demo gegeven op MWC. We konden vrij spelen met de instellingen, en daarna kregen we een soortgelijke demonstratie. We moeten zeggen: we waren onder de indruk.
Tap to Track
Het wordt nog veel indrukwekkender als Nvidia ons een demo laat zien van Tap to Track. Deze functie zit zelfs nog niet in SLR-camera’s. Je kan op het scherm een voorwerp aanduiden dat steeds in focus moet blijven, ongeacht de omstandigheden. Handig bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd wanneer je een persoon continu wil volgen, of de bal zelf. Zelfs wanneer het voorwerp of de persoon even uit beeld verdwijnt, en daarna terugkomt, pikt Tegra 4 die automatisch terug op. Heel straffe kost die we ongetwijfeld binnenkort ook in andere fototoestellen gaan terugzien.
Deze cameratechnologiën wordt door Nvidia in een handige API gegoten, waardoor fabrikanten ze handig in hun toestellen kunnen integreren. Het blijft dus niet bij tech demo’s van Nvidia: deze functies komen ook in elke smartphone met Tegra 4 aan boord als de fabrikant ze voorziet.
Verbruik
Een veel snellere processor verbruikt meestal ook veel meer, maar dankzij de zuinige Cortex A15-architectuur is dat niet het geval. Bovendien maakt Nvidia in de Tegra 4 opnieuw gebruik van zijn zogenaamde Companion Core. Deze vijfde kern dient voor eenvoudige taken en HD-films, zodat de chip de andere vier kernen niet moet benaderen. In een demonstratie op een dev kit zien we dat een HD-film inclusief 4,5 inch Full HD-scherm amper 0,77 watt verbruikt, wat bijzonder weinig is.
Om een tablet of smarpthone nog extra zuinig te maken, heeft Nvidia de PRISM 2-technologie ontwikkeld. Dit houdt in dat Tegra 4 dynamisch elk frame kan analyseren, om daaraan de schermhelderheid en contrast aan te passen. Het resultaat is behoorlijk indrukwekkend. In een demonstratie konden we geen verschil zien tussen beide schermen, en toch verbruikt de éne maar 2,23 watt in vergelijking met 3,83 watt. Dat is een groot verschil wat je per laadbeurt meer dan twee uur aan extra filmtijd geeft. Ideaal voor transatlantische vluchten, of vertragingen bij treinen.
Meer dan een chip
Tegra 4 is naast een krachtige chip ook een chip met veel softwaremogelijkheden en bezuinigingen. Zowel het reference design van de tablet en smartphone van Nvidia toont veel potentieel, maar het valt af te wachten hoe Tegra 4 presteert in een ‘gewone’ smartphone. Het lijkt alvast dat Nvidia opnieuw goud in handen heeft.
De afgelopen dagen is de relatief kleine stand van Nvidia op het Mobile World Congress overrompeld geweest door iedereen. Daarom hebben we tot vandaag gewacht om grondig alles van dichtbij te bekijken. En we kregen veel meer te zien dat we oorspronlijk hadden gedacht. Daarom: een deep dive in Tegra 4 van Nvidia.
Met LTE
Tegra 3 was vorig jaar een van de meest gebruikte chips in smartphones en vooral tablets, maar deze SoC mistte een functie uitdrukkelijk: LTE. Vanaf Tegra 4 is dat niet meer het geval. Tegra 4 verschijnt in twee smaken: Tegra 4 en Tegra 4i. Tegra 4i is in feite een afgeslankte versie van de Tegra 4 met Cortex A9-kernen in plaats van de snelle Cortex A15-kernen, en 12 minder GPU-kernen. Voor een budgetchip zijn de prestaties nog meer dan behoorlijk, maar in de Tegra 4i zit ook de LTE-modem in de SoC. Ideaal voer voor de Amerikaanse markt. Bij de Tegra 4 kan de provider of fabrikant nog zelf kiezen of er een aparte LTE-chip in moet, of niet.
[related_article id=”161563″]
Wat maakt Tegra 4 zo interessant? Het is de eerste chip met vier ARM Cortex A15-kernen aan boord. Samsung heeft ook al een A15-chip gemaakt voor de Nexus 10, maar dat was maar een dualcorevariant. Het verschil in prestaties merk je goed als je beide toestellen vergelijkt. We kregen een browsertest te zien waar beide toestellen zo snel mogelijk de 25 meest populaire browserpagina’s moeten laden. De Samsung Nexus 10 doet dat in 46 seconden, terwijl de Tegra 4 referentietablet er maar 28 seconden over doet. Een stuk beter, maar het valt af te wachten hoe deze prestaties zijn wanneer we twee quadcore A15-SoC’s naast elkaar leggen.
HDR filmen
Nvidia maakt zich sterk dat ze dankzij Tegra 4 de meest slimme chip in huis hebben op vlak van fotografie. Dit komt omdat ze naast een beeldchip ook de snelle Tegra 4 integraal gebruiken bij foto- en video-opnames. Vier snelle processorkernen en een snelle GPU, dat moet vuurwerk geven. Nvidia noemt deze krachtige functie Chimera. We kregen een HDR-demo te zien voor fotografie en video. Een HDR-opname duurt nu amper een halve seconde, waardoor zelfs bewegende beelden in HDR scherp blijven. Ze vergelijken ook even kort met een HTC One X, en het verschil is opmerkelijk.
HDR video is net zo straf. Tegra 4 kan tot 30 beelden per seconde filmen in HDR, en daarvoor hebben ze een realtime demo gegeven op MWC. We konden vrij spelen met de instellingen, en daarna kregen we een soortgelijke demonstratie. We moeten zeggen: we waren onder de indruk.
Tap to Track
Het wordt nog veel indrukwekkender als Nvidia ons een demo laat zien van Tap to Track. Deze functie zit zelfs nog niet in SLR-camera’s. Je kan op het scherm een voorwerp aanduiden dat steeds in focus moet blijven, ongeacht de omstandigheden. Handig bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd wanneer je een persoon continu wil volgen, of de bal zelf. Zelfs wanneer het voorwerp of de persoon even uit beeld verdwijnt, en daarna terugkomt, pikt Tegra 4 die automatisch terug op. Heel straffe kost die we ongetwijfeld binnenkort ook in andere fototoestellen gaan terugzien.
Deze cameratechnologiën wordt door Nvidia in een handige API gegoten, waardoor fabrikanten ze handig in hun toestellen kunnen integreren. Het blijft dus niet bij tech demo’s van Nvidia: deze functies komen ook in elke smartphone met Tegra 4 aan boord als de fabrikant ze voorziet.
Verbruik
Een veel snellere processor verbruikt meestal ook veel meer, maar dankzij de zuinige Cortex A15-architectuur is dat niet het geval. Bovendien maakt Nvidia in de Tegra 4 opnieuw gebruik van zijn zogenaamde Companion Core. Deze vijfde kern dient voor eenvoudige taken en HD-films, zodat de chip de andere vier kernen niet moet benaderen. In een demonstratie op een dev kit zien we dat een HD-film inclusief 4,5 inch Full HD-scherm amper 0,77 watt verbruikt, wat bijzonder weinig is.
Om een tablet of smarpthone nog extra zuinig te maken, heeft Nvidia de PRISM 2-technologie ontwikkeld. Dit houdt in dat Tegra 4 dynamisch elk frame kan analyseren, om daaraan de schermhelderheid en contrast aan te passen. Het resultaat is behoorlijk indrukwekkend. In een demonstratie konden we geen verschil zien tussen beide schermen, en toch verbruikt de éne maar 2,23 watt in vergelijking met 3,83 watt. Dat is een groot verschil wat je per laadbeurt meer dan twee uur aan extra filmtijd geeft. Ideaal voor transatlantische vluchten, of vertragingen bij treinen.
Meer dan een chip
Tegra 4 is naast een krachtige chip ook een chip met veel softwaremogelijkheden en bezuinigingen. Zowel het reference design van de tablet en smartphone van Nvidia toont veel potentieel, maar het valt af te wachten hoe Tegra 4 presteert in een ‘gewone’ smartphone. Het lijkt alvast dat Nvidia opnieuw goud in handen heeft.