Twitter plaatst advertenties handmatig
Twitter gebruikt een realtime informaticasysteem dat niet werkt met processorkracht, maar met mensen. Het herkent zoekopdrachten die in zwang komen, stuurt ze naar mensen voor evaluatie en gebruikt die gegevens voor het plaatsen van advertenties.
Twitter heeft zich gerealiseerd dat menselijke beslissingen wonderen verrichten voor de plaatsing van advertenties en voor de verbetering van zoekresultaten.
De Engineering Blog van Twitter heeft gemeld dat mensen naar Twitter gaan voor nieuws –alsof we dat nog niet wisten. En Twitternieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje, een steekvlam zeg maar. Kijk maar naar de dood van Michael Jackson, die van Bin Laden of de blunder van presidentskandidaat Romney met zijn ‘mappen vol vrouwen’. Binnen enkele minuten wordt Twitter overspoeld met dat soort nieuws.
Twitter weet dat devergankelijke aard van zoektermen het onmogelijk maakt om na verloop van tijd te kunnen interpreteren waar een hashtag juist voor staat in welke bepaalde context.
Is de hashtag #mappenvolvrouwen nu een verzoek naar kantoormateriaal of is het een politiek thema? Is #ashtag een spelfout, of een verwijzing naar de Eyjafjallajökull (lees: eja-fjat-la-jo-keutl) in IJsland die het Europese luchtverkeer platlegt?
Twitter heeft nu een realtime informaticasysteem gebouwd dat zoekopdrachten moet herkennen zodra ze opkomen. De zoektermen worden naar echte mensen gestuurd die ze beoordelen en dan ingeven in het achterliggende systeem om relevantere zoekresultaten op te leveren. De mensen geven ook extra informatie mee die beschrijft of een zoekterm over mensen, plaatsen of evenementen gaat.
Het werk wordt verzonden naar Amazons Mechanical Turk, een immense groep crowdsources die klaarstaat om computertaakjes uit te voeren waarbij enig menselijk intellect nodig is.
Door die crowdsourcing kan Twitter de juiste scherprechters selecteren uit heel Mechanical Turk. En dat voor alle talen die Twitter ondersteunt. Volgens de microblogdienst is het ook makkelijk om het aantal medewerkers te schalen.
Twitter heeft in deze menselijke gegevensverwerking geïnvesteerd om zijn klanten te plezieren. En neen, dat zijn niet jij en ik. Dat zijn de klanten die betalen om tweets te promoten en om advertenties te plaatsen.
Menselijke tussenkomst garandeert dat de advertenties afgeleverd worden bij de meest relevante lezers. #mappenvolvrouwen levert politieke advertenties op en #tablet slaat op hardware, niet op pillen.
Twitter moet zijn waarde nog bewijzen aan adverteerders. De klanten zouden zich immers ernstige vragen stellen als hun ads terechtkomen naast irrelevante zoekresultaten.
En door Mechanical Turk te gebruiken, is Twitter goedkoper af dan met een permanente groep werknemers. Bovendien kunnen ze altijd iemand aan het werk zetten die in een tijdzone zit waar de kantooruren bezig zijn.
Als gebruiker krijg je een beter Twitter-ervaring met relevante advertenties en gepromote tweets. Dat is ook iets waard.
Twitter gebruikt een realtime informaticasysteem dat niet werkt met processorkracht, maar met mensen. Het herkent zoekopdrachten die in zwang komen, stuurt ze naar mensen voor evaluatie en gebruikt die gegevens voor het plaatsen van advertenties.
Twitter heeft zich gerealiseerd dat menselijke beslissingen wonderen verrichten voor de plaatsing van advertenties en voor de verbetering van zoekresultaten.
De Engineering Blog van Twitter heeft gemeld dat mensen naar Twitter gaan voor nieuws –alsof we dat nog niet wisten. En Twitternieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje, een steekvlam zeg maar. Kijk maar naar de dood van Michael Jackson, die van Bin Laden of de blunder van presidentskandidaat Romney met zijn ‘mappen vol vrouwen’. Binnen enkele minuten wordt Twitter overspoeld met dat soort nieuws.
Twitter weet dat devergankelijke aard van zoektermen het onmogelijk maakt om na verloop van tijd te kunnen interpreteren waar een hashtag juist voor staat in welke bepaalde context.
Is de hashtag #mappenvolvrouwen nu een verzoek naar kantoormateriaal of is het een politiek thema? Is #ashtag een spelfout, of een verwijzing naar de Eyjafjallajökull (lees: eja-fjat-la-jo-keutl) in IJsland die het Europese luchtverkeer platlegt?
Twitter heeft nu een realtime informaticasysteem gebouwd dat zoekopdrachten moet herkennen zodra ze opkomen. De zoektermen worden naar echte mensen gestuurd die ze beoordelen en dan ingeven in het achterliggende systeem om relevantere zoekresultaten op te leveren. De mensen geven ook extra informatie mee die beschrijft of een zoekterm over mensen, plaatsen of evenementen gaat.
Het werk wordt verzonden naar Amazons Mechanical Turk, een immense groep crowdsources die klaarstaat om computertaakjes uit te voeren waarbij enig menselijk intellect nodig is.
Door die crowdsourcing kan Twitter de juiste scherprechters selecteren uit heel Mechanical Turk. En dat voor alle talen die Twitter ondersteunt. Volgens de microblogdienst is het ook makkelijk om het aantal medewerkers te schalen.
Twitter heeft in deze menselijke gegevensverwerking geïnvesteerd om zijn klanten te plezieren. En neen, dat zijn niet jij en ik. Dat zijn de klanten die betalen om tweets te promoten en om advertenties te plaatsen.
Menselijke tussenkomst garandeert dat de advertenties afgeleverd worden bij de meest relevante lezers. #mappenvolvrouwen levert politieke advertenties op en #tablet slaat op hardware, niet op pillen.
Twitter moet zijn waarde nog bewijzen aan adverteerders. De klanten zouden zich immers ernstige vragen stellen als hun ads terechtkomen naast irrelevante zoekresultaten.
En door Mechanical Turk te gebruiken, is Twitter goedkoper af dan met een permanente groep werknemers. Bovendien kunnen ze altijd iemand aan het werk zetten die in een tijdzone zit waar de kantooruren bezig zijn.
Als gebruiker krijg je een beter Twitter-ervaring met relevante advertenties en gepromote tweets. Dat is ook iets waard.