Test

Dit is een popup

Wat belooft CES 2013?

Geen Ballmer, tv's zijn hot en automakers nemen de plaats in van telefoonbouwers. Dat en meer in de vooruitblik naar CES 2013.

Eerst dit: ZDNet neemt met zijn Amerikaanse journalisten deel aan de Consumer Electronics Show in Las Vegas. We brengen nieuws over elk groot technologiebedrijf en van de zakelijke aankondigingen. Veel van het echte consumentennieuws zal terechtkomen op FWDmagazine.be (Het is immers hun bekerwedstrijd).

Nog enkele dagen en de Consumer Electronics Show gaat weer van start. Onze collega’s van FWD Magazine en die van de Amerikaanse ZDNet pakken hun koffers om verslag uit te brengen vanuit Las Vegas.

[related_article id=”158256″]

Voor wie niet bekend is met CES, het is het grootste evenement van de technologiesector. (Het is zelfs de grootste Amerikaanse beurs tout court). Elk jaar kan je op voorhand gokken op wat he grootste verhaal zal zijn. In 2009 was dat de intrede van Palm in de smartphonemarkt, in 2011 was dat 3D-tv van Sony, Samsung en Panasonic en vorig jaar waren het al de verdienstelijke pogingen om de iPad van de troon te stoten. (Daar doen ze nog steeds pogingen voor.)

Wat wordt het in 2013? Dit jaar wordt CES het grootste verhaal van CES, maar hier zijn toch enkele verhaallijnen voor dit jaar.

Connected tv’s komen eindelijk uit de kast. En neen, ik bedoel daar niets seksueels mee. Jarenlang praten tv-makers over internetverbindingen, maar ze bleven allemaal veilig aan de kant staan. Dit jaar springen ze eindelijk in het diepe bad. Laat ons eens zien hoe ze gaan zwemmen.

Elektronicafabrikanten hebben lang gesproken van de heilige drievuldigheid bureau-broekzak-zitkamer. De laatste is niet zo haastig aangepakt als de eerste twee. Daar zien we nu verandering in komen. Connectiviteit is niet meer voorbehouden aan de allerduurste toestellen en we zijn ver genoeg weg van de economische crash van 2008 dat we mensen weer tv’s zien kopen.

En het zijn niet alleen de grote flatscreens die op de huiskamer mikken. Voor sommigen is het een kwestie van hardware (Sony en Samsung), voor anderen is het een kwestie van platform (Google, Apple, Microsoft). En voor Disney, Time Warner, CBS en andere contentmakers is het een verstoring van het zakenmodel.

TV’s zullen dunner en lichter worden en hun beelden worden scherper en levendiger. Maar de echte nieuwigheid zal liggen in de wijze waarop al die zakelijke puzzelstukjes samenkomen.

De automakers wringen zich in de kijker. De afgelopen twee jaren was er de opvallende aanwezigheid van autogadgets op CES. En dan spreken we niet over tijdreizende DeLoreans, maar over Audi’s, Mercedessen en Fords die terugpraten als je er iets tegen zegt. Een woord: telematica.

Jaren geleden vond je autofanaten rond deze tijd op het autosalon. Nu sturen de autojongens hun designers naar de autoshows en de ingenieurs naar CES. Autotechnologie is niet meer enkel een uitpuilend audiosysteem in de auto, het betekent zowat alles. Van navigatie tot onderhoud tot advertenties. Dezelfde technologie die je telefoon aankan (spraakherkenning, cloudsynchronisatie en genoeg sensoren om mee te kunnen spelen in Mission Impossible) vind je nu ook in de auto.

Dit jaar zullen we automakers zien die de in-carplatformen bijschaven omdat ze vorig jaar te vroeg zijn aangekondigd. Ford was er vroeg bij met zijn Microsoft-aangedreven Sync en alke andere automaker volgde snel met zijn eigen systeem. Maar die waren proprietair, niet te onderscheiden van elkaar en moeilijk te bedienen, net zoals pc’s vroeger waren. En we weten waar dat naar leidt: standaardisatie, consolidatie en consumerisering.

De mobiele jongens zoeken dekking. Als er een ding is dat we bij ZDNet weten is dat jullie van telefoons houden. Soms is het lieve liefde, soms is het een haat-liefdeverhouding. En dat is maar natuurlijk want je draagt je telefoon overal mee en sommige mensen krijgen er zelfs werk mee gedaan. In de consumentenelektronica gaat er veel aandacht naar telefoons, maar er is iets vreemds met de CES van dit jaar. Er zijn amper telefoonaankondigingen.

Dat komt omdat de meeste grote technologiebedrijven hun aankondigingen houden voor het Mobile World Congress in Barcelona eind februari. Nochtans zijn al die bedrijven wel vertegenwoordigd op CES. Maar gaan er nieuwe telefoons zijn? De waarheid is dat de meeste bedrijven daar hun mond over houden. Allicht zullen quadcorechips de plak zwaaien en er gaan telefoons voorgesteld worden. Maar de beste modellen blijven in de kast tot MWC.

China. We zien meer actie van Chinese bedrijven zoals Huawei en Hisense, een van de twee bedrijven die Microsoft hebben vervangen op de beursvloer. De Chinese bedrijven hebben niet één gemeenschappelijk verhaal, maar we zien toch wat bedrijven opkomen die niet Lenovo heten.

CES probeert zijn identiteit opnieuw uit te vinden. Je kan niet alles zijn voor iedereen, maar de Consumer Electronics Association doet zijn best om de aanwezigen te overtuigen dat het dat wel kan. Maar in een tijdperk dat elektronica werkelijk overal is, van bushok tot broodrooster, is één beurs niet genoeg. Dat is waarom IFA en MWC beginnen knagen aan de dominantie van CES als technologiebeurs, zelfs nu ze uitbreidt tot auto’s, verkoop en andere sectoren.

Als klapper op de vuurpijl is dit het eerste jaar dat CES doorgaat zonder Microsoftbaas Steve Ballmer een keynotepresentatie geeft. Dat wil niet zeggen dat CES een grote naam kwijtspeelt, maar wel een illustratie van de overgangsperiode die de beurs doormaakt. En daarbij willen de grote bedrijven (Microsoft, Apple, Google, Amazon) hun nieuwigheden liefst op hun eigen evenement voorstellen. Wat is het dat mensen elk jaar naar Vegas drijft. Het Venetian Hotel? De gokautomaten? Will.i.am zal het hopelijk niet zijn. Computers zijn geen computers meer en alles is tegenwoordig consumentenelektronica. Maar CES kan niet alles het beste tonen.

En daarmee kijken we uit naar al het nieuws date r uit Vegas zal komen dit jaar. Hopelijk houdt de wifiverbinding het uit en kunnen onze verslaggevers van aankondiging naar aankondiging rennen.

Eerst dit: ZDNet neemt met zijn Amerikaanse journalisten deel aan de Consumer Electronics Show in Las Vegas. We brengen nieuws over elk groot technologiebedrijf en van de zakelijke aankondigingen. Veel van het echte consumentennieuws zal terechtkomen op FWDmagazine.be (Het is immers hun bekerwedstrijd).

Nog enkele dagen en de Consumer Electronics Show gaat weer van start. Onze collega’s van FWD Magazine en die van de Amerikaanse ZDNet pakken hun koffers om verslag uit te brengen vanuit Las Vegas.

[related_article id=”158256″]

Voor wie niet bekend is met CES, het is het grootste evenement van de technologiesector. (Het is zelfs de grootste Amerikaanse beurs tout court). Elk jaar kan je op voorhand gokken op wat he grootste verhaal zal zijn. In 2009 was dat de intrede van Palm in de smartphonemarkt, in 2011 was dat 3D-tv van Sony, Samsung en Panasonic en vorig jaar waren het al de verdienstelijke pogingen om de iPad van de troon te stoten. (Daar doen ze nog steeds pogingen voor.)

Wat wordt het in 2013? Dit jaar wordt CES het grootste verhaal van CES, maar hier zijn toch enkele verhaallijnen voor dit jaar.

Connected tv’s komen eindelijk uit de kast. En neen, ik bedoel daar niets seksueels mee. Jarenlang praten tv-makers over internetverbindingen, maar ze bleven allemaal veilig aan de kant staan. Dit jaar springen ze eindelijk in het diepe bad. Laat ons eens zien hoe ze gaan zwemmen.

Elektronicafabrikanten hebben lang gesproken van de heilige drievuldigheid bureau-broekzak-zitkamer. De laatste is niet zo haastig aangepakt als de eerste twee. Daar zien we nu verandering in komen. Connectiviteit is niet meer voorbehouden aan de allerduurste toestellen en we zijn ver genoeg weg van de economische crash van 2008 dat we mensen weer tv’s zien kopen.

En het zijn niet alleen de grote flatscreens die op de huiskamer mikken. Voor sommigen is het een kwestie van hardware (Sony en Samsung), voor anderen is het een kwestie van platform (Google, Apple, Microsoft). En voor Disney, Time Warner, CBS en andere contentmakers is het een verstoring van het zakenmodel.

TV’s zullen dunner en lichter worden en hun beelden worden scherper en levendiger. Maar de echte nieuwigheid zal liggen in de wijze waarop al die zakelijke puzzelstukjes samenkomen.

De automakers wringen zich in de kijker. De afgelopen twee jaren was er de opvallende aanwezigheid van autogadgets op CES. En dan spreken we niet over tijdreizende DeLoreans, maar over Audi’s, Mercedessen en Fords die terugpraten als je er iets tegen zegt. Een woord: telematica.

Jaren geleden vond je autofanaten rond deze tijd op het autosalon. Nu sturen de autojongens hun designers naar de autoshows en de ingenieurs naar CES. Autotechnologie is niet meer enkel een uitpuilend audiosysteem in de auto, het betekent zowat alles. Van navigatie tot onderhoud tot advertenties. Dezelfde technologie die je telefoon aankan (spraakherkenning, cloudsynchronisatie en genoeg sensoren om mee te kunnen spelen in Mission Impossible) vind je nu ook in de auto.

Dit jaar zullen we automakers zien die de in-carplatformen bijschaven omdat ze vorig jaar te vroeg zijn aangekondigd. Ford was er vroeg bij met zijn Microsoft-aangedreven Sync en alke andere automaker volgde snel met zijn eigen systeem. Maar die waren proprietair, niet te onderscheiden van elkaar en moeilijk te bedienen, net zoals pc’s vroeger waren. En we weten waar dat naar leidt: standaardisatie, consolidatie en consumerisering.

De mobiele jongens zoeken dekking. Als er een ding is dat we bij ZDNet weten is dat jullie van telefoons houden. Soms is het lieve liefde, soms is het een haat-liefdeverhouding. En dat is maar natuurlijk want je draagt je telefoon overal mee en sommige mensen krijgen er zelfs werk mee gedaan. In de consumentenelektronica gaat er veel aandacht naar telefoons, maar er is iets vreemds met de CES van dit jaar. Er zijn amper telefoonaankondigingen.

Dat komt omdat de meeste grote technologiebedrijven hun aankondigingen houden voor het Mobile World Congress in Barcelona eind februari. Nochtans zijn al die bedrijven wel vertegenwoordigd op CES. Maar gaan er nieuwe telefoons zijn? De waarheid is dat de meeste bedrijven daar hun mond over houden. Allicht zullen quadcorechips de plak zwaaien en er gaan telefoons voorgesteld worden. Maar de beste modellen blijven in de kast tot MWC.

China. We zien meer actie van Chinese bedrijven zoals Huawei en Hisense, een van de twee bedrijven die Microsoft hebben vervangen op de beursvloer. De Chinese bedrijven hebben niet één gemeenschappelijk verhaal, maar we zien toch wat bedrijven opkomen die niet Lenovo heten.

CES probeert zijn identiteit opnieuw uit te vinden. Je kan niet alles zijn voor iedereen, maar de Consumer Electronics Association doet zijn best om de aanwezigen te overtuigen dat het dat wel kan. Maar in een tijdperk dat elektronica werkelijk overal is, van bushok tot broodrooster, is één beurs niet genoeg. Dat is waarom IFA en MWC beginnen knagen aan de dominantie van CES als technologiebeurs, zelfs nu ze uitbreidt tot auto’s, verkoop en andere sectoren.

Als klapper op de vuurpijl is dit het eerste jaar dat CES doorgaat zonder Microsoftbaas Steve Ballmer een keynotepresentatie geeft. Dat wil niet zeggen dat CES een grote naam kwijtspeelt, maar wel een illustratie van de overgangsperiode die de beurs doormaakt. En daarbij willen de grote bedrijven (Microsoft, Apple, Google, Amazon) hun nieuwigheden liefst op hun eigen evenement voorstellen. Wat is het dat mensen elk jaar naar Vegas drijft. Het Venetian Hotel? De gokautomaten? Will.i.am zal het hopelijk niet zijn. Computers zijn geen computers meer en alles is tegenwoordig consumentenelektronica. Maar CES kan niet alles het beste tonen.

En daarmee kijken we uit naar al het nieuws date r uit Vegas zal komen dit jaar. Hopelijk houdt de wifiverbinding het uit en kunnen onze verslaggevers van aankondiging naar aankondiging rennen.

appleballmercesces2013Connected Cargooglelas vegasmicrosoftmobielnieuwstv

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!