Instagram verduidelijkt aangepaste gebruiksvoorwaarden
Instagram heeft zich geëxcuseerd voor hun nieuwe gebruiksvoorwaarden, en de impact van de aanpassingen verduidelijkt.
Gisteren presenteerde fotodienst Instagram een vernieuwde versie van hun gebruiksvoorwaarden. Daarin werd onder meer een paragraaf opgenomen die Instagram toestemming lijkt te geven om foto’s van gebruikers zonder compensatie door te verkopen voor commerciële doeleinden.
[related_article id=”158578″]
Als reactie op de felle weerstand van gebruikers, heeft oprichter Kevin Systrom de precieze impact van de aanpassingen verduidelijkt in een blogpost. “Juridische documenten kunnen makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden,” aldus Systrom.
Systrom maakt in zijn blogpost meteen komaf met de grote vrees van vele gebruikers. “We hebben niet de intentie om je foto’s te verkopen. We zijn de paragraaf aan het herwerken zodat dit zeker duidelijk is,” zo klinkt het.
De paragraaf werd toegevoegd met het doel om gebruikers en bedrijven de mogelijkheid te geven zichzelf (en hun foto’s) te promoten, vergelijkbaar met het model van moederbedrijf Facebook. Op Facebook, alsook op Twitter, kunnen gebruikers betalen om hun berichten meer in de schijnwerpers te zetten.
Een andere zorg was dat foto’s zouden beginnen opduiken in advertenties. Systrom verzekert dat ze dat zeker niet van plan zijn. “Ons voornaamste doel is te vermijden dat zaken als advertenties en banners, zoals je die bij andere apps ziet, de gebruikservaring op Instagram zouden verpesten,” schrijft hij in de blogpost.
Ten slotte benadrukt hij nog eens dat Instagramgebruikers al de rechten over hun foto’s blijven behouden en dat foto’s op privé-accounts wel degelijk ook privé blijven, en enkel worden gedeeld met de personen die je zelf toelaat.
Veel gebruikers riepen gisteren dat ze hun account zouden verwijderen, of voegden zelfs al de daad bij het woord. Instagram hoopt met deze verklaring de heisa te kunnen bedaren, en hun gebruikers alsnog aan boord te houden.
Instagram heeft zich geëxcuseerd voor hun nieuwe gebruiksvoorwaarden, en de impact van de aanpassingen verduidelijkt.
Gisteren presenteerde fotodienst Instagram een vernieuwde versie van hun gebruiksvoorwaarden. Daarin werd onder meer een paragraaf opgenomen die Instagram toestemming lijkt te geven om foto’s van gebruikers zonder compensatie door te verkopen voor commerciële doeleinden.
[related_article id=”158578″]
Als reactie op de felle weerstand van gebruikers, heeft oprichter Kevin Systrom de precieze impact van de aanpassingen verduidelijkt in een blogpost. “Juridische documenten kunnen makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden,” aldus Systrom.
Systrom maakt in zijn blogpost meteen komaf met de grote vrees van vele gebruikers. “We hebben niet de intentie om je foto’s te verkopen. We zijn de paragraaf aan het herwerken zodat dit zeker duidelijk is,” zo klinkt het.
De paragraaf werd toegevoegd met het doel om gebruikers en bedrijven de mogelijkheid te geven zichzelf (en hun foto’s) te promoten, vergelijkbaar met het model van moederbedrijf Facebook. Op Facebook, alsook op Twitter, kunnen gebruikers betalen om hun berichten meer in de schijnwerpers te zetten.
Een andere zorg was dat foto’s zouden beginnen opduiken in advertenties. Systrom verzekert dat ze dat zeker niet van plan zijn. “Ons voornaamste doel is te vermijden dat zaken als advertenties en banners, zoals je die bij andere apps ziet, de gebruikservaring op Instagram zouden verpesten,” schrijft hij in de blogpost.
Ten slotte benadrukt hij nog eens dat Instagramgebruikers al de rechten over hun foto’s blijven behouden en dat foto’s op privé-accounts wel degelijk ook privé blijven, en enkel worden gedeeld met de personen die je zelf toelaat.
Veel gebruikers riepen gisteren dat ze hun account zouden verwijderen, of voegden zelfs al de daad bij het woord. Instagram hoopt met deze verklaring de heisa te kunnen bedaren, en hun gebruikers alsnog aan boord te houden.