Belgische nieuwssites gaan achter betaalmuur
Gratis online toegang tot alle actualiteit hoort binnenkort wellicht tot het verleden. De Belgische uitgeverijen stoppen hun nieuws achter een betaalmuur.
De grote Vlaamse en Waalse uitgeverijen slaan de handen in elkaar om het online registratie- en betaalsysteem Media ID op te richten. Daarmee wordt het mogelijk om als lezer één profiel te registreren, waarmee je op alle nieuwssites kan inloggen.
Het platform laat ook toe om eenvoudig artikelen uit kranten of magazines tegen betaling online aan te bieden. Een groot deel van het online nieuws zal binnenkort dus achter een betaalmuur verdwijnen.
De uitgeverijen gaan zich verenigen in een coöperatieve vennootschap om het platform te kunnen oprichten. De Persgroep, Corelio, Mediafin, Sanoma, Roularta, Rossel en IPM zullen alvast aandeelhouder worden, en dus ook van het platform gebruikmaken.
Ook de Vlaamse Mediamaatschappij en De Vijver Media zijn geïnteresseerd om mee te werken aan het project. Voor de televisiegroepen is het een ideale oplossing om hun online on demand-diensten aan te bieden. Het online aanbod van de VRT blijft wel gratis.
Het is de bedoeling dat Media ID vanaf april in testfase gaat. Richtdatum voor een algemene uitrol van het platform is 1 september 2013. De uitgevers hebben het project voorgelegd aan de Vlaamse overheid, in de hoop op extra steun voor de ontwikkeling van het project.
Gratis online toegang tot alle actualiteit hoort binnenkort wellicht tot het verleden. De Belgische uitgeverijen stoppen hun nieuws achter een betaalmuur.
De grote Vlaamse en Waalse uitgeverijen slaan de handen in elkaar om het online registratie- en betaalsysteem Media ID op te richten. Daarmee wordt het mogelijk om als lezer één profiel te registreren, waarmee je op alle nieuwssites kan inloggen.
Het platform laat ook toe om eenvoudig artikelen uit kranten of magazines tegen betaling online aan te bieden. Een groot deel van het online nieuws zal binnenkort dus achter een betaalmuur verdwijnen.
De uitgeverijen gaan zich verenigen in een coöperatieve vennootschap om het platform te kunnen oprichten. De Persgroep, Corelio, Mediafin, Sanoma, Roularta, Rossel en IPM zullen alvast aandeelhouder worden, en dus ook van het platform gebruikmaken.
Ook de Vlaamse Mediamaatschappij en De Vijver Media zijn geïnteresseerd om mee te werken aan het project. Voor de televisiegroepen is het een ideale oplossing om hun online on demand-diensten aan te bieden. Het online aanbod van de VRT blijft wel gratis.
Het is de bedoeling dat Media ID vanaf april in testfase gaat. Richtdatum voor een algemene uitrol van het platform is 1 september 2013. De uitgevers hebben het project voorgelegd aan de Vlaamse overheid, in de hoop op extra steun voor de ontwikkeling van het project.