Dropbox koopt AudioGalaxy om in leven te blijven
Dropbox lijft de ervaren muziekstreamingdienst AudioGalaxy in. Een volgende Spotify zal het nooit worden, maar de stap is broodnodig om de opslagdienst te helpen in leven te blijven.
Het is dringen geblazen op de markt voor online muziek. Niet alleen neemt het aantal deelnemers gestaag toe, ook gevestigde spelers breiden hun aanbod uit naar steeds meer landen.
Zo lanceerde het Amerikaanse Rdio vorige week in de Benelux en het Franse Deezer heeft ambitieuze plannen om zijn marktaandeel uit te breiden. Stuk voor stuk dingen ze naar de hand van de Spotify-gebruiker, de te kloppen muziekstreamingdienst van het moment.
[related_article id=”158256″]
Dan hebben we het nog niet gehad over de hardwarefabrikanten die een eigen duit in het zakje doen. Sony lanceerde dit jaar de abonnementsdienst Music Unlimited en ook HP presenteerde in november zijn eigen kijk op het fenomeen.
Bovengenoemde diensten zijn allemaal voorbeelden van online muziekstreamingdiensten, waarbij je voor een klein bedrag per maand toegang krijgt tot een kolossale muziekbibliotheek die je op al je toestellen kunt afspelen.
Maar er is een tweede muziekrevolutie aan de gang die diensten als Spotify binnen korte tijd overbodig zouden kunnen maken.
Komst van de cloudkluizen
Want ook de machthebbers in de technologiewereld hebben muziek al een tijdje ontdekt. Zij specialiseren zich momenteel voornamelijk in cloudkluizen (bijvoorbeeld Amazon Cloud Player).
Met dit type online opslag kunnen klanten hun aangekochte muziek in de cloud parkeren en die vandaaruit naar toestellen kunnen streamen.
Die cloudkluizen laten je toe om je gekochte digitale muziek op een centrale plek te bewaren, maar je kunt er ook muziek vanaf je harde schijf uploaden.
Apple, en sinds kort ook Google (nog niet in de Benelux), bieden daarbij de mogelijkheid om die lokale bibliotheek te vergelijken met het aanbod van hun online winkels, zodat je herkende nummers niet eens meer hoeft te uploaden en ze in de hoogste kwaliteit kunt afspelen op je tablet of smartphone.
Spotify op eigen terrein bevechten
Het verschil tussen diensten als Spotify en pakweg Google Music is dat je je bij de eerste abonneert op meer muziek dan je ooit zal kunnen beluisteren, terwijl je bij de laatste in essentie je muziekverzameling bevrijdt van je thuiscomputer en die kunt uitbreiden met nieuwe albums die je koopt.
Bij Spotify is bezit minder belangrijk, terwijl bij cloudkluizen de nadruk meer op eigen muziek ligt.
Nu zijn bedrijven als Microsoft ook begonnen om Spotify op eigen terrein te beconcurreren. De softwarebouwer lanceerde kort geleden Xbox Music, een abonnementsdienst voor Windows-gebruikers die de nieuwe golf Windows 8/RT-toestellen, Windows Phone-smartphones en Xbox-consoles moet bedienen.
Daarnaast lijkt het er hard op dat Microsoft zijn SkyDrive-cloudopslag wil samensmelten met Xbox Music, zodat je nooit meer om een nummer verlegen hoeft te zitten. En er doen al maanden geruchten de ronde dat Apple van plan is om een eigen streaming muziekdienst te lanceren.
Het geheime wapen van Dropbox
Dropbox lijkt er niet aan te pas te komen tussen al dat geweld, maar ik denk dat het andere redenen heeft om zich op de muziekwereld te storten.
Onlangs passeerde de cloudopslagdienst de grens van 100 miljoen gebruikers, een indrukwekkend aantal gezien de grote concurrentie op de opslagmarkt. Als Dropbox die klanten bij zich wil houden, zal het ze redenen moeten geven om trouw aan het merk te blijven.
Met Audiogalaxy haalt het een massa ervaring in huis op het gebied van zowel muziekstreaming als opslag. In de begindagen van P2P-diensten was Audiogalaxy namelijk één van de meest populaire opvolgers van Napster, met zijn op FTP gebaseerde zoekmachine voor mp3-bestanden.
Nadat het in 2002 de deuren moest sluiten na een aanklacht voor copyrightschending van de Amerikaanse platenindustrie, stortte het zich in plaats daarvan op muziekstreaming. Het ontwikkelde daarbij een methode om lokaal opgeslagen muziekbestanden te streamen naar mobiele toestellen via een goed gebouwde interface.
Het is nog niet duidelijk wat Dropbox exact van plan is met zijn nieuwe aankoop, maar feit is wel dat AudioGalaxy zowel ervaring heeft met cloudopslag als muziekstreaming. Een geslaagde cloudkluis behoort dus zeker tot de mogelijkheden en als het gaat samenwerken met een goede muziekstreamingdienst heeft het een bijzonder aantrekkelijk alternatief in huis.
Dropbox heeft één troef in handen waar bedrijven als Microsoft en Apple niet aan kunnen tippen. Het bedrijf heeft zich van meet af aan tot doel gesteld om op zoveel mogelijk verschilende platforms aanwezig te zijn en is daar ook in geslaagd.
Als je dus klant bij Dropbox bent, weet je dat je altijd probleemloos je muziek kunt meenemen naar de concurrent, terwijl je daar bij andere bedrijven niet zo zeker van hoeft te zijn. Dat zou wel eens een meesterzet kunnen zijn in een wereld waar het steeds moeilijker is om van merk te wisselen.
Dropbox lijft de ervaren muziekstreamingdienst AudioGalaxy in. Een volgende Spotify zal het nooit worden, maar de stap is broodnodig om de opslagdienst te helpen in leven te blijven.
Het is dringen geblazen op de markt voor online muziek. Niet alleen neemt het aantal deelnemers gestaag toe, ook gevestigde spelers breiden hun aanbod uit naar steeds meer landen.
Zo lanceerde het Amerikaanse Rdio vorige week in de Benelux en het Franse Deezer heeft ambitieuze plannen om zijn marktaandeel uit te breiden. Stuk voor stuk dingen ze naar de hand van de Spotify-gebruiker, de te kloppen muziekstreamingdienst van het moment.
[related_article id=”158256″]
Dan hebben we het nog niet gehad over de hardwarefabrikanten die een eigen duit in het zakje doen. Sony lanceerde dit jaar de abonnementsdienst Music Unlimited en ook HP presenteerde in november zijn eigen kijk op het fenomeen.
Bovengenoemde diensten zijn allemaal voorbeelden van online muziekstreamingdiensten, waarbij je voor een klein bedrag per maand toegang krijgt tot een kolossale muziekbibliotheek die je op al je toestellen kunt afspelen.
Maar er is een tweede muziekrevolutie aan de gang die diensten als Spotify binnen korte tijd overbodig zouden kunnen maken.
Komst van de cloudkluizen
Want ook de machthebbers in de technologiewereld hebben muziek al een tijdje ontdekt. Zij specialiseren zich momenteel voornamelijk in cloudkluizen (bijvoorbeeld Amazon Cloud Player).
Met dit type online opslag kunnen klanten hun aangekochte muziek in de cloud parkeren en die vandaaruit naar toestellen kunnen streamen.
Die cloudkluizen laten je toe om je gekochte digitale muziek op een centrale plek te bewaren, maar je kunt er ook muziek vanaf je harde schijf uploaden.
Apple, en sinds kort ook Google (nog niet in de Benelux), bieden daarbij de mogelijkheid om die lokale bibliotheek te vergelijken met het aanbod van hun online winkels, zodat je herkende nummers niet eens meer hoeft te uploaden en ze in de hoogste kwaliteit kunt afspelen op je tablet of smartphone.
Spotify op eigen terrein bevechten
Het verschil tussen diensten als Spotify en pakweg Google Music is dat je je bij de eerste abonneert op meer muziek dan je ooit zal kunnen beluisteren, terwijl je bij de laatste in essentie je muziekverzameling bevrijdt van je thuiscomputer en die kunt uitbreiden met nieuwe albums die je koopt.
Bij Spotify is bezit minder belangrijk, terwijl bij cloudkluizen de nadruk meer op eigen muziek ligt.
Nu zijn bedrijven als Microsoft ook begonnen om Spotify op eigen terrein te beconcurreren. De softwarebouwer lanceerde kort geleden Xbox Music, een abonnementsdienst voor Windows-gebruikers die de nieuwe golf Windows 8/RT-toestellen, Windows Phone-smartphones en Xbox-consoles moet bedienen.
Daarnaast lijkt het er hard op dat Microsoft zijn SkyDrive-cloudopslag wil samensmelten met Xbox Music, zodat je nooit meer om een nummer verlegen hoeft te zitten. En er doen al maanden geruchten de ronde dat Apple van plan is om een eigen streaming muziekdienst te lanceren.
Het geheime wapen van Dropbox
Dropbox lijkt er niet aan te pas te komen tussen al dat geweld, maar ik denk dat het andere redenen heeft om zich op de muziekwereld te storten.
Onlangs passeerde de cloudopslagdienst de grens van 100 miljoen gebruikers, een indrukwekkend aantal gezien de grote concurrentie op de opslagmarkt. Als Dropbox die klanten bij zich wil houden, zal het ze redenen moeten geven om trouw aan het merk te blijven.
Met Audiogalaxy haalt het een massa ervaring in huis op het gebied van zowel muziekstreaming als opslag. In de begindagen van P2P-diensten was Audiogalaxy namelijk één van de meest populaire opvolgers van Napster, met zijn op FTP gebaseerde zoekmachine voor mp3-bestanden.
Nadat het in 2002 de deuren moest sluiten na een aanklacht voor copyrightschending van de Amerikaanse platenindustrie, stortte het zich in plaats daarvan op muziekstreaming. Het ontwikkelde daarbij een methode om lokaal opgeslagen muziekbestanden te streamen naar mobiele toestellen via een goed gebouwde interface.
Het is nog niet duidelijk wat Dropbox exact van plan is met zijn nieuwe aankoop, maar feit is wel dat AudioGalaxy zowel ervaring heeft met cloudopslag als muziekstreaming. Een geslaagde cloudkluis behoort dus zeker tot de mogelijkheden en als het gaat samenwerken met een goede muziekstreamingdienst heeft het een bijzonder aantrekkelijk alternatief in huis.
Dropbox heeft één troef in handen waar bedrijven als Microsoft en Apple niet aan kunnen tippen. Het bedrijf heeft zich van meet af aan tot doel gesteld om op zoveel mogelijk verschilende platforms aanwezig te zijn en is daar ook in geslaagd.
Als je dus klant bij Dropbox bent, weet je dat je altijd probleemloos je muziek kunt meenemen naar de concurrent, terwijl je daar bij andere bedrijven niet zo zeker van hoeft te zijn. Dat zou wel eens een meesterzet kunnen zijn in een wereld waar het steeds moeilijker is om van merk te wisselen.