Test

Dit is een popup

Facebook luistert niet langer naar leden

Facebook heeft bekend gemaakt niet meer te luisteren naar zijn gebruikers via het Site Governance-systeem, waarbij Facebookgebruikers konden stemmen op grote wijzigingen.

Even een terugblik. Sinds Thanksgiving konden Facebookgebruikers stemmen op de nieuwe richtlijnen. Om de uitslag van de stemming bindend te maken, moest er echter genoeg stemmen geronseld worden. En dat is mislukt: minder dan één procent van de Facebookgebruikers liet van zich horen, terwijl er dertig procent moest gestemd hebben.

De uitslag

[related_article id=”158578″]

De 668.872 stemmers waren wel overwegend eensgezind: ze wilden de wijziging van het beleid niet. Amper een kleine zeventigduizend Facebookleden waren voor de wijziging, maar meer dan 580.000 leden kozen ervoor om de huidige voorwaarden te behouden.

De gevolgen

Facebook heeft inmiddels laten weten dat de stemming niet bindend was – het bedrijf moet de keuze van de leden die wél gestemd hebben dus niet opvolgen. En dat zal het bedrijf ook niet doen:

"Terwijl deelname aan de stemming minimaal was illustreerde het stemsysteem wel de waarde die gebruikers er aan hechten. […] Met die gedachte in het achterhoofd hebben we beslist de vernieuwde voorwaarden door te voeren. Je kan de afgewerkte documenten die vandaag in effect gaan raadplegen door op de volgende links te klikken: Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden en Beleid inzake gegevensgebruik."

Wat zijn de voornaamste positieve punten aan de nieuwe regels?
Zoals redacteur Pieterjan Van Leemputten eerder al uitzocht belooft Facebook nieuwe tools om priveberichten te beheren. Je kan filters instellen voor wie je mag contacteren. Er zijn herinneringen over wat er nog zichtbaar is op Facebook (ook al haal je het uit je tijdlijn) en je krijgt tips voor het beheren van je tijdlijn.

In ruil voor het opgeven van het stemrecht komt er wel een functie waarbij je vragen kan stellen aan de Chief Privacy Officer en zij zal ook regelmatig uitleg geven over beveiliging en privacy.

Verder bevatten de nieuwe voorwaarden een hoop regels zoals het feit dat je niet mag spammen, gebruikersinformatie van anderen mag verzamelen zonder toestemming, geen volwasseneninhoud mag verwerken in apps zonder leeftijdsbeperking enz…

Wat zijn de negatieve punten van het beleid
Naast het opgeven van je stemrecht mag Facebook informatie over jou, afkomstig van partners gebruiken. Dat wil zeggen dat informatie via Instagram, maar evenzeer bedrijven waar je ooit iets kocht en die partner zijn van de site, kan gebruikt worden om je aangepaste reclame voor te schotelen.

Facebook heeft bekend gemaakt niet meer te luisteren naar zijn gebruikers via het Site Governance-systeem, waarbij Facebookgebruikers konden stemmen op grote wijzigingen.

Even een terugblik. Sinds Thanksgiving konden Facebookgebruikers stemmen op de nieuwe richtlijnen. Om de uitslag van de stemming bindend te maken, moest er echter genoeg stemmen geronseld worden. En dat is mislukt: minder dan één procent van de Facebookgebruikers liet van zich horen, terwijl er dertig procent moest gestemd hebben.

De uitslag

[related_article id=”158578″]

De 668.872 stemmers waren wel overwegend eensgezind: ze wilden de wijziging van het beleid niet. Amper een kleine zeventigduizend Facebookleden waren voor de wijziging, maar meer dan 580.000 leden kozen ervoor om de huidige voorwaarden te behouden.

De gevolgen

Facebook heeft inmiddels laten weten dat de stemming niet bindend was – het bedrijf moet de keuze van de leden die wél gestemd hebben dus niet opvolgen. En dat zal het bedrijf ook niet doen:

"Terwijl deelname aan de stemming minimaal was illustreerde het stemsysteem wel de waarde die gebruikers er aan hechten. […] Met die gedachte in het achterhoofd hebben we beslist de vernieuwde voorwaarden door te voeren. Je kan de afgewerkte documenten die vandaag in effect gaan raadplegen door op de volgende links te klikken: Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden en Beleid inzake gegevensgebruik."

Wat zijn de voornaamste positieve punten aan de nieuwe regels?
Zoals redacteur Pieterjan Van Leemputten eerder al uitzocht belooft Facebook nieuwe tools om priveberichten te beheren. Je kan filters instellen voor wie je mag contacteren. Er zijn herinneringen over wat er nog zichtbaar is op Facebook (ook al haal je het uit je tijdlijn) en je krijgt tips voor het beheren van je tijdlijn.

In ruil voor het opgeven van het stemrecht komt er wel een functie waarbij je vragen kan stellen aan de Chief Privacy Officer en zij zal ook regelmatig uitleg geven over beveiliging en privacy.

Verder bevatten de nieuwe voorwaarden een hoop regels zoals het feit dat je niet mag spammen, gebruikersinformatie van anderen mag verzamelen zonder toestemming, geen volwasseneninhoud mag verwerken in apps zonder leeftijdsbeperking enz…

Wat zijn de negatieve punten van het beleid
Naast het opgeven van je stemrecht mag Facebook informatie over jou, afkomstig van partners gebruiken. Dat wil zeggen dat informatie via Instagram, maar evenzeer bedrijven waar je ooit iets kocht en die partner zijn van de site, kan gebruikt worden om je aangepaste reclame voor te schotelen.

Beveiliginggovernancenieuwsprivacystemmenwijziging

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!