Responsive design vervangt mobiele websites
Wie vandaag aan een nieuwe website werkt, kan maar beter de mobiele versie overboord gooien en meteen voor een one-site-fits-all oplossing gaan.
Schoenenketen Torfs won recent een Usability Award omdat de site zich vlot aanpast aan elk toestel. De website van morgen is niet ontwikkeld voor een laptop of een smartphone maar vormt zich automatisch zodat de content steeds netjes wordt getoond.
Niet onbelangrijk nu de surfende Belg met meer dan één toestel naar uw site komt. “Onlangs zaten we bij een klant die vorig jaar in maart vier procent mobiele bezoekers had. Tegen dat we in juli de site presenteerden was dat al meer dan tien procent. Aan zo’n dingen zie je dat mobiel belangrijker wordt,” legt David De Block van Internet Architects uit.
[related_article id=”161563″]
Overal gebruiksvriendelijk
Responsive design is de toekomst van de website, ook al is de technologie nog niet helemaal ingeburgerd. Het moet hier, het moet nu en het moet gebruiksvriendelijk zijn. Een bezoeker gaat niet snel zijn laptop openklappen of wachten tot thuis om uw website optimaal te kunnen bezoeken.
Hoe?
Op kleinere schermen wil dat zeggen dat uw site vooral in de lengte toont. Niet langer in- en uitzoomen of van links naar rechts schuiven om een pagina te lezen.
Alles staat netjes onder elkaar en u kan zowel met de muis als met uw vinges vlot navigeren door het menu. Een website vol Flash-filmpjes en animaties is bijvoorbeeld geen goed idee (en bovendien zo 2005!)
Maar wat als u al een goede mobiele website hebt? Of pas een grote vernieuwing hebt doorgevoerd? “Als je aan je toekomstige website werkt, vergeet dan die mobiele versie en maak je hele site responsive,” zegt Carl Gilis, zaakvoerder van AGConsult dat zich specialiseert in usability.
“Wat De Standaard bijvoorbeeld doet met twee platformen (een mobiele en gewone versie, nvdr) is op lange termijn onzin.”
Ook De Block is van oordeel dat wie nog geen mobiele site heeft, meteen voor één website gaat die zich aan elk toestel aanpast. “De business case zit bij bedrijven die nog moeten starten met het mobiele luik.”
Het gaat overigens om meer dan ‘de juiste resolutie’. “Het moet op een slimme manier gebeuren, rekening houdend met de specificaties van het toestel,” zegt De Block. “Bijvoorbeeld het type verbinding (3G, 2G, Wifi, nvdr) of de context waarin iemand op je site komt.”
Niet pixel perfect, wel functioneel
Het concept past in de trend van sneller en eenvoudiger content online te krijgen met de juiste ervaring, vindt Pieter van Helvoirt, Channel account manager bij Adobe Benelux.
“Responsive en knap design kunnen hand in hand gaan, maar het zal niet meer pixel perfect zijn. Dat wil zeggen dat mensen van een designafdeling door een andere bril naar content en design moeten kijken, vooral op mobiele toestellen.”
Responsive Design is relatief nieuw, maar dat houdt webbouwers niet tegen om er mee aan de slag te gaan. Gilis: “De technologie staat nog niet op punt, maar het doel is om dezelfde content op verschillende platformen zo goed mogelijk te laten werken.”
“Het grote probleem voor veel organisaties is dat ze te weinig vanuit de klant denken. Waarom komt iemand naar mijn website? Waarom doen ze dat met een mobiel toestel?”
Iedereen lijkt het er over eens dat je responsive design niet kan overslaan. De Block: “Ik zou elke klant aanbevelen om na te denken over verschillende toestellen. Hoe ver je gaat is afhankelijk van het soort site en de sector, maar je moet op zijn minst over responsive design nadenken.”
Inhoud primeert
Afslanken op mobiele sites kan volgens Gilis ook op een desktop. “Het is niet omdat je een scherm van 21 inch hebt, dat je die moet opvullen door over jezelf te lullen. Mensen komen niet voor dit soort boodschappen naar je website. Ze komen voor een product of informatie en dat moet je in de schijnwerpers zetten.”
Dat kwaliteit primeert weet Gilis krachtig samen te vatten: “Een shitty website die je responsive maakt, blijft een shitty website. Het heeft weinig zin om iets responsive te maken tenzij het inhoudelijk al heel goed is.”
Wie vandaag aan een nieuwe website werkt, kan maar beter de mobiele versie overboord gooien en meteen voor een one-site-fits-all oplossing gaan.
Schoenenketen Torfs won recent een Usability Award omdat de site zich vlot aanpast aan elk toestel. De website van morgen is niet ontwikkeld voor een laptop of een smartphone maar vormt zich automatisch zodat de content steeds netjes wordt getoond.
Niet onbelangrijk nu de surfende Belg met meer dan één toestel naar uw site komt. “Onlangs zaten we bij een klant die vorig jaar in maart vier procent mobiele bezoekers had. Tegen dat we in juli de site presenteerden was dat al meer dan tien procent. Aan zo’n dingen zie je dat mobiel belangrijker wordt,” legt David De Block van Internet Architects uit.
[related_article id=”161563″]
Overal gebruiksvriendelijk
Responsive design is de toekomst van de website, ook al is de technologie nog niet helemaal ingeburgerd. Het moet hier, het moet nu en het moet gebruiksvriendelijk zijn. Een bezoeker gaat niet snel zijn laptop openklappen of wachten tot thuis om uw website optimaal te kunnen bezoeken.
Hoe?
Op kleinere schermen wil dat zeggen dat uw site vooral in de lengte toont. Niet langer in- en uitzoomen of van links naar rechts schuiven om een pagina te lezen.
Alles staat netjes onder elkaar en u kan zowel met de muis als met uw vinges vlot navigeren door het menu. Een website vol Flash-filmpjes en animaties is bijvoorbeeld geen goed idee (en bovendien zo 2005!)
Maar wat als u al een goede mobiele website hebt? Of pas een grote vernieuwing hebt doorgevoerd? “Als je aan je toekomstige website werkt, vergeet dan die mobiele versie en maak je hele site responsive,” zegt Carl Gilis, zaakvoerder van AGConsult dat zich specialiseert in usability.
“Wat De Standaard bijvoorbeeld doet met twee platformen (een mobiele en gewone versie, nvdr) is op lange termijn onzin.”
Ook De Block is van oordeel dat wie nog geen mobiele site heeft, meteen voor één website gaat die zich aan elk toestel aanpast. “De business case zit bij bedrijven die nog moeten starten met het mobiele luik.”
Het gaat overigens om meer dan ‘de juiste resolutie’. “Het moet op een slimme manier gebeuren, rekening houdend met de specificaties van het toestel,” zegt De Block. “Bijvoorbeeld het type verbinding (3G, 2G, Wifi, nvdr) of de context waarin iemand op je site komt.”
Niet pixel perfect, wel functioneel
Het concept past in de trend van sneller en eenvoudiger content online te krijgen met de juiste ervaring, vindt Pieter van Helvoirt, Channel account manager bij Adobe Benelux.
“Responsive en knap design kunnen hand in hand gaan, maar het zal niet meer pixel perfect zijn. Dat wil zeggen dat mensen van een designafdeling door een andere bril naar content en design moeten kijken, vooral op mobiele toestellen.”
Responsive Design is relatief nieuw, maar dat houdt webbouwers niet tegen om er mee aan de slag te gaan. Gilis: “De technologie staat nog niet op punt, maar het doel is om dezelfde content op verschillende platformen zo goed mogelijk te laten werken.”
“Het grote probleem voor veel organisaties is dat ze te weinig vanuit de klant denken. Waarom komt iemand naar mijn website? Waarom doen ze dat met een mobiel toestel?”
Iedereen lijkt het er over eens dat je responsive design niet kan overslaan. De Block: “Ik zou elke klant aanbevelen om na te denken over verschillende toestellen. Hoe ver je gaat is afhankelijk van het soort site en de sector, maar je moet op zijn minst over responsive design nadenken.”
Inhoud primeert
Afslanken op mobiele sites kan volgens Gilis ook op een desktop. “Het is niet omdat je een scherm van 21 inch hebt, dat je die moet opvullen door over jezelf te lullen. Mensen komen niet voor dit soort boodschappen naar je website. Ze komen voor een product of informatie en dat moet je in de schijnwerpers zetten.”
Dat kwaliteit primeert weet Gilis krachtig samen te vatten: “Een shitty website die je responsive maakt, blijft een shitty website. Het heeft weinig zin om iets responsive te maken tenzij het inhoudelijk al heel goed is.”