Test

Dit is een popup

Tien tips voor domeinnamen

Stel u heeft een nieuw bedrijf of (met uw bestaande bedrijf) een nieuw product, dienst of merk ontwikkeld. Wat is in een notendop de beste weg naar de bijhorende domeinnaam?

1) Leg uw merk vast
Dat kan bij het Benelux merkenbureau in Den Haag (of de afdeling in Brussel bij het Ministerie voor Economische zaken). Voor de hele EU kan dit bij het BHIM (het Europese Merkenbureau) in Alicante. Zo’n registratie zorgt alvast voor het onderscheidend vermogen en beschermt u tegen verwarring.

2) Controleer de beschikbaarheid van de domeinnaam
U kan controleren of de  domeinnaam reeds is geregisteerd. Dit kan bij DNS.be (voor .be-namen), SIDN.nl (voor .nl-namen) of bij register.eu of eurodns.com (voor onder andere .com-namen). Op deze manier vindt u ook de contactgegevens van de personen die een domeinnaam reeds hebben geregistreerd.

3.) Onderhandel en laat niet in uw kaarten kijken
Indien de domeinnaam nog vrij is, registreert u gewoon uw nieuwe naam. Indien reeds ingenomen, dan kan u die trachten over te kopen. U laat hierbij best niet teveel in uw kaarten kijken.

Toen de openbare omroep VRT het domein MNM.be trachtte te bemachtigen, contacteerde ze het meubelbedrijf uit Temse als telecomoperator.

“Wilt u bijvoorbeeld met uw bedrijf uitbreiden naar Nederland en daarvoor dezelfde maar ingenomen domeinnaam verwerven, mail de eigenaar bijvoorbeeld via een tussenpersoon die niet gelinkt is aan uw bedrijf. Anders weet de potentiële verkoper snel dat u al te graag ook zijn .nl-versie wil bemachtigen”, raadt Tom De Bast aan.

4) Betwist indien nodig
U kan de bestaande domeinnaam ook trachten te betwisten. Hoe dichter de door derden reeds geregistreerde domeinnaam bij uw geregistreerd merk ligt, hoe meer argumenten u hebt om die bestaande naam te betwisten. Een meer generieke domeinnaam valt bijvoorbeeld veel moeilijker te claimen.

5) Registreer zelf
Ook een belangrijke tip: doe de registratie uiteindelijk zeker zelf, zodat de naam op uw bedrijf staat. En dus niet op die van een Webbureau die toevallig uw website maakte. Of op die van een medewerker die vorige maand het bedrijf verliet.

6) Centraliseer
Aan te raden valt ook om het beheer van domeinnamen in uw organisatie te centraliseren bij één persoon of afdeling, teneinde de wildgroei te voorkomen. “Dat is dan in de praktijk vaak de IT-manager. Maar het kan ook de hoofd van de juridische dienst of de CEO zelf zijn”, weet De Bast.

7) Let op voor domain phishing
Opgelet met mails omtrent domeinnamen die voor jou "interessant" zouden zijn afkomstig van onbekenden. U reageert er maar beter niet op en contacteert uw vertrouwde leverancier voor meer informatie.

“Wij krijgen regelmatig bericht van klanten dat zij facturen krijgen vanuit het buitenland met betrekking tot hun domeinnaam of merknamen”, vertelt Arnaud Recko van Register.be. “Bij het betaling van die factuur wordt een verhuisaanvraag ingediend voor de domeinnaam in kwestie en staat de domeinnaam plots bij een weinig betrouwbare provider”, vervolgt hij.

8) Wees voorziend, maar met mate
Laat u ook niet overhalen domeinnamen te registreren die niets met je te maken hebben. “Als u enkel actief bent rond de spreekwoordelijke kerktoren, dan heeft u bijvoorbeeld echt geen .cn-naam, uit China, nodig”, illustreert Bart Mortelmans van bNamed.

9) Aarzel niet
Bent u op zoek naar een goede naam: wacht dan niet te lang om hem te registreren onder de belangrijkste extensies (meestal .be en .com). “De markt is heel actief en de kans is vrij groot dat op een paar weken tijd iemand anders op de wereld hetzelfde idee krijgt. Desnoods laat u hem terug vervallen als u hem toch niet gebruikt”, stelt Mortelmans.

10) Kijk vooruit
Een domeinnaam is toekomstgericht. Denk waar uw bedrijf binnen vijf jaar staat”, raadt Arnaud Recko van Register.be aan. “Het is wellicht goedkoper om preventief te registreren, dan achteraf een domeinnaam tegen een dure prijs over te kopen.”

Wat zijn de duurste domeinnamen?
Niet Sex.com, maar Insure.com is de duurste domeinnaam ooit. Ook al is Insure.com misschien minder spraakmakend. De site fungeert als een plek waar consumenten informatie over verzekeringen kunnen bekomen.

Al benaderen we deze lijst, afkomstige van Business Insider, met enig voorbehoud. Er bestaat namelijk geen officiële registratie van wat bedrijven betalen voor reeds bestaande domeinnamen. Bij sommige transacties worden bijvoorbeeld geen bedragen bekend gemaakt. 

1) Insure.com (16 miljoen)
2) Sex.com (13 miljoen dollar)
3) Fund.com (10 miljoen dollar)
4) Porn.com  (9,5 miljoen dollar)
5) Business.com (7,5 miljoen dollar)

Stel u heeft een nieuw bedrijf of (met uw bestaande bedrijf) een nieuw product, dienst of merk ontwikkeld. Wat is in een notendop de beste weg naar de bijhorende domeinnaam?

1) Leg uw merk vast
Dat kan bij het Benelux merkenbureau in Den Haag (of de afdeling in Brussel bij het Ministerie voor Economische zaken). Voor de hele EU kan dit bij het BHIM (het Europese Merkenbureau) in Alicante. Zo’n registratie zorgt alvast voor het onderscheidend vermogen en beschermt u tegen verwarring.

2) Controleer de beschikbaarheid van de domeinnaam
U kan controleren of de  domeinnaam reeds is geregisteerd. Dit kan bij DNS.be (voor .be-namen), SIDN.nl (voor .nl-namen) of bij register.eu of eurodns.com (voor onder andere .com-namen). Op deze manier vindt u ook de contactgegevens van de personen die een domeinnaam reeds hebben geregistreerd.

3.) Onderhandel en laat niet in uw kaarten kijken
Indien de domeinnaam nog vrij is, registreert u gewoon uw nieuwe naam. Indien reeds ingenomen, dan kan u die trachten over te kopen. U laat hierbij best niet teveel in uw kaarten kijken.

Toen de openbare omroep VRT het domein MNM.be trachtte te bemachtigen, contacteerde ze het meubelbedrijf uit Temse als telecomoperator.

“Wilt u bijvoorbeeld met uw bedrijf uitbreiden naar Nederland en daarvoor dezelfde maar ingenomen domeinnaam verwerven, mail de eigenaar bijvoorbeeld via een tussenpersoon die niet gelinkt is aan uw bedrijf. Anders weet de potentiële verkoper snel dat u al te graag ook zijn .nl-versie wil bemachtigen”, raadt Tom De Bast aan.

4) Betwist indien nodig
U kan de bestaande domeinnaam ook trachten te betwisten. Hoe dichter de door derden reeds geregistreerde domeinnaam bij uw geregistreerd merk ligt, hoe meer argumenten u hebt om die bestaande naam te betwisten. Een meer generieke domeinnaam valt bijvoorbeeld veel moeilijker te claimen.

5) Registreer zelf
Ook een belangrijke tip: doe de registratie uiteindelijk zeker zelf, zodat de naam op uw bedrijf staat. En dus niet op die van een Webbureau die toevallig uw website maakte. Of op die van een medewerker die vorige maand het bedrijf verliet.

6) Centraliseer
Aan te raden valt ook om het beheer van domeinnamen in uw organisatie te centraliseren bij één persoon of afdeling, teneinde de wildgroei te voorkomen. “Dat is dan in de praktijk vaak de IT-manager. Maar het kan ook de hoofd van de juridische dienst of de CEO zelf zijn”, weet De Bast.

7) Let op voor domain phishing
Opgelet met mails omtrent domeinnamen die voor jou "interessant" zouden zijn afkomstig van onbekenden. U reageert er maar beter niet op en contacteert uw vertrouwde leverancier voor meer informatie.

“Wij krijgen regelmatig bericht van klanten dat zij facturen krijgen vanuit het buitenland met betrekking tot hun domeinnaam of merknamen”, vertelt Arnaud Recko van Register.be. “Bij het betaling van die factuur wordt een verhuisaanvraag ingediend voor de domeinnaam in kwestie en staat de domeinnaam plots bij een weinig betrouwbare provider”, vervolgt hij.

8) Wees voorziend, maar met mate
Laat u ook niet overhalen domeinnamen te registreren die niets met je te maken hebben. “Als u enkel actief bent rond de spreekwoordelijke kerktoren, dan heeft u bijvoorbeeld echt geen .cn-naam, uit China, nodig”, illustreert Bart Mortelmans van bNamed.

9) Aarzel niet
Bent u op zoek naar een goede naam: wacht dan niet te lang om hem te registreren onder de belangrijkste extensies (meestal .be en .com). “De markt is heel actief en de kans is vrij groot dat op een paar weken tijd iemand anders op de wereld hetzelfde idee krijgt. Desnoods laat u hem terug vervallen als u hem toch niet gebruikt”, stelt Mortelmans.

10) Kijk vooruit
Een domeinnaam is toekomstgericht. Denk waar uw bedrijf binnen vijf jaar staat”, raadt Arnaud Recko van Register.be aan. “Het is wellicht goedkoper om preventief te registreren, dan achteraf een domeinnaam tegen een dure prijs over te kopen.”

Wat zijn de duurste domeinnamen?
Niet Sex.com, maar Insure.com is de duurste domeinnaam ooit. Ook al is Insure.com misschien minder spraakmakend. De site fungeert als een plek waar consumenten informatie over verzekeringen kunnen bekomen.

Al benaderen we deze lijst, afkomstige van Business Insider, met enig voorbehoud. Er bestaat namelijk geen officiële registratie van wat bedrijven betalen voor reeds bestaande domeinnamen. Bij sommige transacties worden bijvoorbeeld geen bedragen bekend gemaakt. 

1) Insure.com (16 miljoen)
2) Sex.com (13 miljoen dollar)
3) Fund.com (10 miljoen dollar)
4) Porn.com  (9,5 miljoen dollar)
5) Business.com (7,5 miljoen dollar)

bedrijfbusinessdnsdomeinnaaminternetmerkmerknaamregistratiereputatietechzone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!