Chrome krijgt omstreden ‘volg-me-niet’ standaard
Google is de laatste grote browserbouwer die het Do Not Track-protocol adopteert, maar waarschuwt gelijk dat de cookiestopper niet altijd even effectief is.
Do Not Track (DNT) is een optie binnen internetsoftware die surfers de mogelijkheid geeft om websites te vertellen dat ze niet willen worden gevolgd. Nu Chrome het protocol toevoegt, hebben alle grote browsermakers DNT-ondersteuning toegevoegd in hun producten. Het is de bedoeling dat standaardenorganisatie W3C de cookiestopper officieel zal adopteren.
Google heeft lang getreuzeld met het ondersteunen van de standaard. Begrijpelijk, omdat het leeuwendeel van zijn inkomsten afkomstig is uit online advertenties die worden afgestemd op de surfgewoonten van de gemiddelde internetgebruiker.
[related_article id=”161452″]
De zoekmachine, die de laatste versie van Chrome aankondigde op zijn productblog, heeft de aankondiging van DNT dan ook weggemoffeld aan de onderzijde van de pagina. Het stelt ook meteen vraagtekens bij het nut van het protocol:
“De effectiviteit van zulke verzoeken is afhankelijk van hoe websites en diensten reageren, dus Google werkt samen met anderen aan een eenduidige manier om in de toekomst te reageren op deze verzoeken”, zeggen Chrome-ontwikkelaars Ami Fischman en Watt Wrangler.
Die uitspraak klinkt wellicht wat vals uit de mond van Google, maar snijdt wel degelijk hout. DNT kan websites namelijk niet dwingen om het volgen van zijn bezoekers uit te schakelen. Grote Amerikaanse marketing- en reclamebureaus hebben al aangegeven dat ze zullen ophouden met het in beeld brengen van advertenties, maar verder gewoon door willen gaan met het vergaren van informatie over bezoekers.
In tegenstelling tot Google gebruikt Microsoft DNT als een prominent promotiemiddel voor IE10, de browser die prominent aanwezig is in het nieuwe Windows 8-besturingssysteem. Als eerste browsermaker heeft het de cookiestopper standaard ingeschakeld.
Die beslissing leidde tot woede bij Roy Fielding, een van de auteurs van de DNT-standaard, die vindt dat Microsoft misbruik maakt van de situatie om zijn browser aan te prijzen als een browser die privacy hoger in het vaandel heeft staan dan andere browsermakers.
Fielding, die ook een prominente bijdrage levert aan het Apache-project, besloot daarop om een patch toe te voegen aan de Apache-webserver die websites DNT-verzoeken van de IE10-browser standaard laat negeren. Ook Yahoo! heeft inmiddels aangegeven dat het de standaard zal negeren.
Het geharrewar rondom DNT zorgt voor openlijke frustratie bij EU-commissaris Neelie Smit-Kroes, die zich verzet tegen ‘de verwatering van de standaard.’ Ze wil dat het protocol gebouwd is ‘op het principe van goed geïnformeerde toestemming, die mensen controle geeft over hun eigen gegevens.’
Wie DNT inschakelt in Chrome, krijgt een waarschuwing in beeld: “Veel websites zullen nog steeds je surfgegevens verzamelen en gebruiken, om bijvoorbeeld de veiligheid te verbeteren, om diensten, content, advertenties en aanbevelingen te leveren en om statistieken te genereren."
Alles lijkt erop dat Do Not Track afstevent op een faliekante mislukking. De Europese Commissie lijkt echter van zins om het protocol binnen de Europese Unie verplichte kost te maken.
"Als ik zeg dat dit in het belang is van iedereen, bedoel ik ook iedereen", zegt Smit-Kroes. "En daar horen ook Amerikaanse bedrijven bij. Want als je Europeanen wilt volgen, zul je je aan onze regels moeten houden."
Google is de laatste grote browserbouwer die het Do Not Track-protocol adopteert, maar waarschuwt gelijk dat de cookiestopper niet altijd even effectief is.
Do Not Track (DNT) is een optie binnen internetsoftware die surfers de mogelijkheid geeft om websites te vertellen dat ze niet willen worden gevolgd. Nu Chrome het protocol toevoegt, hebben alle grote browsermakers DNT-ondersteuning toegevoegd in hun producten. Het is de bedoeling dat standaardenorganisatie W3C de cookiestopper officieel zal adopteren.
Google heeft lang getreuzeld met het ondersteunen van de standaard. Begrijpelijk, omdat het leeuwendeel van zijn inkomsten afkomstig is uit online advertenties die worden afgestemd op de surfgewoonten van de gemiddelde internetgebruiker.
[related_article id=”161452″]
De zoekmachine, die de laatste versie van Chrome aankondigde op zijn productblog, heeft de aankondiging van DNT dan ook weggemoffeld aan de onderzijde van de pagina. Het stelt ook meteen vraagtekens bij het nut van het protocol:
“De effectiviteit van zulke verzoeken is afhankelijk van hoe websites en diensten reageren, dus Google werkt samen met anderen aan een eenduidige manier om in de toekomst te reageren op deze verzoeken”, zeggen Chrome-ontwikkelaars Ami Fischman en Watt Wrangler.
Die uitspraak klinkt wellicht wat vals uit de mond van Google, maar snijdt wel degelijk hout. DNT kan websites namelijk niet dwingen om het volgen van zijn bezoekers uit te schakelen. Grote Amerikaanse marketing- en reclamebureaus hebben al aangegeven dat ze zullen ophouden met het in beeld brengen van advertenties, maar verder gewoon door willen gaan met het vergaren van informatie over bezoekers.
In tegenstelling tot Google gebruikt Microsoft DNT als een prominent promotiemiddel voor IE10, de browser die prominent aanwezig is in het nieuwe Windows 8-besturingssysteem. Als eerste browsermaker heeft het de cookiestopper standaard ingeschakeld.
Die beslissing leidde tot woede bij Roy Fielding, een van de auteurs van de DNT-standaard, die vindt dat Microsoft misbruik maakt van de situatie om zijn browser aan te prijzen als een browser die privacy hoger in het vaandel heeft staan dan andere browsermakers.
Fielding, die ook een prominente bijdrage levert aan het Apache-project, besloot daarop om een patch toe te voegen aan de Apache-webserver die websites DNT-verzoeken van de IE10-browser standaard laat negeren. Ook Yahoo! heeft inmiddels aangegeven dat het de standaard zal negeren.
Het geharrewar rondom DNT zorgt voor openlijke frustratie bij EU-commissaris Neelie Smit-Kroes, die zich verzet tegen ‘de verwatering van de standaard.’ Ze wil dat het protocol gebouwd is ‘op het principe van goed geïnformeerde toestemming, die mensen controle geeft over hun eigen gegevens.’
Wie DNT inschakelt in Chrome, krijgt een waarschuwing in beeld: “Veel websites zullen nog steeds je surfgegevens verzamelen en gebruiken, om bijvoorbeeld de veiligheid te verbeteren, om diensten, content, advertenties en aanbevelingen te leveren en om statistieken te genereren."
Alles lijkt erop dat Do Not Track afstevent op een faliekante mislukking. De Europese Commissie lijkt echter van zins om het protocol binnen de Europese Unie verplichte kost te maken.
"Als ik zeg dat dit in het belang is van iedereen, bedoel ik ook iedereen", zegt Smit-Kroes. "En daar horen ook Amerikaanse bedrijven bij. Want als je Europeanen wilt volgen, zul je je aan onze regels moeten houden."