6 cruciale vragen over domeinnamen
Het hele systeem van domeinnamen ondergaat een van de meest fundamentele veranderingeb sinds zijn ontstaan. Er komen nieuwe zogenaamde TLD’s of Top Level Domains bij.
Dus niet enkel alleen een .be of .com, maar binnenkort ook een – we zeggen maar wat – .hotel en .app. Al kan u voor gemiddeld 1.800 euro ook een bestaande .com overkopen. Zes cruciale vragen over domeinnamen, zeg maar het onroerend goed van 21e eeuw.
Tot voor een paar jaar was het nog makkelijk. De meeste Belgische bedrijven registreerden een topleveldomeinen of TLD’s (het meest rechtse gedeelte in een internetdomeinnaam) uit de .be of .com reeks. Af en toe ook de omliggende landen. De belangrijkste aanpassing voor een Belgisch bedrijf was de invoering van .eu, de Europese TLD.
Een tijd geleden gooide ICANN, de officiële instantie voor het toekennen van domeinnamen, de knuppel in het hoenderhok. Het besliste om organisaties en bedrijven in de toekomst hun eigen TLD te laten registreren en de domeinnamen daarop zelf te verdelen.
Deze zomer publiceerde ICANN een lijst van een kleine 2.000 nieuw aangevraagde toplevel domeinnamen. Ook Belgische overheden hebben een eigen topleveldomein aangevraagd.
“Voor ons land zijn dat er drie. Dat is dan .Gent, .Brussels en .Vlaanderen”, vertelt Tom De Bast, business development manager bij Combell. Grote bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft hebben hun eigen bedrijfsnaam geregistreerd, maar ook merknamen van hun producten.
Voor de term .cloud zijn meerdere gegadigden. Amazon heeft in totaal 76 aanvragen ingediend en Google zelfs 101. Pittig detail: ook het geloof blijft actief op het web met een aanvraag voor .catholic aangevraagd. Ook naar .mormon wordt een gooi gedaan door een Amerikaanse advocaat.
Toch zitten er veel algemene termen in de eerste batch van nieuw aangevraagde TLD"s, zoals de domeinextensie .community waar verschillende partijen naar dingen.
“In totaal zijn er zowat 600 TLD’s aangevraagd die je als generiek kan beschouwen, en die dus in principe voor elk bedrijf in aanmerking kunnen komen”, vertelt Tom De Bast van Combell. “Het is voor dergelijke algemene namen als .web, .luxe, .eco of .hotel dat wij vandaag al een preregistratie kunnen aanbieden.”
1) Wat betekenen de nieuwe TLD’s voor mijn bedrijf?
Voorlopig nog niet zo erg veel. Voor een doorsnee Belgisch bedrijf blijkt de aanvraag van een eigen TLD dus een brug te ver. Naar verluidt zouden enkele Belgische bankverzekeraars interesse hebben betoond voor een eigen TLD, maar haakten ze uiteindelijk af.
Toch leeft het wel. “Wij beheren de domeinportefeuilles van heel wat wereldwijd actieve Belgische topondernemingen en merken dat steeds meer en meer bedrijven er vragen over beginnen stellen”, zegt Arnaud Recko, Business Unit Manager bij Register.be.
Intussen is bij de ICANN het proces van start gegaan waarin wordt bekeken of, en zo ja aan wie, de domeinnaam wordt toegewezen. Tot eind dit jaar kan iedereen bezwaar maken tegen een aanvraag.
“Pas in 2013 zullen die nieuwe TLD’s dus ook effectief in gebruik worden genomen”, stelt Tom De Bast van Combell. De ICANN gaat met dit project dus duidelijk niet over één nacht ijs. “De organisatie neemt zijn tijd en werkt grondig. Ze laten ook heel veel ruimte aan mensen om eventuele bezwaren te uiten. Op zich is dat goed, maar zoiets vergt natuurlijk erg veel tijd.”
Op langere termijn betekenen nieuwe TLD’s uiteraard veel meer keuze en mogelijkheden boor bedrijven. “Ook al is dat niet altijd even positief”, oordeelt Bart Mortelmans van bNamed.
“Merkhouders en bedrijven zullen genoodzaakt zijn om nogmaals in de buidel te tasten om hun merk te beschermen onder de nieuwe TLD’s”, argumenteert hij. Bovendien ziet hij er toch een zeker gevaar in voor versnippering. “Je kan je bijvoorbeeld de vraag stellen of ‘BakkerijJansens.gent’ geen bezoekers zal verliezen aan ‘BakkerijJanssens.be’, omdat voor veel mensen .be intussen erg is ingeburgerd.”
Anderzijds zijn de nieuwe TLD’s een antwoord op een ander heikel punt: de schaarste binnen de bestaande en oudere TLD’s. “Het project biedt zeker nieuwe mogelijkheden voor bedrijven wiens ideale naam reeds onder .be of .com is gereserveerd. Er zijn zeker nieuwe en interessante generieke namen bij. Denk bijvoorbeeld maar aan hotel.brussels of toerisme.vlaanderen”, oordeelt Mortelmans.
2) Dotcom, .be of iets anders?
Een dotcom-naam lijkt op internet toch nog de referentie blijft en nog steeds het hoogste goed. Ook al is de keuze daar beperkt. Van de zowat 200 miljoen wereldwijd geregistreerde domeinnamen zijn er 90 miljoen dotcom-namen. Dat is dus bijna de helft van alle domeinnamen.
Dus als het even kan: zowel een lokaal domein (.be), naast een .com of eventueel ook een alternatief (zoals .net) wanneer .com niet meer beschikbaar is. “Voor bedrijven die zich beperken tot enkel en alleen klanten binnen België kan de .be mogelijk volstaan, maar gelet op de vrij beperkte kost is zo"n extra domeinnaam, met name .com, aan te raden als die beschikbaar is”, aldus Mortelmans.
Voor bedrijven die internationaal opereren, lijkt het best om ook inzake domeinnamen naar andere landen te gaan. Want als uw bedrijf klanten wenst te werven in het buitenland, is het zeker interessant de beoogde landen er meteen bij te nemen.
“We merken nog steeds dat veel mensen uit gewoonte hun eigen landcode achter een bedrijfsnaam kleven”, vertelt Bart Mortelmans van bNamed. “Bij onze eigen naam bijvoorbeeld ook. Ons officieel adres eindigt op .net, maar veel Belgen sturen naar ons .be-adres. Nederlandse klanten naar het .nl-adres. In andere landen merken we een gelijkaardige reactie.”
3) Hoeveel kost een (bestaande) domeinnaam? 1.800 euro
Als u een onbestaande domeinnaam voor één jaar registreert bij een Belgisch registratiebureaukost u dat ‘slechts’ enkele tientallen euro’s per jaar. Maar vaak is de gewenste domeinnaam reeds ingenomen, zeker als het om een vrij generieke term gaat.
Doordat er steeds meer (voor de hand liggende) domeinnamen zijn bedeeld, treedt er bovendien soms een soort van een schaarste op. Zeker in het .com-domein.
Enerzijds vormt een domeinnaam een alsmaar prominenter onderdeel van een merk of reclamecampagne van een bedrijf. En anderzijds is er natuurlijk de opmars van zoekmachines als Google, die houden van eenvoudige en generieke domeinnamen. Ze doen deze vaak hoog eindigen bij zoekopdrachten.
“Als bedrijven echt een bepaalde bestaande domeinnaam wensen, zullen ze proberen deze over te kopen. Wij gaan dan op zoek naar de persoon of bedrijf dat erachter zit”, vertelt Peter Huyskens, zaakvoerder bij het hostingbedrijf Webcreating. Ook Sedo, een marktplaats voor domeinnamen, is een uitgelezen plaats om een bestaande domeinnaam te verwerven, aldus Huyskens.
Volgens het Sedo brengt het gemiddelde doorverkochte .com-adres dit jaar bij hen gemiddeld bijna 1.800 euro op. Dotcom blijkt, zoals u kan verwachten, een stuk duurder dan andere categorieën.
Een .net gaat gemiddeld voor 1.650 euro over de toonbank. Een .biz voor 720 euro. Toch zijn het enkele dure domeinnamen die de gemiddelden opdrijven, vermits een meerderheid (58%) van de domeinnamen op Sedo voor minder dan 630 euro wordt verkocht.
Huyskens mikt vooral op niveau van het bedrijf dat de dotcom-naam overkoopt. “Voor een kleine Belgische KMO vind ik 500 euro een reële prijs qua overnamebedrag. Maar voor een middelgroot bedrijf gaat dit al eerder naar de 3.000 à 4.000 euro”, vertelt hij. “Voor heel grote bedrijven is een bedrag van pakweg 10.000 euro een richtprijs.”
De prijs voor verhandelde domeinnamen lijkt de laatste jaren overigens wat te dalen en in elk geval erg te fluctueren in de tijd. “Je kan de prijsevolutie vergelijken met die van de beurskoersen”, weet Bart Mortelmans.
“De echt hoge bedragen, die sowieso meestal in de VS worden geboden, zijn intussen afgevlakt. Dit komt door de economische crisis en ook wel doordat je voor veel geld eigenlijk ook gewoon de TLD kon kopen in plaats van de .com.”
4) Verliest de domeinnaam aan relevantie?
Warren Adelman, directeur van GoDaddy.com, een van de grootste domeinregistratie-organen omschreef de domeinnaam ooit als ‘het onroerend goed van de 21e eeuw’, vermits steeds meer investeringsmaatschappijen zich in deze markt roeren.
Toch kan men zich afvragen of in het Google-tijdperk domeinnamen niet aan relevantie moeten inboeten. Mensen typen uw bedrijfsnaam nu eenmaal eerder in het Google-veld in dan bovenaan in hun browser. En zo komen ze toch bij u terecht, vaak zonder de exacte domainnaam te kennen.
“Dat klopt”, geeft Peter Huyskens van Webcreating toe. “Al mogen we niet vergeten dat Google zeker houdt van generieke .com-namen”, stelt hij. “Maar toch draait hoog eindigen in zoekmachines, SEO in het jargon, om meer dan enkel het kiezen van de geschikte domeinnaam. Onder meer ook de gebruikte tekst en woorden en links naar uw site spelen een rol. Naast talloze andere parameters.”
5) Wat zijn domain hacks?
Domain hacks zijn een andere grote trend in domeinland. Het gaat hier om verkorte domeinnamen, bijvoorbeeld om op Twitter te gebruiken. Meestal wordt de bedrijfsnaam dan afgekort door enkele letters weg te laten en creatief om te gaan met de landextensie.
Bekende voorbeelden van domain hacks zijn onder meer del.icio.us en goo.gl en iTun.es.
6) Wat zijn РФ of هىدوعسلا
Het domein ”.РФ” staat voor Rusland en bestaat dus gewoon naast .ru. Verder komt u misschien ook هىدوعسلا. tegen tijdens een surftocht, wat Saoedi-Arabië vertegenwoordigt. Het gaat om zogenaamde internationalized domain names, kortweg IDN, die ook accenten mogelijk maakten in domeinnamen.
“Toch waren bijvoorbeeld niet zozeer de café.eu of nestlé.be de grote revelatie die IDN met zich mee bracht. Gebruikers zijn eerder die landen waar ze helemaal geen Latijns schrift gebruiken”, aldus Mortelmans. “Voor hen was een domeinnaam in Latijn schrift ongemakkelijk. Nu kunnen ze in die landen gewoon alles in hun eigen taal en schrift schrijven.”
Het hele systeem van domeinnamen ondergaat een van de meest fundamentele veranderingeb sinds zijn ontstaan. Er komen nieuwe zogenaamde TLD’s of Top Level Domains bij.
Dus niet enkel alleen een .be of .com, maar binnenkort ook een – we zeggen maar wat – .hotel en .app. Al kan u voor gemiddeld 1.800 euro ook een bestaande .com overkopen. Zes cruciale vragen over domeinnamen, zeg maar het onroerend goed van 21e eeuw.
Tot voor een paar jaar was het nog makkelijk. De meeste Belgische bedrijven registreerden een topleveldomeinen of TLD’s (het meest rechtse gedeelte in een internetdomeinnaam) uit de .be of .com reeks. Af en toe ook de omliggende landen. De belangrijkste aanpassing voor een Belgisch bedrijf was de invoering van .eu, de Europese TLD.
Een tijd geleden gooide ICANN, de officiële instantie voor het toekennen van domeinnamen, de knuppel in het hoenderhok. Het besliste om organisaties en bedrijven in de toekomst hun eigen TLD te laten registreren en de domeinnamen daarop zelf te verdelen.
Deze zomer publiceerde ICANN een lijst van een kleine 2.000 nieuw aangevraagde toplevel domeinnamen. Ook Belgische overheden hebben een eigen topleveldomein aangevraagd.
“Voor ons land zijn dat er drie. Dat is dan .Gent, .Brussels en .Vlaanderen”, vertelt Tom De Bast, business development manager bij Combell. Grote bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft hebben hun eigen bedrijfsnaam geregistreerd, maar ook merknamen van hun producten.
Voor de term .cloud zijn meerdere gegadigden. Amazon heeft in totaal 76 aanvragen ingediend en Google zelfs 101. Pittig detail: ook het geloof blijft actief op het web met een aanvraag voor .catholic aangevraagd. Ook naar .mormon wordt een gooi gedaan door een Amerikaanse advocaat.
Toch zitten er veel algemene termen in de eerste batch van nieuw aangevraagde TLD"s, zoals de domeinextensie .community waar verschillende partijen naar dingen.
“In totaal zijn er zowat 600 TLD’s aangevraagd die je als generiek kan beschouwen, en die dus in principe voor elk bedrijf in aanmerking kunnen komen”, vertelt Tom De Bast van Combell. “Het is voor dergelijke algemene namen als .web, .luxe, .eco of .hotel dat wij vandaag al een preregistratie kunnen aanbieden.”
1) Wat betekenen de nieuwe TLD’s voor mijn bedrijf?
Voorlopig nog niet zo erg veel. Voor een doorsnee Belgisch bedrijf blijkt de aanvraag van een eigen TLD dus een brug te ver. Naar verluidt zouden enkele Belgische bankverzekeraars interesse hebben betoond voor een eigen TLD, maar haakten ze uiteindelijk af.
Toch leeft het wel. “Wij beheren de domeinportefeuilles van heel wat wereldwijd actieve Belgische topondernemingen en merken dat steeds meer en meer bedrijven er vragen over beginnen stellen”, zegt Arnaud Recko, Business Unit Manager bij Register.be.
Intussen is bij de ICANN het proces van start gegaan waarin wordt bekeken of, en zo ja aan wie, de domeinnaam wordt toegewezen. Tot eind dit jaar kan iedereen bezwaar maken tegen een aanvraag.
“Pas in 2013 zullen die nieuwe TLD’s dus ook effectief in gebruik worden genomen”, stelt Tom De Bast van Combell. De ICANN gaat met dit project dus duidelijk niet over één nacht ijs. “De organisatie neemt zijn tijd en werkt grondig. Ze laten ook heel veel ruimte aan mensen om eventuele bezwaren te uiten. Op zich is dat goed, maar zoiets vergt natuurlijk erg veel tijd.”
Op langere termijn betekenen nieuwe TLD’s uiteraard veel meer keuze en mogelijkheden boor bedrijven. “Ook al is dat niet altijd even positief”, oordeelt Bart Mortelmans van bNamed.
“Merkhouders en bedrijven zullen genoodzaakt zijn om nogmaals in de buidel te tasten om hun merk te beschermen onder de nieuwe TLD’s”, argumenteert hij. Bovendien ziet hij er toch een zeker gevaar in voor versnippering. “Je kan je bijvoorbeeld de vraag stellen of ‘BakkerijJansens.gent’ geen bezoekers zal verliezen aan ‘BakkerijJanssens.be’, omdat voor veel mensen .be intussen erg is ingeburgerd.”
Anderzijds zijn de nieuwe TLD’s een antwoord op een ander heikel punt: de schaarste binnen de bestaande en oudere TLD’s. “Het project biedt zeker nieuwe mogelijkheden voor bedrijven wiens ideale naam reeds onder .be of .com is gereserveerd. Er zijn zeker nieuwe en interessante generieke namen bij. Denk bijvoorbeeld maar aan hotel.brussels of toerisme.vlaanderen”, oordeelt Mortelmans.
2) Dotcom, .be of iets anders?
Een dotcom-naam lijkt op internet toch nog de referentie blijft en nog steeds het hoogste goed. Ook al is de keuze daar beperkt. Van de zowat 200 miljoen wereldwijd geregistreerde domeinnamen zijn er 90 miljoen dotcom-namen. Dat is dus bijna de helft van alle domeinnamen.
Dus als het even kan: zowel een lokaal domein (.be), naast een .com of eventueel ook een alternatief (zoals .net) wanneer .com niet meer beschikbaar is. “Voor bedrijven die zich beperken tot enkel en alleen klanten binnen België kan de .be mogelijk volstaan, maar gelet op de vrij beperkte kost is zo"n extra domeinnaam, met name .com, aan te raden als die beschikbaar is”, aldus Mortelmans.
Voor bedrijven die internationaal opereren, lijkt het best om ook inzake domeinnamen naar andere landen te gaan. Want als uw bedrijf klanten wenst te werven in het buitenland, is het zeker interessant de beoogde landen er meteen bij te nemen.
“We merken nog steeds dat veel mensen uit gewoonte hun eigen landcode achter een bedrijfsnaam kleven”, vertelt Bart Mortelmans van bNamed. “Bij onze eigen naam bijvoorbeeld ook. Ons officieel adres eindigt op .net, maar veel Belgen sturen naar ons .be-adres. Nederlandse klanten naar het .nl-adres. In andere landen merken we een gelijkaardige reactie.”
3) Hoeveel kost een (bestaande) domeinnaam? 1.800 euro
Als u een onbestaande domeinnaam voor één jaar registreert bij een Belgisch registratiebureaukost u dat ‘slechts’ enkele tientallen euro’s per jaar. Maar vaak is de gewenste domeinnaam reeds ingenomen, zeker als het om een vrij generieke term gaat.
Doordat er steeds meer (voor de hand liggende) domeinnamen zijn bedeeld, treedt er bovendien soms een soort van een schaarste op. Zeker in het .com-domein.
Enerzijds vormt een domeinnaam een alsmaar prominenter onderdeel van een merk of reclamecampagne van een bedrijf. En anderzijds is er natuurlijk de opmars van zoekmachines als Google, die houden van eenvoudige en generieke domeinnamen. Ze doen deze vaak hoog eindigen bij zoekopdrachten.
“Als bedrijven echt een bepaalde bestaande domeinnaam wensen, zullen ze proberen deze over te kopen. Wij gaan dan op zoek naar de persoon of bedrijf dat erachter zit”, vertelt Peter Huyskens, zaakvoerder bij het hostingbedrijf Webcreating. Ook Sedo, een marktplaats voor domeinnamen, is een uitgelezen plaats om een bestaande domeinnaam te verwerven, aldus Huyskens.
Volgens het Sedo brengt het gemiddelde doorverkochte .com-adres dit jaar bij hen gemiddeld bijna 1.800 euro op. Dotcom blijkt, zoals u kan verwachten, een stuk duurder dan andere categorieën.
Een .net gaat gemiddeld voor 1.650 euro over de toonbank. Een .biz voor 720 euro. Toch zijn het enkele dure domeinnamen die de gemiddelden opdrijven, vermits een meerderheid (58%) van de domeinnamen op Sedo voor minder dan 630 euro wordt verkocht.
Huyskens mikt vooral op niveau van het bedrijf dat de dotcom-naam overkoopt. “Voor een kleine Belgische KMO vind ik 500 euro een reële prijs qua overnamebedrag. Maar voor een middelgroot bedrijf gaat dit al eerder naar de 3.000 à 4.000 euro”, vertelt hij. “Voor heel grote bedrijven is een bedrag van pakweg 10.000 euro een richtprijs.”
De prijs voor verhandelde domeinnamen lijkt de laatste jaren overigens wat te dalen en in elk geval erg te fluctueren in de tijd. “Je kan de prijsevolutie vergelijken met die van de beurskoersen”, weet Bart Mortelmans.
“De echt hoge bedragen, die sowieso meestal in de VS worden geboden, zijn intussen afgevlakt. Dit komt door de economische crisis en ook wel doordat je voor veel geld eigenlijk ook gewoon de TLD kon kopen in plaats van de .com.”
4) Verliest de domeinnaam aan relevantie?
Warren Adelman, directeur van GoDaddy.com, een van de grootste domeinregistratie-organen omschreef de domeinnaam ooit als ‘het onroerend goed van de 21e eeuw’, vermits steeds meer investeringsmaatschappijen zich in deze markt roeren.
Toch kan men zich afvragen of in het Google-tijdperk domeinnamen niet aan relevantie moeten inboeten. Mensen typen uw bedrijfsnaam nu eenmaal eerder in het Google-veld in dan bovenaan in hun browser. En zo komen ze toch bij u terecht, vaak zonder de exacte domainnaam te kennen.
“Dat klopt”, geeft Peter Huyskens van Webcreating toe. “Al mogen we niet vergeten dat Google zeker houdt van generieke .com-namen”, stelt hij. “Maar toch draait hoog eindigen in zoekmachines, SEO in het jargon, om meer dan enkel het kiezen van de geschikte domeinnaam. Onder meer ook de gebruikte tekst en woorden en links naar uw site spelen een rol. Naast talloze andere parameters.”
5) Wat zijn domain hacks?
Domain hacks zijn een andere grote trend in domeinland. Het gaat hier om verkorte domeinnamen, bijvoorbeeld om op Twitter te gebruiken. Meestal wordt de bedrijfsnaam dan afgekort door enkele letters weg te laten en creatief om te gaan met de landextensie.
Bekende voorbeelden van domain hacks zijn onder meer del.icio.us en goo.gl en iTun.es.
6) Wat zijn РФ of هىدوعسلا
Het domein ”.РФ” staat voor Rusland en bestaat dus gewoon naast .ru. Verder komt u misschien ook هىدوعسلا. tegen tijdens een surftocht, wat Saoedi-Arabië vertegenwoordigt. Het gaat om zogenaamde internationalized domain names, kortweg IDN, die ook accenten mogelijk maakten in domeinnamen.
“Toch waren bijvoorbeeld niet zozeer de café.eu of nestlé.be de grote revelatie die IDN met zich mee bracht. Gebruikers zijn eerder die landen waar ze helemaal geen Latijns schrift gebruiken”, aldus Mortelmans. “Voor hen was een domeinnaam in Latijn schrift ongemakkelijk. Nu kunnen ze in die landen gewoon alles in hun eigen taal en schrift schrijven.”