Rechter wijst schadeclaims af Sony PSN hack
Een rechter wijst een groep gebruikers van het Playstation Network de deur nadat zij een schadeclaim indienen tegen Sony voor een beruchte hack die miljoenen gebruikers trof.
Bij de aanval, die plaatsvond in 2011, kwam de persoonlijke informatie van 75 miljoen gebruikersaccounts op straat te liggen, nadat 10 servers in San Diego werden gehackt. Later bleken nog eens 25 miljoen leden van Sony Online Entertainment getroffen.
Bij de hack werden gebruikersnamen, e-mailadressen, huisadressen, wachtwoorden, telefoonnummers en geboortedata gestolen. Sony is altijd blijven volhouden dat creditcardgegevens nooit zijn gestolen. Sony kwam onmiddellijk onder vuur te liggen, omdat het dagen lang wachtte met het informeren van zijn klanten.
Het betreft een ‘class action lawsuit’ die een groep gebruikers in juni vorig jaar indienden tegen Sony in de Amerikaanse staat Californië. De gebruikers beargumenteerden dat Sony “er niet in slaagde om standaard veiligheidsprotocols te volgen die de bescherming van zijn klanten waarborgt.”
Districtsrechter Anthony Battaglia oordeelt nu echter dat de movieven van de aanklagers ongerechtvaardigd zijn. Volgens Courthouse News brak Sony geen wetten rondom consumentenbescherming of bewaargeving van informatie.
“Geen van de aanklagers was lid van premiumdiensten van PSN, en gebruikte het Playstation Network dus kosteloos”, zei Battaglia volgens de gespecialiseerde site. “De aanklagers geven vrijelijk toe dat de informatie werd gestolen als gevolg van een criminele inbreuk op Sony’s netwerk. De aanklagers beweren ook niet dat Sony op wat voor manier dan ook betrokken was bij de inbraak.”
"Perfecte beveiliging bestaat niet"
Battaglia voegde daar aan toe dat Sony geen volledige blaam treft voor de hack. “Er bestaat niet zoiets als perfecte beveiliging”, zei hij volgens The Register. “We kunnen de veiligheid van alle informatie die naar ons wordt overgedragen niet garanderen”, aldus de rechter.
Na de reuzenhack wijzigde Sony zijn gebruikersvoorwaarden, waarin consumenten moesten toestemmen dat zij geen gezamenlijke rechtszaken meer mochten aanspannen tegen het gedeelte van Sony dat verantwoordelijk is voor games en contentaanlevering.
Een rechter wijst een groep gebruikers van het Playstation Network de deur nadat zij een schadeclaim indienen tegen Sony voor een beruchte hack die miljoenen gebruikers trof.
Bij de aanval, die plaatsvond in 2011, kwam de persoonlijke informatie van 75 miljoen gebruikersaccounts op straat te liggen, nadat 10 servers in San Diego werden gehackt. Later bleken nog eens 25 miljoen leden van Sony Online Entertainment getroffen.
Bij de hack werden gebruikersnamen, e-mailadressen, huisadressen, wachtwoorden, telefoonnummers en geboortedata gestolen. Sony is altijd blijven volhouden dat creditcardgegevens nooit zijn gestolen. Sony kwam onmiddellijk onder vuur te liggen, omdat het dagen lang wachtte met het informeren van zijn klanten.
Het betreft een ‘class action lawsuit’ die een groep gebruikers in juni vorig jaar indienden tegen Sony in de Amerikaanse staat Californië. De gebruikers beargumenteerden dat Sony “er niet in slaagde om standaard veiligheidsprotocols te volgen die de bescherming van zijn klanten waarborgt.”
Districtsrechter Anthony Battaglia oordeelt nu echter dat de movieven van de aanklagers ongerechtvaardigd zijn. Volgens Courthouse News brak Sony geen wetten rondom consumentenbescherming of bewaargeving van informatie.
“Geen van de aanklagers was lid van premiumdiensten van PSN, en gebruikte het Playstation Network dus kosteloos”, zei Battaglia volgens de gespecialiseerde site. “De aanklagers geven vrijelijk toe dat de informatie werd gestolen als gevolg van een criminele inbreuk op Sony’s netwerk. De aanklagers beweren ook niet dat Sony op wat voor manier dan ook betrokken was bij de inbraak.”
"Perfecte beveiliging bestaat niet"
Battaglia voegde daar aan toe dat Sony geen volledige blaam treft voor de hack. “Er bestaat niet zoiets als perfecte beveiliging”, zei hij volgens The Register. “We kunnen de veiligheid van alle informatie die naar ons wordt overgedragen niet garanderen”, aldus de rechter.
Na de reuzenhack wijzigde Sony zijn gebruikersvoorwaarden, waarin consumenten moesten toestemmen dat zij geen gezamenlijke rechtszaken meer mochten aanspannen tegen het gedeelte van Sony dat verantwoordelijk is voor games en contentaanlevering.