Test

Dit is een popup

Analist: Prijs Surface kan ‘fatale fout’ zijn

Een analist claimt dat de Microsoft Surface wel wat meer nodig heeft dan een innovatief keyboard om een kans te kunnen hebben in de tabletarena.

Shaw Wu van Sterne Agee gelooft (PDF) dat Microsoft niet agressief genoeg is geweest met de prijsstelling van de Microsoft Surface en dat het prijskaartje van 499 dollar (479 euro in Europa) voor het basismodel te hoog is.

“Het kan uitdraaien op een fatale fout die de Surface zal verwijzen naar een nichepositie op de vierde of vijfde plek van de markt”, zegt Wu.

[related_article id=”158901″]

Volgends de analist was een prijspunt van 299 dollar, inclusief keyboardcover, een betere keuze geweest. Zo had de Surface "een kans gehad om zich omhoog te vechten in de enorm competitieve markt”, omdat tabletkopers die niet voor de iPad gaan enorm gevoelig zijn voor prijsverschillen.

Te voorzichtig
Het lijkt er ook op dat Microsoft voorzichtig van start gaat. Volgens Wu is de fabrikant uit Redmond van plan om 2 tot 3 miljoen eenheden te bouwen in het winterkwartaal, wat weinig is vergeleken met de 5 tot 6 miljoen van de Google Nexus 7 en de 3 tot 4 miljoen van Amazon’s Kindle Fire HD.

Wu schat dat Apple in dezelfde periode zo’n 22,3 miljoen iPads zal slijten, waar de iPad Mini mogelijk nog eens 3 tot 4 miljoen bij kan optellen.

Een van de voordelen van de huidige prijs van de Surface is dat het Microsofts hardwarepartners de ruimte geeft om hun eigen producten agressiever in de markt te zetten. Maar zelfs met zijn hoge basisprijs zal de Surface verkopen afsnoepen van bedrijven als Dell, Hewlett-Packard en Lenovo.

Google, Amazon profiteren
De echte winnaars zijn volgens Wu in werkelijkheid Google en Amazon, omdat beiden bereid zijn om winstgevendheid op te offeren om zo hun marktaandeel te vergroten.

Google, zo zegt de analist, heeft ‘een leidende rol genomen met Android en diens ecosysteem", terwijl Amazon "een sterke voorgeschiedenis heeft met het doorverkopen van digitale media." Dat zijn eigenschappen die de Microsoft Surface tekort komt.

Tenslotte heeft de analist zijn twijfels over Microsofts vermogen om hardware, software en diensten zo te combineren dat die hetzelfde kwaliteitsniveau bereiken als Apple. Wu zegt dat het bedrijf dit eerder heeft geprobeerd met de Zune en de Kin, maar dat beide pogingen ‘op weinig zijn uitgedraaid.’

Wu zegt zelfs dat de Xbox, ondanks zijn succes bij gamers, een financiële flop is. “Je zou kunnen zeggen dat het op financieel niveau niet goed heeft gepresteerd gezien de miljarden aan investeringen en verliezen die de console heeft voortgebracht in het afgelopen decennium”, aldus de analist.

Een analist claimt dat de Microsoft Surface wel wat meer nodig heeft dan een innovatief keyboard om een kans te kunnen hebben in de tabletarena.

Shaw Wu van Sterne Agee gelooft (PDF) dat Microsoft niet agressief genoeg is geweest met de prijsstelling van de Microsoft Surface en dat het prijskaartje van 499 dollar (479 euro in Europa) voor het basismodel te hoog is.

“Het kan uitdraaien op een fatale fout die de Surface zal verwijzen naar een nichepositie op de vierde of vijfde plek van de markt”, zegt Wu.

[related_article id=”158901″]

Volgends de analist was een prijspunt van 299 dollar, inclusief keyboardcover, een betere keuze geweest. Zo had de Surface "een kans gehad om zich omhoog te vechten in de enorm competitieve markt”, omdat tabletkopers die niet voor de iPad gaan enorm gevoelig zijn voor prijsverschillen.

Te voorzichtig
Het lijkt er ook op dat Microsoft voorzichtig van start gaat. Volgens Wu is de fabrikant uit Redmond van plan om 2 tot 3 miljoen eenheden te bouwen in het winterkwartaal, wat weinig is vergeleken met de 5 tot 6 miljoen van de Google Nexus 7 en de 3 tot 4 miljoen van Amazon’s Kindle Fire HD.

Wu schat dat Apple in dezelfde periode zo’n 22,3 miljoen iPads zal slijten, waar de iPad Mini mogelijk nog eens 3 tot 4 miljoen bij kan optellen.

Een van de voordelen van de huidige prijs van de Surface is dat het Microsofts hardwarepartners de ruimte geeft om hun eigen producten agressiever in de markt te zetten. Maar zelfs met zijn hoge basisprijs zal de Surface verkopen afsnoepen van bedrijven als Dell, Hewlett-Packard en Lenovo.

Google, Amazon profiteren
De echte winnaars zijn volgens Wu in werkelijkheid Google en Amazon, omdat beiden bereid zijn om winstgevendheid op te offeren om zo hun marktaandeel te vergroten.

Google, zo zegt de analist, heeft ‘een leidende rol genomen met Android en diens ecosysteem", terwijl Amazon "een sterke voorgeschiedenis heeft met het doorverkopen van digitale media." Dat zijn eigenschappen die de Microsoft Surface tekort komt.

Tenslotte heeft de analist zijn twijfels over Microsofts vermogen om hardware, software en diensten zo te combineren dat die hetzelfde kwaliteitsniveau bereiken als Apple. Wu zegt dat het bedrijf dit eerder heeft geprobeerd met de Zune en de Kin, maar dat beide pogingen ‘op weinig zijn uitgedraaid.’

Wu zegt zelfs dat de Xbox, ondanks zijn succes bij gamers, een financiële flop is. “Je zou kunnen zeggen dat het op financieel niveau niet goed heeft gepresteerd gezien de miljarden aan investeringen en verliezen die de console heeft voortgebracht in het afgelopen decennium”, aldus de analist.

amazongoogleipadkinmarktnieuwssurfacetabletvoorzichtigheidxboxzune

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!