Heeft een interne Facebook nut in uw bedrijf?
Werknemers gebruiken soms elk vrij moment om te Facebooken. Maar kan een intern sociaal netwerk je onderneming beter en sterker maken?
Sociale netwerken worden vaak aanzien als een onderdeel van de externe communicatie. Toch kan een interne Facebook een bijzondere dynamiek op gang brengen. Tenminste dat denkt Alexi Robichaux, productverantwoordelijke van Socialcast, het sociale netwerk dat VMware in 2011 kocht.
Op VMworld Europe horen we hem enthousiast bezig over hoe interne sociale media je bedrijf vooruit kan helpen. Hij is van oordeel dat je met kleine veranderingen onder je werknemers soms meer kan doen dan met een grote verschuiving binnen je IT-afdeling.
“Vandaag sturen mensen een e-mail naar iedereen, of ze sturen een vergaderverzoek. Maar je moet werk dat gaat over het werk kunnen elimineren. Hou de discussie ter plekke, plaats een vraag of een opmerking zonder dat je moet vergaderen, bellen of e-mailen.”
Zoiets kan worden opgelost met een intern sociaal netwerk. Een plaats waar werknemers hun vragen, ideeën en suggesties kunnen loslaten binnen de bedrijfsmuren, om vervolgens feedback te krijgen van hun collega’s.
Als eerste voorbeeld verwijst Robichaux naar Nokia, waar topman Stephen Elop Socialcast introduceerde. “Dit zijn dingen die je niet per e-mail kan doen. Je kan als CEO geen e-mail versturen en iedereen ‘reply all’ laten doen,” zegt Robichaux.
Drie fases
Robichaux ziet het gebruik van sociale media binnen bedrijfsmuren in drie fases waarin een bedrijf kan groeien. “Hoe meer sociaal volwassen je bedrijf is, hoe sterker het zakelijk potentieel is.”
In de eerst fase is het een soort Facebook voor bedrijven. Je wisselt ideeën uit en gaat de conversatie aan. In de tweede fase gaat de conversatie om objecten: presentaties, pdf’s, foto’s van prototypes enz…
In de derde fase zit het sociale platform mee in de workflow en zal ze die ook beïnvloeden. “Je gaat van een sociaal netwerk naar een sociale onderneming.”
Op termijn kan zo’n netwerk ook vaste functies krijgen. Bijvoorbeeld voor het bekendmaken van interne vacatures, feedback te krijgen over bugs of nieuwe technologie binnen het bedrijf.
Hoe begin je?
Maar staan werknemers in elk bedrijf wel te springen om lekker ongeremd hun idee of opmerking te geven? Wat als je bedrijf geen open cultuur heeft en hoe kan je daar iets aan doen vragen we hem tijdens de presentatie.
“Er zijn zeker bedrijven die geen interesse hebben, maar er zijn in die onzekere bedrijven ongetwijfeld groepen die wel interesse hebben.”
Als voorbeeld haalt hij General Motors aan. Hier hebben ze Socialcast op één locatie binnen één team uitgerold, dit in een periode dat het bedrijf in de VS onder regulatorische druk stond. Hier is het gebruik organisch gegroeid.
“Als je je als bedrijf daar zorgen om maakt, is het vaak verstandig om één afdeling aan te duiden om het te doen. Iemand moet het voortouw durven nemen, daarna volgt de rest wel.”
Werknemers gebruiken soms elk vrij moment om te Facebooken. Maar kan een intern sociaal netwerk je onderneming beter en sterker maken?
Sociale netwerken worden vaak aanzien als een onderdeel van de externe communicatie. Toch kan een interne Facebook een bijzondere dynamiek op gang brengen. Tenminste dat denkt Alexi Robichaux, productverantwoordelijke van Socialcast, het sociale netwerk dat VMware in 2011 kocht.
Op VMworld Europe horen we hem enthousiast bezig over hoe interne sociale media je bedrijf vooruit kan helpen. Hij is van oordeel dat je met kleine veranderingen onder je werknemers soms meer kan doen dan met een grote verschuiving binnen je IT-afdeling.
“Vandaag sturen mensen een e-mail naar iedereen, of ze sturen een vergaderverzoek. Maar je moet werk dat gaat over het werk kunnen elimineren. Hou de discussie ter plekke, plaats een vraag of een opmerking zonder dat je moet vergaderen, bellen of e-mailen.”
Zoiets kan worden opgelost met een intern sociaal netwerk. Een plaats waar werknemers hun vragen, ideeën en suggesties kunnen loslaten binnen de bedrijfsmuren, om vervolgens feedback te krijgen van hun collega’s.
Als eerste voorbeeld verwijst Robichaux naar Nokia, waar topman Stephen Elop Socialcast introduceerde. “Dit zijn dingen die je niet per e-mail kan doen. Je kan als CEO geen e-mail versturen en iedereen ‘reply all’ laten doen,” zegt Robichaux.
Drie fases
Robichaux ziet het gebruik van sociale media binnen bedrijfsmuren in drie fases waarin een bedrijf kan groeien. “Hoe meer sociaal volwassen je bedrijf is, hoe sterker het zakelijk potentieel is.”
In de eerst fase is het een soort Facebook voor bedrijven. Je wisselt ideeën uit en gaat de conversatie aan. In de tweede fase gaat de conversatie om objecten: presentaties, pdf’s, foto’s van prototypes enz…
In de derde fase zit het sociale platform mee in de workflow en zal ze die ook beïnvloeden. “Je gaat van een sociaal netwerk naar een sociale onderneming.”
Op termijn kan zo’n netwerk ook vaste functies krijgen. Bijvoorbeeld voor het bekendmaken van interne vacatures, feedback te krijgen over bugs of nieuwe technologie binnen het bedrijf.
Hoe begin je?
Maar staan werknemers in elk bedrijf wel te springen om lekker ongeremd hun idee of opmerking te geven? Wat als je bedrijf geen open cultuur heeft en hoe kan je daar iets aan doen vragen we hem tijdens de presentatie.
“Er zijn zeker bedrijven die geen interesse hebben, maar er zijn in die onzekere bedrijven ongetwijfeld groepen die wel interesse hebben.”
Als voorbeeld haalt hij General Motors aan. Hier hebben ze Socialcast op één locatie binnen één team uitgerold, dit in een periode dat het bedrijf in de VS onder regulatorische druk stond. Hier is het gebruik organisch gegroeid.
“Als je je als bedrijf daar zorgen om maakt, is het vaak verstandig om één afdeling aan te duiden om het te doen. Iemand moet het voortouw durven nemen, daarna volgt de rest wel.”