Test

Dit is een popup

BYOD blokkeren voor Macs en iOS-toestellen

Door een probleem bij Apple in Cupertino konden iOS-toestellen donderdagochtend geen verbinding maken met wifinetwerken. Dat probleem kan makkelijk misbruikt worden.

In bedrijfsomgevingen zijn Apple-toestellen vaak en noodzakelijk kwaad: werknemers hebben een iPhone, iPad of Macbook en gebruiken die graag voor het werk dat ze moeten verrichten, maar de IT-afdeling kan geen support geven.

Vanochtend ging er iets mis waardoor Apple-toestellen geen verbinding meer konden maken met wifinetwerken. De Apple-website was onbereikbaar, waardoor iOS-toestellen onterecht dachten dat ze moesten inloggen op een hotspot.

[related_article id=”158256″]

Blijkbaar pingt Apple zijn eigen website, apple.com, bij het verbinden met een wifi-netwerk. Mislukt de ping, of komt er een onverwacht antwoord terug, dan gaat Apple’s mobiel besturingssysteem er van uit dat er iets mis is met de dataverbinding en geeft de site je een inlogvenster.

Ook OSX doet iets soortgelijks: mislukt de ping, dan geeft OSX de foutmelding dat er geen netwerkverbinding mogelijk is. De verbinding wordt afgebroken en het wordt voor Apple-gebruikers onmogelijk gemaakt om verder gebruik te maken van het netwerk.

En net daar wringt het schoentje: wanneer een netwerkbeheerder de domeinnaam apple.com blokkeert op een bedrijfsnetwerk, dan kan geen enkel Apple-toestel meer verbinden met dat netwerk.

Of Apple iets aan deze problemen zal doen is voorlopig onbekend. Wel is het probleem van vanochtend opgelost en zou je, tenzij de netwerkbeheerder het niet wil, gewoon moeten kunnen verbinden met het bedrijfsnetwerk van jouw bedrijf.

Ook Microsoft past iets soortgelijks toe, maar als de ping met microsoft.com mislukt dan geeft het bedrijf enkel een waarschuwing dat er mogelijk geen netwerkverkeer mogelijk is. Het besturingssysteem laat je dan nog wel toe om alsnog te proberen het wereldwijde web te bezoeken.

Door een probleem bij Apple in Cupertino konden iOS-toestellen donderdagochtend geen verbinding maken met wifinetwerken. Dat probleem kan makkelijk misbruikt worden.

In bedrijfsomgevingen zijn Apple-toestellen vaak en noodzakelijk kwaad: werknemers hebben een iPhone, iPad of Macbook en gebruiken die graag voor het werk dat ze moeten verrichten, maar de IT-afdeling kan geen support geven.

Vanochtend ging er iets mis waardoor Apple-toestellen geen verbinding meer konden maken met wifinetwerken. De Apple-website was onbereikbaar, waardoor iOS-toestellen onterecht dachten dat ze moesten inloggen op een hotspot.

[related_article id=”158256″]

Blijkbaar pingt Apple zijn eigen website, apple.com, bij het verbinden met een wifi-netwerk. Mislukt de ping, of komt er een onverwacht antwoord terug, dan gaat Apple’s mobiel besturingssysteem er van uit dat er iets mis is met de dataverbinding en geeft de site je een inlogvenster.

Ook OSX doet iets soortgelijks: mislukt de ping, dan geeft OSX de foutmelding dat er geen netwerkverbinding mogelijk is. De verbinding wordt afgebroken en het wordt voor Apple-gebruikers onmogelijk gemaakt om verder gebruik te maken van het netwerk.

En net daar wringt het schoentje: wanneer een netwerkbeheerder de domeinnaam apple.com blokkeert op een bedrijfsnetwerk, dan kan geen enkel Apple-toestel meer verbinden met dat netwerk.

Of Apple iets aan deze problemen zal doen is voorlopig onbekend. Wel is het probleem van vanochtend opgelost en zou je, tenzij de netwerkbeheerder het niet wil, gewoon moeten kunnen verbinden met het bedrijfsnetwerk van jouw bedrijf.

Ook Microsoft past iets soortgelijks toe, maar als de ping met microsoft.com mislukt dan geeft het bedrijf enkel een waarschuwing dat er mogelijk geen netwerkverkeer mogelijk is. Het besturingssysteem laat je dan nog wel toe om alsnog te proberen het wereldwijde web te bezoeken.

appleblokkerenbugbyodinternetiosmacnieuwsosxprobleemverbinding

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!