Test

Dit is een popup

Amazon: “Hardware is niet belangrijk”

Amazon heeft hun nieuwe Kindle Fire tablets getoond. Maar terwijl CEO Jeff Bezos het had over wifi-antennes en andere hardwarespecificaties, was het algemene thema net dat het gadget niet meer belangrijk is. Lang leve de diensten.

Het was al bij de eerste Kindle Fire duidelijk wat Bezos zijn ambities precies waren met het toestel: het moest niet veel meer zijn dan een drager om Amazons winkel-, video- en muziekdiensten te leveren. Dat blijkt nu eens te meer.

Het model is simpel: Verkoop je tablets en e-readers aan een zeer scherpe prijs en verdien het geld met je back-end ecosysteem. Het is geen kwantumfysica, maar anderen kunnen Amazon niet evenaren. Amazon overtreft Google qua aangeboden diensten en Apple heeft het ecosysteem wel, maar richt zich toch vooral op hardware.

[related_article id=”152275″]

Op haast komische wijze vertelde Bezos over de specificaties van de Kindle, om daarna op te merken dat die details helemaal niets uitmaken.

Het lijkt er steeds meer op dat we aan het begin staan van een tijdperk waarin de hardware minder relevant wordt. Smartphones en tablets lijken steeds meer op elkaar wat betreft specificaties. Het grote verschil zit hem in de beschikbare apps en diensten, en hoe gebruiksvriendelijk deze zijn.

Niet alleen consumentenproducten
Dat diensten belangrijker worden dan hardware geldt vermoedelijk niet alleen voor consumentenproducten. Zo zien we dat IBM’s meest recente mainframe ingebouwde analysetools heeft om prestaties te monitoren en eventuele problemen te detecteren. Het is een eerste stap in de richting van systemen die zichzelf kunnen herstellen.

VMWare heeft het over het virtuele datacenter. Ook hardwareproducenten zoals HP en Dell zullen meer dan waarschijnlijk hardware met clouddiensten verenigen.

Oracle verkoopt Exadata Database-systemen om vervolgens inkomsten te halen uit het onderhoud van de software die er op draait. Zo’n systemen zijn natuurlijk wat duurder dan een Kindle Fire, maar het model is niet zo verschillend.

Amazon heeft hun nieuwe Kindle Fire tablets getoond. Maar terwijl CEO Jeff Bezos het had over wifi-antennes en andere hardwarespecificaties, was het algemene thema net dat het gadget niet meer belangrijk is. Lang leve de diensten.

Het was al bij de eerste Kindle Fire duidelijk wat Bezos zijn ambities precies waren met het toestel: het moest niet veel meer zijn dan een drager om Amazons winkel-, video- en muziekdiensten te leveren. Dat blijkt nu eens te meer.

Het model is simpel: Verkoop je tablets en e-readers aan een zeer scherpe prijs en verdien het geld met je back-end ecosysteem. Het is geen kwantumfysica, maar anderen kunnen Amazon niet evenaren. Amazon overtreft Google qua aangeboden diensten en Apple heeft het ecosysteem wel, maar richt zich toch vooral op hardware.

[related_article id=”152275″]

Op haast komische wijze vertelde Bezos over de specificaties van de Kindle, om daarna op te merken dat die details helemaal niets uitmaken.

Het lijkt er steeds meer op dat we aan het begin staan van een tijdperk waarin de hardware minder relevant wordt. Smartphones en tablets lijken steeds meer op elkaar wat betreft specificaties. Het grote verschil zit hem in de beschikbare apps en diensten, en hoe gebruiksvriendelijk deze zijn.

Niet alleen consumentenproducten
Dat diensten belangrijker worden dan hardware geldt vermoedelijk niet alleen voor consumentenproducten. Zo zien we dat IBM’s meest recente mainframe ingebouwde analysetools heeft om prestaties te monitoren en eventuele problemen te detecteren. Het is een eerste stap in de richting van systemen die zichzelf kunnen herstellen.

VMWare heeft het over het virtuele datacenter. Ook hardwareproducenten zoals HP en Dell zullen meer dan waarschijnlijk hardware met clouddiensten verenigen.

Oracle verkoopt Exadata Database-systemen om vervolgens inkomsten te halen uit het onderhoud van de software die er op draait. Zo’n systemen zijn natuurlijk wat duurder dan een Kindle Fire, maar het model is niet zo verschillend.

amazonhardwarekindle firenieuwsservices

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!