Test

Dit is een popup

“Spotify is maar een kille, muziek spuwende pc”

ZDNet spreekt op IFA met de makers van TuneIn Radio, een mobiele gids die heilig gelooft dat radio een langere adem heeft dan streamingdiensten.  “Spotify is maar een kille, muziek spuwende computer.”

Van alle media lijkt radio degene met de kleinste overlevingskansen. Aan de ene kant hebben consumenten tegenwoordig gigabytes muziek op hun toestellen staan en kunnen ze exact bepalen wat ze waar en wanneer willen horen.

Aan de andere kant lepelen streamingdiensten als Spotify en Deezer miljoenen nummers op aan hun abonnees voor een klein bedrag per maand. Allemaal zonder ooit nog een reclame te hoeven horen, wat het medium steeds minder interessant maakt voor adverteerders.

Radio lijkt de kant van de dinosaurussen op te gaan, maar dat is buiten TuneIn Radio gerekend. Het Amerikaanse bedrijf indexeert al tien jaar lang radiostations in de ether en op het web en maakt ze beschikbaar via zijn razend populaire mobiele apps.

Carl Rohling, hoofd verkoop bij TuneIn, zat op IFA 2012 in een panel met Ford en Microsoft om uit te leggen waarom zijn radio-app nu ook een belangrijke troef is van Sync.

Dit in-car entertainmentplatform, waar de autofabrikant en softwaremaker al jaren aan werken, werkt aan de meest futuristische snufjes, maar toch koos Ford er voor om TuneIn een prominent plekje te geven in zijn Sync-presentatie.

Wat heeft een streaming radiodienst te zoeken bij een autofabrikant? Is de dataverbinding op de weg niet te slecht om goede ontvangst te kunnen garanderen?
Allereerst zijn er enorm veel lokale radiostations die je kunt gebruiken zonder je dataverbinding in te schakelen. Zodra de ontvangst zwak wordt, schakelen we pas over naar de stream omdat we zowel de online uitzending als de etherfrequentie aan dezelfde positie  hebben toegewezen. 

Omdat veel radiostations bovendien hun streams in verschillende bitrates aanbieden, hebben we de mogelijkheid om de kwaliteit van de uitzending aan te passen. Voor een praatprogramma heb je bijvoorbeeld lang niet de beste kwaliteit nodig.

Tenslotte kunnen we uitzendingen opslaan in de cache, tot maximaal acht uur.

Ik zal echter niet ontkennen dat dataconnectiviteit een probleem is dat we op dit moment nog niet kunnen oplossen. Maar we hebben bij TuneIn wel allerlei manieren om het te verzachten.

Andere automakers staan dus nog niet echt te springen met jullie samen te werken?
Integendeel. We zitten in alle nieuwe autoradio’s van JVC en Clarion. We werken op dit moment samen met BMW/Mini en maken ook onderdeel uit van Samsung Car Link, een app die een Galaxy S III laat samenwerken met je auto.

De meest bijzondere samenwerking was voor een auto van Tesla, die rijden met een ingebouwde modem die je niet kunt verwijderen. Zij hadden in de Verenigde Staten een deal gesloten met Sprint, waarbij je bij de aanschaf een datapakket krijgt dat bij de aankoopprijs inbegrepen zit. Zo zie ik de toekomst van internet in de auto.

Waarom zou je een gids maken voor een zinkend schip?
“We zijn begonnen in de periode dat YouTube zorgde voor een reusachtige omschakeling van  de video. Netflix begon met het versturen van dvd’s, Amazon ging aan de slag met boeken, maar niemand nam het op zichzelf om een radiogids in elkaar te steken.

In het begin brachten we alleen de AM- en FM-frequenties in kaart, maar al gauw begonnen meer en meer stations met streamen. Nu zitten we in meer dan 200 landen en bieden we zo’n 2,1 miljoen on-demand programma’s aan.

Onze benadering is: maak het zo simpel mogelijk om al die geweldige programma’s te vinden in een reusachtige zoekmachine, een soort van Google voor radio. En omdat we steeds meer metadata beschikbaar hebben, kun je zoeken op dj, nummer of station.

Is het moeilijk om zo’n radiogids te onderhouden?
Het is een rotklus en het is hard werken. Je kunt het nog het beste vergelijken met Whac-A-Mole. Elke dag is er wel iets anders kapot en we hebben twee teams die voortdurend bezig zijn met het onderzoeken en repararen van kapotte radiostreams.

En ook het bouwen van de apps is een ellende. We moesten destijds onze Android-versie telkens maar uitstellen omdat we alsmaar bugs bleven tegenkomen. Elk apparaat heeft weer zijn eigen protocols, zijn eigen bijzonderheden.  En sinds vorig jaar zitten we ook in koelkasten, nadat we met LG op IFA een demonstratie hebben georganiseerd.

Willen de radiostations ook te beluisteren zijn vanaf een koelkast?
De reactie op TuneIn Radio is over het algemeen positief en als die negatief is, begrijpen ze ons concept niet. Ik schat dat we tot nu toe zo’n tachtig stations uit de index hebben moeten verwijderen.

Sommige stations proberen ook met ons te concurreren, maar wie wil nu een aparte app downloaden voor een enkel radiostation?

Omdat radio niet groeit, gaan de inkomsten omlaag. Ze hebben de middelen dus niet om programmeurs in te huren die een app kunnen bouwen en onderhouden. En het werkt twee kanten op: wij hebben directe toegang en zij krijgen er meer luisteraars bij.

Het wordt dus steeds moeilijker om geld te verdienen met radio. Geldt hetzelfde niet voor jullie?
We hebben verschillende manieren om onze diensten ten gelde te maken. Allereerst betalen bedrijven als Sonos ons om TuneIn Radio te mogen gebruiken in hun producten. Vervolgens kun je een Pro-versie van onze apps kopen, waarmee je radio-uitzendingen kunt opnemen naar je smartphone. En dan zijn er de advertenties.

Toch niet weer die ellendige reclame?
We werken steeds nauwer samen met omroepen en adverteerders, omdat we in staat zijn om advertenties van hogere kwaliteit te plaatsen die aansluiten op de voorkeuren van de luisteraar. Je hoeft als adverteerder niet meer zorgen te maken bij welk radiostation je reclame moet maken, maar kunt je advertenties afstemmen op het type programma en geografische locatie.

Luister je naar sport, hoor je bijvoorbeeld een reclame over honkbalknuppels bij een winkel in de buurt. Als er dan toch advertenties moeten zijn, heb ik liever dat ze relevant zijn.

Voelen jullie de hete adem van streamingdiensten als Spotify in de nek?
Totaal niet. Luisteraars zijn destijds en masse naar streamingdiensten gevlucht omdat daar geen reclame was.

En ten onrechte. Spotify en al die andere bedrijven zijn niet meer dan kille computers die muziek uitspuwen. Er is geen warmte, geen begeleiding.

Radio heeft altijd overleefd omdat het persoonlijk en lokaal was en een band opbouwde met de luisteraars. Er zal altijd een behoefte aan dat soort professionele content blijven. En als de massa radio opnieuw ontdekt, zijn wij er klaar voor.

ZDNet spreekt op IFA met de makers van TuneIn Radio, een mobiele gids die heilig gelooft dat radio een langere adem heeft dan streamingdiensten.  “Spotify is maar een kille, muziek spuwende computer.”

Van alle media lijkt radio degene met de kleinste overlevingskansen. Aan de ene kant hebben consumenten tegenwoordig gigabytes muziek op hun toestellen staan en kunnen ze exact bepalen wat ze waar en wanneer willen horen.

Aan de andere kant lepelen streamingdiensten als Spotify en Deezer miljoenen nummers op aan hun abonnees voor een klein bedrag per maand. Allemaal zonder ooit nog een reclame te hoeven horen, wat het medium steeds minder interessant maakt voor adverteerders.

Radio lijkt de kant van de dinosaurussen op te gaan, maar dat is buiten TuneIn Radio gerekend. Het Amerikaanse bedrijf indexeert al tien jaar lang radiostations in de ether en op het web en maakt ze beschikbaar via zijn razend populaire mobiele apps.

Carl Rohling, hoofd verkoop bij TuneIn, zat op IFA 2012 in een panel met Ford en Microsoft om uit te leggen waarom zijn radio-app nu ook een belangrijke troef is van Sync.

Dit in-car entertainmentplatform, waar de autofabrikant en softwaremaker al jaren aan werken, werkt aan de meest futuristische snufjes, maar toch koos Ford er voor om TuneIn een prominent plekje te geven in zijn Sync-presentatie.

Wat heeft een streaming radiodienst te zoeken bij een autofabrikant? Is de dataverbinding op de weg niet te slecht om goede ontvangst te kunnen garanderen?
Allereerst zijn er enorm veel lokale radiostations die je kunt gebruiken zonder je dataverbinding in te schakelen. Zodra de ontvangst zwak wordt, schakelen we pas over naar de stream omdat we zowel de online uitzending als de etherfrequentie aan dezelfde positie  hebben toegewezen. 

Omdat veel radiostations bovendien hun streams in verschillende bitrates aanbieden, hebben we de mogelijkheid om de kwaliteit van de uitzending aan te passen. Voor een praatprogramma heb je bijvoorbeeld lang niet de beste kwaliteit nodig.

Tenslotte kunnen we uitzendingen opslaan in de cache, tot maximaal acht uur.

Ik zal echter niet ontkennen dat dataconnectiviteit een probleem is dat we op dit moment nog niet kunnen oplossen. Maar we hebben bij TuneIn wel allerlei manieren om het te verzachten.

Andere automakers staan dus nog niet echt te springen met jullie samen te werken?
Integendeel. We zitten in alle nieuwe autoradio’s van JVC en Clarion. We werken op dit moment samen met BMW/Mini en maken ook onderdeel uit van Samsung Car Link, een app die een Galaxy S III laat samenwerken met je auto.

De meest bijzondere samenwerking was voor een auto van Tesla, die rijden met een ingebouwde modem die je niet kunt verwijderen. Zij hadden in de Verenigde Staten een deal gesloten met Sprint, waarbij je bij de aanschaf een datapakket krijgt dat bij de aankoopprijs inbegrepen zit. Zo zie ik de toekomst van internet in de auto.

Waarom zou je een gids maken voor een zinkend schip?
“We zijn begonnen in de periode dat YouTube zorgde voor een reusachtige omschakeling van  de video. Netflix begon met het versturen van dvd’s, Amazon ging aan de slag met boeken, maar niemand nam het op zichzelf om een radiogids in elkaar te steken.

In het begin brachten we alleen de AM- en FM-frequenties in kaart, maar al gauw begonnen meer en meer stations met streamen. Nu zitten we in meer dan 200 landen en bieden we zo’n 2,1 miljoen on-demand programma’s aan.

Onze benadering is: maak het zo simpel mogelijk om al die geweldige programma’s te vinden in een reusachtige zoekmachine, een soort van Google voor radio. En omdat we steeds meer metadata beschikbaar hebben, kun je zoeken op dj, nummer of station.

Is het moeilijk om zo’n radiogids te onderhouden?
Het is een rotklus en het is hard werken. Je kunt het nog het beste vergelijken met Whac-A-Mole. Elke dag is er wel iets anders kapot en we hebben twee teams die voortdurend bezig zijn met het onderzoeken en repararen van kapotte radiostreams.

En ook het bouwen van de apps is een ellende. We moesten destijds onze Android-versie telkens maar uitstellen omdat we alsmaar bugs bleven tegenkomen. Elk apparaat heeft weer zijn eigen protocols, zijn eigen bijzonderheden.  En sinds vorig jaar zitten we ook in koelkasten, nadat we met LG op IFA een demonstratie hebben georganiseerd.

Willen de radiostations ook te beluisteren zijn vanaf een koelkast?
De reactie op TuneIn Radio is over het algemeen positief en als die negatief is, begrijpen ze ons concept niet. Ik schat dat we tot nu toe zo’n tachtig stations uit de index hebben moeten verwijderen.

Sommige stations proberen ook met ons te concurreren, maar wie wil nu een aparte app downloaden voor een enkel radiostation?

Omdat radio niet groeit, gaan de inkomsten omlaag. Ze hebben de middelen dus niet om programmeurs in te huren die een app kunnen bouwen en onderhouden. En het werkt twee kanten op: wij hebben directe toegang en zij krijgen er meer luisteraars bij.

Het wordt dus steeds moeilijker om geld te verdienen met radio. Geldt hetzelfde niet voor jullie?
We hebben verschillende manieren om onze diensten ten gelde te maken. Allereerst betalen bedrijven als Sonos ons om TuneIn Radio te mogen gebruiken in hun producten. Vervolgens kun je een Pro-versie van onze apps kopen, waarmee je radio-uitzendingen kunt opnemen naar je smartphone. En dan zijn er de advertenties.

Toch niet weer die ellendige reclame?
We werken steeds nauwer samen met omroepen en adverteerders, omdat we in staat zijn om advertenties van hogere kwaliteit te plaatsen die aansluiten op de voorkeuren van de luisteraar. Je hoeft als adverteerder niet meer zorgen te maken bij welk radiostation je reclame moet maken, maar kunt je advertenties afstemmen op het type programma en geografische locatie.

Luister je naar sport, hoor je bijvoorbeeld een reclame over honkbalknuppels bij een winkel in de buurt. Als er dan toch advertenties moeten zijn, heb ik liever dat ze relevant zijn.

Voelen jullie de hete adem van streamingdiensten als Spotify in de nek?
Totaal niet. Luisteraars zijn destijds en masse naar streamingdiensten gevlucht omdat daar geen reclame was.

En ten onrechte. Spotify en al die andere bedrijven zijn niet meer dan kille computers die muziek uitspuwen. Er is geen warmte, geen begeleiding.

Radio heeft altijd overleefd omdat het persoonlijk en lokaal was en een band opbouwde met de luisteraars. Er zal altijd een behoefte aan dat soort professionele content blijven. En als de massa radio opnieuw ontdekt, zijn wij er klaar voor.

advertentiesappdataconnectiefordifainterviewnieuwsradioradiogidstunein

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!