Belgian IT Report 2012: Services
Netwerken en helpdesk de deur uit
Traditioneel zijn er twee domeinen in IT waarin bedrijven het meest uitbesteden: softwareapplicaties, die dan worden ontwikkeld (of onderhouden). En anderzijds is er het uitbesteden van externe netwerken. Sinds dit jaar komen ook help- en service desk opzetten. Die komen ook bij KMO’s opvallend vaker bij een derde partij terecht.
Softwareontwikkeling | 37% |
Help- & service desk | 33% |
Onderhoud van applicaties | 31% |
Externe netwerken (WAN) | 24% |
Interne netwerken (LAN) | 19% |
File, print & mailserver | 17% |
Systeemintegratie | 16% |
Application servers | 14% |
Overige | 5% |
Wie besteedt wat uit?
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers | |
Softwareontwikkeling | 25% | 46% | 54% |
Help- en service desk | 34% | 35% | 30% |
Externe netwerken | 13% | 37% | 38% |
Helft KMO’s heeft eigen pc-dealer
De (kleine) KMO en zijn pc-dealer: het blijft een onlosmakelijke combinatie. Al valt het op dat ook grotere bedrijven de pc-dealer niet links laten liggen, toch kopen zij meer rechtstreeks hun IT-materiaal aan. Van de volgende externe partners wordt door de Belgische bedrijven gebruik gemaakt.
Een vaste pc-dealer | 37% |
Een rechtstreekse aankoopdienst | 27% |
Externe softwareontwikkelaars (bedrijven) | 27% |
Een externe leverancier van helpdeskdiensten | 17% |
Een externe adviseur op het vlak van IT-strategie | 14% |
Een leasing- of huurbedrijf voor de IT-infrastructuur | 12% |
Wanneer we samenwerkingen met externe partners volgens de grootte van het bedrijf beschouwen, krijgen we de volgende percentages te zien.
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers | |
Pc-dealer | 45% | 23% | 29% |
Rechtstreekse aankoopdienst | 18% | 34% | 40% |
Leasing- of huurbedrijf | 5% | 13% | 25% |
De Belgische bedrijven geven hun pc-dealer een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,8. Externe ontwikkelaars krijgen een score van 7,1.
Offshore: alleen voor de groten
De cijfers van het aantal bedrijven dat met zijn IT zijn heil zoekt in verre oorden, nearshore of offshore in het jargon, stijgt de laatste drie jaar niet meer.
10% van de bedrijven doet reeds aan nearshore of offshore uitbestedingen voor hun IT. 4% van de bedrijven doet het nog niet, maar overweegt het wel. 75% besteedt hun IT niet uit en is dat ook niet van plan. 11% van de ondervraagden wist niet of hun bedrijven IT al dan niet uitbesteden.
Ook hier valt het grote verschil op tussen groot en klein. Bij de KMO is offshore amper aan de orde, bij heel grote bedrijven is het intussen behoorlijk ingeburgerd.
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers |
2% | 7% | 22% |
Netwerken en helpdesk de deur uit
Traditioneel zijn er twee domeinen in IT waarin bedrijven het meest uitbesteden: softwareapplicaties, die dan worden ontwikkeld (of onderhouden). En anderzijds is er het uitbesteden van externe netwerken. Sinds dit jaar komen ook help- en service desk opzetten. Die komen ook bij KMO’s opvallend vaker bij een derde partij terecht.
Softwareontwikkeling | 37% |
Help- & service desk | 33% |
Onderhoud van applicaties | 31% |
Externe netwerken (WAN) | 24% |
Interne netwerken (LAN) | 19% |
File, print & mailserver | 17% |
Systeemintegratie | 16% |
Application servers | 14% |
Overige | 5% |
Wie besteedt wat uit?
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers | |
Softwareontwikkeling | 25% | 46% | 54% |
Help- en service desk | 34% | 35% | 30% |
Externe netwerken | 13% | 37% | 38% |
Helft KMO’s heeft eigen pc-dealer
De (kleine) KMO en zijn pc-dealer: het blijft een onlosmakelijke combinatie. Al valt het op dat ook grotere bedrijven de pc-dealer niet links laten liggen, toch kopen zij meer rechtstreeks hun IT-materiaal aan. Van de volgende externe partners wordt door de Belgische bedrijven gebruik gemaakt.
Een vaste pc-dealer | 37% |
Een rechtstreekse aankoopdienst | 27% |
Externe softwareontwikkelaars (bedrijven) | 27% |
Een externe leverancier van helpdeskdiensten | 17% |
Een externe adviseur op het vlak van IT-strategie | 14% |
Een leasing- of huurbedrijf voor de IT-infrastructuur | 12% |
Wanneer we samenwerkingen met externe partners volgens de grootte van het bedrijf beschouwen, krijgen we de volgende percentages te zien.
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers | |
Pc-dealer | 45% | 23% | 29% |
Rechtstreekse aankoopdienst | 18% | 34% | 40% |
Leasing- of huurbedrijf | 5% | 13% | 25% |
De Belgische bedrijven geven hun pc-dealer een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,8. Externe ontwikkelaars krijgen een score van 7,1.
Offshore: alleen voor de groten
De cijfers van het aantal bedrijven dat met zijn IT zijn heil zoekt in verre oorden, nearshore of offshore in het jargon, stijgt de laatste drie jaar niet meer.
10% van de bedrijven doet reeds aan nearshore of offshore uitbestedingen voor hun IT. 4% van de bedrijven doet het nog niet, maar overweegt het wel. 75% besteedt hun IT niet uit en is dat ook niet van plan. 11% van de ondervraagden wist niet of hun bedrijven IT al dan niet uitbesteden.
Ook hier valt het grote verschil op tussen groot en klein. Bij de KMO is offshore amper aan de orde, bij heel grote bedrijven is het intussen behoorlijk ingeburgerd.
<50 werknemers | 50-500 werknemers | >500 werknemers |
2% | 7% | 22% |