Zes principes voor een goed management
Vooraleer ik als blogger aan het werk ging, zat ik tientallen jaren in het bedrijfsleven ingeworteld. Veel van die tijd spendeerde ik in verschillende leidinggevende functies, aan het hoofd van kleine tot relatief grote groepen werknemers.
Leiding geven aan een groep mensen is uitdagend, vooral wanneer die groep bestaat uit zeer getalenteerde en hoogopgeleide personen. Over de jaren evolueerden mijn managementtechnieken naar een punt waar ik van mezelf vond dat ik het best goed deed. Ook de feedback van werknemers bevestigde dat mijn technieken degelijk waren.
Nieuwe managers voelen zich vaak overweldigd door de opdracht om een team tot een gewenst resultaat te leiden. Leiding geven is altijd moeilijk, maar het geldt des te meer in de complexe werkomgeving van vandaag. Met deze 6 principes maak je je taak als manager al een heel stuk makkelijker en bovendien ook beter voor je werknemers.
Communicatie
Interne communicatie is de olie die de motor van het bedrijf vlot doet lopen. Het personeel moet weten wat er gebeurt, wat het bedrijf hoopt te bereiken en vooral wat de waarden zijn die het bedrijf nastreeft.
We hebben allemaal wel eens voor managers gewerkt die zelden met hun werknemers praten en we weten allemaal tot wat voor catastrofes dat kan leiden. Iedereen doet wat hij denkt te moeten doen, zonder het echt met zekerheid te weten. Een gebrek aan duidelijke communicatie is slecht voor de moraal. Praat regelmatig met je werknemers en hou ze geïnformeerd en gemotiveerd.
Maak de objectieven duidelijk
Dit valt ook onder communicatie, maar is belangrijk genoeg om extra aandacht te krijgen. De meeste werknemers willen goed werk leveren en aan alle verwachtingen voldoen, maar dat betekent natuurlijk dat ze ook moeten weten wat er precies verwacht wordt.
Praat regelmatig met je werknemers en formuleer voor elk van hen, in duidelijke taal, vier of vijf dingen die je graag voltooid wil zien over een periode van enkele maanden. Zorg dat deze objectieven redelijk zijn, maar wijs ook gerust een tweetal opdrachten toe die de nodige inspanning vergen. Goede werknemers willen zichzelf graag overtreffen, geef hen hier dan ook reden toe. De middelmaat is niet aantrekkelijk voor het management, maar evenzeer niet voor het personeel. Neem hier dan ook geen genoegen mee.
Wees zichtbaar
Ooit gewerkt voor een manager die je nooit te zien krijgt? Het is moeilijk om een stevige hand te visualiseren die alles in controle heeft, wanneer je baas heel de tijd in zijn kantoor opgesloten zit. Goede managers doen de inspanning om aan hun personeel te tonen dat ze er altijd zijn en controle hebben over de situatie.
De beste manier om zichtbaar te zijn, is door regelmatig door het kantoor te wandelen en bij iedereen eventjes langs te gaan. Praat met je werknemers om te zien waar ze met bezig zijn en geef advies waar nodig. Ze zullen dit enorm appreciëren en beseffen dat je niet alleen om het werk geeft maar ook om hen als individu.
Complimenten en kritiek
De beste managers weten hoe waardevol het is wanneer een werknemer net dat ietsje meer doet voor het bedrijf. Ze weten ook dat goed werk moet erkend worden buiten het officiële beloningsproces. Twijfel niet om je werknemers af en toe een schouderklopje te geven in het bijzijn van hun collega’s. Een compliment zorgt er voor dat de ontvanger zichzelf in de toekomst nog vaker zal overtreffen. Bovendien zullen ook de toeschouwers, die het compliment zien uitgedeeld worden, sneller geneigd zijn een extra inspanning te leveren.
Langs de andere kant is het onvermijdelijk dat je een werknemer op een gegeven moment erop moet wijzen dat er ruimte is voor verbetering. Doe dit altijd onder vier ogen, nooit in het bijzijn van anderen. Een dergelijke vermaning moet als motivatie dienen, dat zal nooit lukken wanneer de werknemer zich schaamt tegenover zijn collega’s.
Moedig teamwork aan
Op de beste departementen en in de beste bedrijven werkt men samen als een team. De eerste stap ter bevordering van teamwork is om als groep iets leuks te doen, bijvoorbeeld regelmatig samen lunchen.
Een uurtje samen spenderen als team, bijvoorbeeld tijdens een lunch, helpt al een heel eind in het creëren van een teamgeest. Het is ook een goed moment voor de manager om met zijn hele team om te gaan en deze zes principes in praktijk toe te passen.
Begrijp technologische behoeftes
De werkomgeving is vandaag meer verwikkeld met technologie dan ooit tevoren. Werknemers maken gebruik van een heel assortiment aan (technische) middelen om het werk gedaan te krijgen. Een goede manager begrijpt deze technologische behoeftes goed genoeg om te evalueren of het personeel over de nodige middelen beschikt om de objectieven te bereiken.
Wordt niet aan deze behoeftes voldaan, probeer hier dan verandering in te brengen. Als het interessant is voor werknemers om hun eigen toestellen mee te brengen (BYOD), werk er dan aan om dit mogelijk te maken. Is dit niet interessant, ga dan op zoek naar technologieën die het meeste verschil maken voor de laagste kost. Je werknemers zullen dit merken en begrijpen dat je om hun geeft en dat je ze van de beste hulpmiddelen wil voorzien.
Baas van het jaar
Trouw deze zes principes toepassen, helpt je al een heel eind op weg om je werknemers te veranderen in echte teamspelers. Deze principes zorgen voor een aangename werksfeer en wanneer men graag naar het werk komt, kan dat tot geweldige dingen leiden.
Het belangrijkste is dat je consistent bent in deze principes. Je werknemers verdienen te werken voor een baas waarvan ze weten dat hij/zij evenzeer toegewijd is aan hen als aan het werk. Ze zullen weten dat je klaarstaat voor hen, en van hun kant zullen zij ook klaarstaan voor jou.
Vooraleer ik als blogger aan het werk ging, zat ik tientallen jaren in het bedrijfsleven ingeworteld. Veel van die tijd spendeerde ik in verschillende leidinggevende functies, aan het hoofd van kleine tot relatief grote groepen werknemers.
Leiding geven aan een groep mensen is uitdagend, vooral wanneer die groep bestaat uit zeer getalenteerde en hoogopgeleide personen. Over de jaren evolueerden mijn managementtechnieken naar een punt waar ik van mezelf vond dat ik het best goed deed. Ook de feedback van werknemers bevestigde dat mijn technieken degelijk waren.
Nieuwe managers voelen zich vaak overweldigd door de opdracht om een team tot een gewenst resultaat te leiden. Leiding geven is altijd moeilijk, maar het geldt des te meer in de complexe werkomgeving van vandaag. Met deze 6 principes maak je je taak als manager al een heel stuk makkelijker en bovendien ook beter voor je werknemers.
Communicatie
Interne communicatie is de olie die de motor van het bedrijf vlot doet lopen. Het personeel moet weten wat er gebeurt, wat het bedrijf hoopt te bereiken en vooral wat de waarden zijn die het bedrijf nastreeft.
We hebben allemaal wel eens voor managers gewerkt die zelden met hun werknemers praten en we weten allemaal tot wat voor catastrofes dat kan leiden. Iedereen doet wat hij denkt te moeten doen, zonder het echt met zekerheid te weten. Een gebrek aan duidelijke communicatie is slecht voor de moraal. Praat regelmatig met je werknemers en hou ze geïnformeerd en gemotiveerd.
Maak de objectieven duidelijk
Dit valt ook onder communicatie, maar is belangrijk genoeg om extra aandacht te krijgen. De meeste werknemers willen goed werk leveren en aan alle verwachtingen voldoen, maar dat betekent natuurlijk dat ze ook moeten weten wat er precies verwacht wordt.
Praat regelmatig met je werknemers en formuleer voor elk van hen, in duidelijke taal, vier of vijf dingen die je graag voltooid wil zien over een periode van enkele maanden. Zorg dat deze objectieven redelijk zijn, maar wijs ook gerust een tweetal opdrachten toe die de nodige inspanning vergen. Goede werknemers willen zichzelf graag overtreffen, geef hen hier dan ook reden toe. De middelmaat is niet aantrekkelijk voor het management, maar evenzeer niet voor het personeel. Neem hier dan ook geen genoegen mee.
Wees zichtbaar
Ooit gewerkt voor een manager die je nooit te zien krijgt? Het is moeilijk om een stevige hand te visualiseren die alles in controle heeft, wanneer je baas heel de tijd in zijn kantoor opgesloten zit. Goede managers doen de inspanning om aan hun personeel te tonen dat ze er altijd zijn en controle hebben over de situatie.
De beste manier om zichtbaar te zijn, is door regelmatig door het kantoor te wandelen en bij iedereen eventjes langs te gaan. Praat met je werknemers om te zien waar ze met bezig zijn en geef advies waar nodig. Ze zullen dit enorm appreciëren en beseffen dat je niet alleen om het werk geeft maar ook om hen als individu.
Complimenten en kritiek
De beste managers weten hoe waardevol het is wanneer een werknemer net dat ietsje meer doet voor het bedrijf. Ze weten ook dat goed werk moet erkend worden buiten het officiële beloningsproces. Twijfel niet om je werknemers af en toe een schouderklopje te geven in het bijzijn van hun collega’s. Een compliment zorgt er voor dat de ontvanger zichzelf in de toekomst nog vaker zal overtreffen. Bovendien zullen ook de toeschouwers, die het compliment zien uitgedeeld worden, sneller geneigd zijn een extra inspanning te leveren.
Langs de andere kant is het onvermijdelijk dat je een werknemer op een gegeven moment erop moet wijzen dat er ruimte is voor verbetering. Doe dit altijd onder vier ogen, nooit in het bijzijn van anderen. Een dergelijke vermaning moet als motivatie dienen, dat zal nooit lukken wanneer de werknemer zich schaamt tegenover zijn collega’s.
Moedig teamwork aan
Op de beste departementen en in de beste bedrijven werkt men samen als een team. De eerste stap ter bevordering van teamwork is om als groep iets leuks te doen, bijvoorbeeld regelmatig samen lunchen.
Een uurtje samen spenderen als team, bijvoorbeeld tijdens een lunch, helpt al een heel eind in het creëren van een teamgeest. Het is ook een goed moment voor de manager om met zijn hele team om te gaan en deze zes principes in praktijk toe te passen.
Begrijp technologische behoeftes
De werkomgeving is vandaag meer verwikkeld met technologie dan ooit tevoren. Werknemers maken gebruik van een heel assortiment aan (technische) middelen om het werk gedaan te krijgen. Een goede manager begrijpt deze technologische behoeftes goed genoeg om te evalueren of het personeel over de nodige middelen beschikt om de objectieven te bereiken.
Wordt niet aan deze behoeftes voldaan, probeer hier dan verandering in te brengen. Als het interessant is voor werknemers om hun eigen toestellen mee te brengen (BYOD), werk er dan aan om dit mogelijk te maken. Is dit niet interessant, ga dan op zoek naar technologieën die het meeste verschil maken voor de laagste kost. Je werknemers zullen dit merken en begrijpen dat je om hun geeft en dat je ze van de beste hulpmiddelen wil voorzien.
Baas van het jaar
Trouw deze zes principes toepassen, helpt je al een heel eind op weg om je werknemers te veranderen in echte teamspelers. Deze principes zorgen voor een aangename werksfeer en wanneer men graag naar het werk komt, kan dat tot geweldige dingen leiden.
Het belangrijkste is dat je consistent bent in deze principes. Je werknemers verdienen te werken voor een baas waarvan ze weten dat hij/zij evenzeer toegewijd is aan hen als aan het werk. Ze zullen weten dat je klaarstaat voor hen, en van hun kant zullen zij ook klaarstaan voor jou.