Zes tips voor een geslaagde IT-catastrofe
Een IT-project starten door het eerst te plannen? Het idee! We geven je zes tips voor een geslaagde catastrofe.
1. Doel
Zorg voor verwarring omtrent het doel van het project. Als de ene manager ervan uitgaat dat het IT-project georganiseerd wordt om het aantal personeelsleden te verminderen, en de andere dat het erom gaat de dienstverlening aan de klant te verbeteren, dan bent u goed vertrokken.
2. Tijd en budget
Neem eerst zes maand de tijd om te beslissen of het project doorgaat of niet, en zeg dan dat alles absoluut klaar moet zijn voor het begin van het nieuwe boekjaar. Begin ermee zonder te wachten op de goedkeuring van het budget door de directie.
3. Beslissingen
Bespreek belangrijke beslissingen in de gang, in de lift of in de herentoiletten, en zet ze nooit op papier.
4. Scope
Informatiseer ook het werk van de afdeling naast de uwe, zonder hen iets te vragen. Achteraf zullen ze aangenaam verrast zijn, en dankbaar voor uw hulp.
5. IT-leverancier
Werkt u met een IT-leverancier, vertrouw dan op de verkoper. Hij is competent en betrouwbaar. Vertel hem uw zorgen, en leg uw lot in zijn handen.
6. SLA’s
Verlies geen tijd met formele contracten en omslachtige servicelevelagreements.
Een IT-project starten door het eerst te plannen? Het idee! We geven je zes tips voor een geslaagde catastrofe.
1. Doel
Zorg voor verwarring omtrent het doel van het project. Als de ene manager ervan uitgaat dat het IT-project georganiseerd wordt om het aantal personeelsleden te verminderen, en de andere dat het erom gaat de dienstverlening aan de klant te verbeteren, dan bent u goed vertrokken.
2. Tijd en budget
Neem eerst zes maand de tijd om te beslissen of het project doorgaat of niet, en zeg dan dat alles absoluut klaar moet zijn voor het begin van het nieuwe boekjaar. Begin ermee zonder te wachten op de goedkeuring van het budget door de directie.
3. Beslissingen
Bespreek belangrijke beslissingen in de gang, in de lift of in de herentoiletten, en zet ze nooit op papier.
4. Scope
Informatiseer ook het werk van de afdeling naast de uwe, zonder hen iets te vragen. Achteraf zullen ze aangenaam verrast zijn, en dankbaar voor uw hulp.
5. IT-leverancier
Werkt u met een IT-leverancier, vertrouw dan op de verkoper. Hij is competent en betrouwbaar. Vertel hem uw zorgen, en leg uw lot in zijn handen.
6. SLA’s
Verlies geen tijd met formele contracten en omslachtige servicelevelagreements.