Test

Dit is een popup

Nieuws

Google verstrengt App-regels

Google heeft in een e-mail aan ontwikkelaars laten weten dat het de regels voor Google Play apps aanscherpt. Dat moet voor meer betrouwbaarheid zorgen.

Een van de opvallendste wijzigingen in het app-beleid is het gebruik van namen of iconen. Als een applicatie of een icoon van een app te hard lijkt op die van een ander, mag Google je toepassing weigeren of verwijderen uit zijn winkel.

Dat moet voorkomen dat malafide ontwikkelaars een graantje meepikken van succesvolle of meer betrouwbare producten. Ook alleenstaande namen als Camera of Gallery mogen niet zomaar gebruikt worden.

[related_article id=”158901″]

Verder geeft Google meer details over wat wel of niet is toegestaan. Zo zijn apps verboden als ze persoonlijke informatie doorspelen zonder toestemming. Ook komen er meer praktijkvoorbeelden die het spambeleid schenden. Allemaal zaken om ontwikkelaars te tonen wanneer ze over de schreef gaan.

Google probeert met de aanpassing het imago van Google Play te verbeteren. In tegenstelling tot de App Store van Apple is hier relatief weinig controle. Dat zorgt voor apps die anderen imiteren of onzorgvuldig omgaan met je gegevens.

Betalingen
Een andere aanpassing is dat Google voortaan heel duidelijk stelt dat alle betalingen in Google Play-apps via Google moeten gaan. Zowel het betalen van applicaties als aankopen die je in een app doet.

Wel met uitzondering zaken die buiten de app worden geconsumeerd en fysieke goederen. Wie via een app vliegtuigtickets aanbiedt, of een abonnement op een fysiek tijdschrift zou aanbieden kan voor de afrekening dus nog wel om Google heen werken.

Advertenties
Voortaan zijn ontwikkelaars ook verantwoordelijk voor het gedrag van advertenties in een app, ook als die door een externe partij worden aangeboden. Zo kan je toepassing uit Google Play vliegen als die advertentiediensten bijvoorbeeld ongevraagd snekoppelingen toevoegen of andere toepassingen verstoren.

De beleidspagina van Google Play, die alle spelregels voor apps in Google Play bevat, is inmiddels aangepast aan de nieuwe voorwaarden.

Google heeft in een e-mail aan ontwikkelaars laten weten dat het de regels voor Google Play apps aanscherpt. Dat moet voor meer betrouwbaarheid zorgen.

Een van de opvallendste wijzigingen in het app-beleid is het gebruik van namen of iconen. Als een applicatie of een icoon van een app te hard lijkt op die van een ander, mag Google je toepassing weigeren of verwijderen uit zijn winkel.

Dat moet voorkomen dat malafide ontwikkelaars een graantje meepikken van succesvolle of meer betrouwbare producten. Ook alleenstaande namen als Camera of Gallery mogen niet zomaar gebruikt worden.

[related_article id=”158901″]

Verder geeft Google meer details over wat wel of niet is toegestaan. Zo zijn apps verboden als ze persoonlijke informatie doorspelen zonder toestemming. Ook komen er meer praktijkvoorbeelden die het spambeleid schenden. Allemaal zaken om ontwikkelaars te tonen wanneer ze over de schreef gaan.

Google probeert met de aanpassing het imago van Google Play te verbeteren. In tegenstelling tot de App Store van Apple is hier relatief weinig controle. Dat zorgt voor apps die anderen imiteren of onzorgvuldig omgaan met je gegevens.

Betalingen
Een andere aanpassing is dat Google voortaan heel duidelijk stelt dat alle betalingen in Google Play-apps via Google moeten gaan. Zowel het betalen van applicaties als aankopen die je in een app doet.

Wel met uitzondering zaken die buiten de app worden geconsumeerd en fysieke goederen. Wie via een app vliegtuigtickets aanbiedt, of een abonnement op een fysiek tijdschrift zou aanbieden kan voor de afrekening dus nog wel om Google heen werken.

Advertenties
Voortaan zijn ontwikkelaars ook verantwoordelijk voor het gedrag van advertenties in een app, ook als die door een externe partij worden aangeboden. Zo kan je toepassing uit Google Play vliegen als die advertentiediensten bijvoorbeeld ongevraagd snekoppelingen toevoegen of andere toepassingen verstoren.

De beleidspagina van Google Play, die alle spelregels voor apps in Google Play bevat, is inmiddels aangepast aan de nieuwe voorwaarden.

advertentiesAndroidappapplicatiesappsbeleidbetalingenbusinessgooglegoogle playnieuwsregelsspam

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!