Facebook scoort beter met mobiele advertenties
Facebook heeft het niet makkelijk met de overgang van de desktop naar mobiel. Toch zijn er bewijzen die aantonen dat er meer geld te rapen valt in mobiel.
Wanneer Facebook zijn eerste kwartaalcijfers als vennootschap bekendmaakt, zullen alle ogen gericht zijn op hoe goed het bedrijf het op mobiele platformen doet. Steeds meer gebruikers bezoeken de sociale website via hun smartphone, maar facebook begon onlangs pas met het tonen van advertenties op mobiele toestellen.
Die advertenties zijn slechts Facebooks eerste pogingen om geld te slaan uit mobiele gebruikers, en verschijnen in de vorm van wat het platform ‘sponsored stories’ noemt. Bedrijven kunnen ‘stories’ of verhalen creëren die in de nieuwslijst van hun fans en vrienden terechtkomen. Facebook startte in maart met het toevoegen van gesponsorde berichten op mobiele platformen, en het is pas sinds juni dat bedrijven specifiek de mobiele markt kunnen aanspreken via het sociale medium. Het is dus onwaarschijnlijk dat deze methoden veel geld in het laatje brachten in het afgelopen kwartaal, dat in juni afliep.
[related_article id=”161563″]
Maar het bedrijf vertoont veelbelovende tekenen. Een onderzoek door AdParlor, het bedrijf dat grote advertenties voor klanten als American Express, LG en Audi behandelt, levert resultaten op die zowel facebook als adverteerders zullen plezieren:
– Mobiele gebruikers klikken vijftien keer meer op advertenties dan de traditionele desktopgebruiker.
– Mobiele fans laten 22% meer commentaren achter dan desktopgebruikers.
– Mobiele gebruikers vinden 63% meer berichten leuk dan niet-mobiele gebruikers.
– Het gemiddelde doorklikpercentage voor een mobiele advertentie, wat simpelweg wil zeggen dat iemand op de advertentie klikt, bedraagt 1,32%. Voor niet-mobiele advertenties is dat 0,086%.
Niet te stuiten data, zegt AdParlor-topman Hussein Fazal. Wat die data volgens hem suggereren, is dat mensen die hun nieuwslijst mobiel lezen gesponsorde berichten niet als indringende advertenties zien, maar als interessant nieuws. “Ze zien de berichten eerder als organische informatie”, aldus Fazal.
De studie toont aan dat mobiel effectiever was in verschillende categorieën, maar vooral in entertainment:
(foto via CNet)
Hoewel de studie aantoont dat mensen meer met mobiele advertenties interageren dan met advertenties op de desktop, zijn er uitzonderingen. In deze grafiek zie je wat mensen doen nadat ze fan zijn geworden van een merk:
(foto via CNet)
Dit is echter de start van mobiel adverteren voor Facebook. Hopelijk krijgen we volgend kwartaal een beter inzicht in de evolutie van het medium voor het bedrijf.
Facebook heeft het niet makkelijk met de overgang van de desktop naar mobiel. Toch zijn er bewijzen die aantonen dat er meer geld te rapen valt in mobiel.
Wanneer Facebook zijn eerste kwartaalcijfers als vennootschap bekendmaakt, zullen alle ogen gericht zijn op hoe goed het bedrijf het op mobiele platformen doet. Steeds meer gebruikers bezoeken de sociale website via hun smartphone, maar facebook begon onlangs pas met het tonen van advertenties op mobiele toestellen.
Die advertenties zijn slechts Facebooks eerste pogingen om geld te slaan uit mobiele gebruikers, en verschijnen in de vorm van wat het platform ‘sponsored stories’ noemt. Bedrijven kunnen ‘stories’ of verhalen creëren die in de nieuwslijst van hun fans en vrienden terechtkomen. Facebook startte in maart met het toevoegen van gesponsorde berichten op mobiele platformen, en het is pas sinds juni dat bedrijven specifiek de mobiele markt kunnen aanspreken via het sociale medium. Het is dus onwaarschijnlijk dat deze methoden veel geld in het laatje brachten in het afgelopen kwartaal, dat in juni afliep.
[related_article id=”161563″]
Maar het bedrijf vertoont veelbelovende tekenen. Een onderzoek door AdParlor, het bedrijf dat grote advertenties voor klanten als American Express, LG en Audi behandelt, levert resultaten op die zowel facebook als adverteerders zullen plezieren:
– Mobiele gebruikers klikken vijftien keer meer op advertenties dan de traditionele desktopgebruiker.
– Mobiele fans laten 22% meer commentaren achter dan desktopgebruikers.
– Mobiele gebruikers vinden 63% meer berichten leuk dan niet-mobiele gebruikers.
– Het gemiddelde doorklikpercentage voor een mobiele advertentie, wat simpelweg wil zeggen dat iemand op de advertentie klikt, bedraagt 1,32%. Voor niet-mobiele advertenties is dat 0,086%.
Niet te stuiten data, zegt AdParlor-topman Hussein Fazal. Wat die data volgens hem suggereren, is dat mensen die hun nieuwslijst mobiel lezen gesponsorde berichten niet als indringende advertenties zien, maar als interessant nieuws. “Ze zien de berichten eerder als organische informatie”, aldus Fazal.
De studie toont aan dat mobiel effectiever was in verschillende categorieën, maar vooral in entertainment:
(foto via CNet)
Hoewel de studie aantoont dat mensen meer met mobiele advertenties interageren dan met advertenties op de desktop, zijn er uitzonderingen. In deze grafiek zie je wat mensen doen nadat ze fan zijn geworden van een merk:
(foto via CNet)
Dit is echter de start van mobiel adverteren voor Facebook. Hopelijk krijgen we volgend kwartaal een beter inzicht in de evolutie van het medium voor het bedrijf.