Test

Dit is een popup

Nieuws

Google riskeert boete voor privacyschending

Het informatiebedrijf riskeert 22,5 miljoen dollar te moeten betalen voor het omzeilen van privacyinstellingen in Safari.

Het zijn bronnen van The Wall Street Journal die het bedrag noemen. Als het klopt dan is het meteen het hoogste bedrag dat de Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) ooit heeft opgelegd tegen één bedrijf.

Google gebruikte speciale code om de privacy-instellingen in Apple’s browser Safari te omzeilen. Intussen is het bedrijf wel gestopt met de praktijken.

[related_article id=”158578″]

Maar Google zelf zegt dat het enkel gekende functionaliteit in Safari heeft gebruikt om functies mogelijk te maken die gebruikers zelf hadden ingeschakeld. Daarbij beweert het bedrijf dat cookies van adverteerders geen persoonlijke informatie hebben verzameld.

De FTC zou momenteel onderzoeken of Google een overeenkomst uit 2011 heeft geschonden. Die ging over Buzz, het sociale netwerk dat intussen werd vervangen door Google+.

Onder die regeling moet het bedrijf uitdrukkelijke toestemming hebben van gebruikers (opt-in) voor het delen van bepaalde types van informatie. Als het bedrijf dat niet doet moet het 16.000 dollar per dag betalen.

Google reageert
Over het onderzoek zelf geeft Google geen commentaar aan onze collega’s van CNet. Wel wou het bedrijf het volgende kwijt:

“De FTC focust zich op een pagina uit het help center (De ondersteuningspagina’s van Google, nvdr) uit 2009, meer dan twee jaar voor het decreet waarmee we instemden en een jaar voor Apple zijn cookiebeleid wijzigde. We hebben de informatie op die pagina aangepast en stappen ondernomen om de advertentiecookies, die geen persoonlijke informatie verzamelden, te verwijderen.” Aldus een woordvoerder van Google tegenover CNet.

Het informatiebedrijf riskeert 22,5 miljoen dollar te moeten betalen voor het omzeilen van privacyinstellingen in Safari.

Het zijn bronnen van The Wall Street Journal die het bedrag noemen. Als het klopt dan is het meteen het hoogste bedrag dat de Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) ooit heeft opgelegd tegen één bedrijf.

Google gebruikte speciale code om de privacy-instellingen in Apple’s browser Safari te omzeilen. Intussen is het bedrijf wel gestopt met de praktijken.

[related_article id=”158578″]

Maar Google zelf zegt dat het enkel gekende functionaliteit in Safari heeft gebruikt om functies mogelijk te maken die gebruikers zelf hadden ingeschakeld. Daarbij beweert het bedrijf dat cookies van adverteerders geen persoonlijke informatie hebben verzameld.

De FTC zou momenteel onderzoeken of Google een overeenkomst uit 2011 heeft geschonden. Die ging over Buzz, het sociale netwerk dat intussen werd vervangen door Google+.

Onder die regeling moet het bedrijf uitdrukkelijke toestemming hebben van gebruikers (opt-in) voor het delen van bepaalde types van informatie. Als het bedrijf dat niet doet moet het 16.000 dollar per dag betalen.

Google reageert
Over het onderzoek zelf geeft Google geen commentaar aan onze collega’s van CNet. Wel wou het bedrijf het volgende kwijt:

“De FTC focust zich op een pagina uit het help center (De ondersteuningspagina’s van Google, nvdr) uit 2009, meer dan twee jaar voor het decreet waarmee we instemden en een jaar voor Apple zijn cookiebeleid wijzigde. We hebben de informatie op die pagina aangepast en stappen ondernomen om de advertentiecookies, die geen persoonlijke informatie verzamelden, te verwijderen.” Aldus een woordvoerder van Google tegenover CNet.

boetebusinessftcgeldgooglenieuwsprivacyprivacyschendingsafari

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!