Test

Dit is een popup

Microsoft verliest 6,2 miljard dollar met advertentiekoop

Microsofts avonturen in het internetzoeken hebben behoorlijk wat geld gekost. Geld dat niet zomaar terugverdiend wordt.

Microsoft heeft 6,2 miljard dollar afgeschreven, wat ongeveer overeenkomt met het bedrag dat voor display-advertentiebedrijf aQuantive is betaald. Die aankoop moest voor Microsoft geld opleveren als de zoekmachine Bing advertenties begint te draaien.

Bing is sinds de overname van aQuantive in 2007 wel gegroeid van 8,4 procent marktaandeel naar 15,4 procent. Maar de gebruikers kwamen niet echt van de concurrentie. Het waren vooral overlopers van Yahoo, een Microsoftpartner.

[related_article id=”161452″]

Microsoft geeft in een mededeling zelf aan dat de online advertenties niet snel genoeg gegroeid zijn. “Terwijl de overname van aQuantive tools blijft verschaffen voor de online advertentie-inspanningen, heeft de overname niet de groei versneld in de mate dat we gehoopt hadden. Dat draagt bij aan deze afschrijving.”

In de praktijk heeft Microsoft nog te weinig marktaandeel om advertenties bij zoekopdrachten te verkopen. Het bedrijf zou volgens analisten eerst een kritische massa moeten bereiken. 25 tot 30 procent van de markt zou al genoeg zijn. In de tussentijd heeft Microsoft nog het portaal MSN dat wel succesvol is.

Microsofts avonturen in het internetzoeken hebben behoorlijk wat geld gekost. Geld dat niet zomaar terugverdiend wordt.

Microsoft heeft 6,2 miljard dollar afgeschreven, wat ongeveer overeenkomt met het bedrag dat voor display-advertentiebedrijf aQuantive is betaald. Die aankoop moest voor Microsoft geld opleveren als de zoekmachine Bing advertenties begint te draaien.

Bing is sinds de overname van aQuantive in 2007 wel gegroeid van 8,4 procent marktaandeel naar 15,4 procent. Maar de gebruikers kwamen niet echt van de concurrentie. Het waren vooral overlopers van Yahoo, een Microsoftpartner.

[related_article id=”161452″]

Microsoft geeft in een mededeling zelf aan dat de online advertenties niet snel genoeg gegroeid zijn. “Terwijl de overname van aQuantive tools blijft verschaffen voor de online advertentie-inspanningen, heeft de overname niet de groei versneld in de mate dat we gehoopt hadden. Dat draagt bij aan deze afschrijving.”

In de praktijk heeft Microsoft nog te weinig marktaandeel om advertenties bij zoekopdrachten te verkopen. Het bedrijf zou volgens analisten eerst een kritische massa moeten bereiken. 25 tot 30 procent van de markt zou al genoeg zijn. In de tussentijd heeft Microsoft nog het portaal MSN dat wel succesvol is.

advertentiesaquantivebinginternetmicrosoftnieuwszoekenbing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!