Test

Dit is een popup

Kan u een miljard omzet draaien op uw eentje?

Kan je een bedrijf met pakweg veertig miljard omzet draaien zonder één enkele werknemer? Praktisch gesproken wellicht niet maar met de juiste keuzes raak je toch al een heel eind in die richting, aldus Frederic De Meyer.

“Het kan snel gaan in de bedrijfswereld”, zo constateert Frederic De Meyer, stichter van het Institute for Future Insights, op het recentste Beltug VIP event: “Mattel beleefde de grootste crisis in haar bestaan omdat ze niet doorhad dat meisjes geen prinses meer wilden zijn maar een rockster zoals Shakira of Beyoncé.

Coca-Cola raakte in India diep in de problemen doordat ze het niet nauw namen met waterbeheer. En Hummer zag tussen 2006 en 2009 maar liefst 85% van zijn zakencijfer wegvallen. Of wat dacht je van Ford dat in het begin van de twintigste eeuw bijna de boot miste omdat ze weigerden af te wijken van hun gestandaardiseerde producten?”

Al deze voorbeelden illustreren hoe een langetermijn trend – zoals het groeiende mileubewustzijn -op korte termijn impact kan hebben op de toekomst van een bedrijf. Gelukkig hoeft dat niet altijd een negatieve impact te zijn. Zo wijst De Meyer op een aantal trends die u als ondernemer kunt aanwenden om snel te schakelen met uw bedrijf zonder dat u hiervoor duizenden medewerkers hoeft aan te werven. Het leidt hem tot de provocerende vraag: “Kan een bedrijf met veertig miljard dollar omzet een eenmansbedrijf zijn? Het klinkt absurd maar denk eens na aan wat u tegenwoordig allemaal kan uitbesteden.”

1. Onderzoek en ontwikkeling
“We evolueren naar een tijdperk waarin de wereld uw R&D centrum kan zijn”, stelt Frederic De Meyer: “denk maar aan open platforms voor innovatie zoals Innocentive of IdeaConnection. En het zijn heus niet alleen de kleinere ondernemingen die van de buitenwereld gebruik maken voor hun innovatie: de meeste Fortune 500 bedrijven maken hier in mindere of meerdere mate gebruik van.”

Ook open source, het publiek maken van softwarecode en andere bronnen voor innovatie, wordt steeds meer mainstream (zie ook bladzijde ??). En –last but not least – het aantal initiatieven waarbij de eindgebruiker en de rest van de wereld wordt ingeschakeld om het productaanbod te helpen vernieuwen stijgt zienderogen. Het verhaal van Lego, dat verschillende door de buitenwereld bedachte nieuwe spellen heeft gelanceerd, is al goed gekend. “Maar ook de Fiat Mio is er gekomen dankzij de input van meer dan tienduizend klanten”, voegt De Meyer hier nog aan toe.

2. Producten vervaardigen
Ook voor het maken van producten is een uitgebreide eigen fabriek allang niet meer nodig, stelt De Meyer vast: naast het intussen ingeburgerde uitbesteden van de productie naar lageloonlanden is er intussen nog een ander alternatief bijgekomen: 3D printing. “De impact van 3D printing op het proces van productie, transport, logistiek en reserveonderdelen kan enorm zijn. “In de toekomst verkopen we geen producten meer, maar gewoon code en software om die om te zetten in printinstructies”, aldus nog De Meyer.

[related_article id=”161563″]

3. Marketing
Veel marketing-activiteiten kunnen reeds door crowdsourcing worden ingevuld. Maar volgens De Meyer is er nog iets fundamentelers aan de hand. “Social buying platformen zoals Groupon en Outspot kunnen de marketing van talloze producten en diensten rechtstreeks naar honderdduizenden potentiële klanten doen. Maar het meest merkwaardige in dit model is dat er geen marketinginvesteringen nodig zijn. De enige ‘investering’ die nodig is, is de korting die men bereid is te geven.’

4. Sales
De wereld kan ook uw sales team zijn, meent De Meyer, en hij geeft het voorbeeld van Amazon Associates: “Hiermee kunt u een deel van de Amazon shop op uw eigen blog zetten. Als u dit doet, kunt u tot tien procent commissie krijgen op elke deal die is gemaakt met iemand die via uw blog op hun site is terechtgekomen. Zo krijgt Amazon een potentieel verkoopsteam van 150 miljoen personen.”

5. Technologie
“Trends zoals cloud computing, DIY (self-service computing) en consumerization van IT zouden de controle en verantwoordelijkheid over IT wel eens van de IT-afdeling kunnen wegtrekken”, meent Frederic De Meyer, “op termijn kan dit zelfs leiden tot een situatie waar iemand uit de business gewoon een idee in de cloud plaatst en het korte tijd later gerealiseerd ziet in een extern ontwikkeld programma.”

Dus?
Kan een miljardenbedrijf door één enkele persoon gerund worden? “Op papier wel”, besluit Frederic De Meyer, “maar in de praktijk zal het zo’n vaart niet lopen. Geen enkel bedrijf zal erin slagen om alle trends te benutten, maar die trends zullen wel in zekere mate plaatsvinden, dus u kunt er maar beter rekening mee houden. Veel van deze trends maken ondernemingen ‘soepeler’ om te innoveren en snel op opportuniteiten in te spelen. Ze vormen in toenemende mate cruciale concurrentiële voordelen. Daarom leidt het geen twijfel dat ondernemingen virtueler gaan worden, ondanks de nadelen ervan (zie kader).”

De huidige functies binnen ondernemingen zullen weliswaar blijven bestaan, maar ze zullen een andere invulling krijgen, zo concludeert De Meyer. “Het hoofd van de R&D-afdeling wordt een community expert, de manager van de manufacturing-afdeling zal eerder een code design manager worden en de sales manager moet plaatsmaken voor een online affiliate (letterlijk: aangesloten persoon of filiaal) developer. De CIO wordt dan weer een complexity manager, die ‘zin’ zal moeten halen uit de groeiende, complexere interacties met de buitenwereld. Daarbovenop zal hij een enabler moeten worden van nieuwe business modellen, omdat deze meer en meer een instrument zullen worden in de concurrentiestrijd.   

Kan je een bedrijf met pakweg veertig miljard omzet draaien zonder één enkele werknemer? Praktisch gesproken wellicht niet maar met de juiste keuzes raak je toch al een heel eind in die richting, aldus Frederic De Meyer.

“Het kan snel gaan in de bedrijfswereld”, zo constateert Frederic De Meyer, stichter van het Institute for Future Insights, op het recentste Beltug VIP event: “Mattel beleefde de grootste crisis in haar bestaan omdat ze niet doorhad dat meisjes geen prinses meer wilden zijn maar een rockster zoals Shakira of Beyoncé.

Coca-Cola raakte in India diep in de problemen doordat ze het niet nauw namen met waterbeheer. En Hummer zag tussen 2006 en 2009 maar liefst 85% van zijn zakencijfer wegvallen. Of wat dacht je van Ford dat in het begin van de twintigste eeuw bijna de boot miste omdat ze weigerden af te wijken van hun gestandaardiseerde producten?”

Al deze voorbeelden illustreren hoe een langetermijn trend – zoals het groeiende mileubewustzijn -op korte termijn impact kan hebben op de toekomst van een bedrijf. Gelukkig hoeft dat niet altijd een negatieve impact te zijn. Zo wijst De Meyer op een aantal trends die u als ondernemer kunt aanwenden om snel te schakelen met uw bedrijf zonder dat u hiervoor duizenden medewerkers hoeft aan te werven. Het leidt hem tot de provocerende vraag: “Kan een bedrijf met veertig miljard dollar omzet een eenmansbedrijf zijn? Het klinkt absurd maar denk eens na aan wat u tegenwoordig allemaal kan uitbesteden.”

1. Onderzoek en ontwikkeling
“We evolueren naar een tijdperk waarin de wereld uw R&D centrum kan zijn”, stelt Frederic De Meyer: “denk maar aan open platforms voor innovatie zoals Innocentive of IdeaConnection. En het zijn heus niet alleen de kleinere ondernemingen die van de buitenwereld gebruik maken voor hun innovatie: de meeste Fortune 500 bedrijven maken hier in mindere of meerdere mate gebruik van.”

Ook open source, het publiek maken van softwarecode en andere bronnen voor innovatie, wordt steeds meer mainstream (zie ook bladzijde ??). En –last but not least – het aantal initiatieven waarbij de eindgebruiker en de rest van de wereld wordt ingeschakeld om het productaanbod te helpen vernieuwen stijgt zienderogen. Het verhaal van Lego, dat verschillende door de buitenwereld bedachte nieuwe spellen heeft gelanceerd, is al goed gekend. “Maar ook de Fiat Mio is er gekomen dankzij de input van meer dan tienduizend klanten”, voegt De Meyer hier nog aan toe.

2. Producten vervaardigen
Ook voor het maken van producten is een uitgebreide eigen fabriek allang niet meer nodig, stelt De Meyer vast: naast het intussen ingeburgerde uitbesteden van de productie naar lageloonlanden is er intussen nog een ander alternatief bijgekomen: 3D printing. “De impact van 3D printing op het proces van productie, transport, logistiek en reserveonderdelen kan enorm zijn. “In de toekomst verkopen we geen producten meer, maar gewoon code en software om die om te zetten in printinstructies”, aldus nog De Meyer.

[related_article id=”161563″]

3. Marketing
Veel marketing-activiteiten kunnen reeds door crowdsourcing worden ingevuld. Maar volgens De Meyer is er nog iets fundamentelers aan de hand. “Social buying platformen zoals Groupon en Outspot kunnen de marketing van talloze producten en diensten rechtstreeks naar honderdduizenden potentiële klanten doen. Maar het meest merkwaardige in dit model is dat er geen marketinginvesteringen nodig zijn. De enige ‘investering’ die nodig is, is de korting die men bereid is te geven.’

4. Sales
De wereld kan ook uw sales team zijn, meent De Meyer, en hij geeft het voorbeeld van Amazon Associates: “Hiermee kunt u een deel van de Amazon shop op uw eigen blog zetten. Als u dit doet, kunt u tot tien procent commissie krijgen op elke deal die is gemaakt met iemand die via uw blog op hun site is terechtgekomen. Zo krijgt Amazon een potentieel verkoopsteam van 150 miljoen personen.”

5. Technologie
“Trends zoals cloud computing, DIY (self-service computing) en consumerization van IT zouden de controle en verantwoordelijkheid over IT wel eens van de IT-afdeling kunnen wegtrekken”, meent Frederic De Meyer, “op termijn kan dit zelfs leiden tot een situatie waar iemand uit de business gewoon een idee in de cloud plaatst en het korte tijd later gerealiseerd ziet in een extern ontwikkeld programma.”

Dus?
Kan een miljardenbedrijf door één enkele persoon gerund worden? “Op papier wel”, besluit Frederic De Meyer, “maar in de praktijk zal het zo’n vaart niet lopen. Geen enkel bedrijf zal erin slagen om alle trends te benutten, maar die trends zullen wel in zekere mate plaatsvinden, dus u kunt er maar beter rekening mee houden. Veel van deze trends maken ondernemingen ‘soepeler’ om te innoveren en snel op opportuniteiten in te spelen. Ze vormen in toenemende mate cruciale concurrentiële voordelen. Daarom leidt het geen twijfel dat ondernemingen virtueler gaan worden, ondanks de nadelen ervan (zie kader).”

De huidige functies binnen ondernemingen zullen weliswaar blijven bestaan, maar ze zullen een andere invulling krijgen, zo concludeert De Meyer. “Het hoofd van de R&D-afdeling wordt een community expert, de manager van de manufacturing-afdeling zal eerder een code design manager worden en de sales manager moet plaatsmaken voor een online affiliate (letterlijk: aangesloten persoon of filiaal) developer. De CIO wordt dan weer een complexity manager, die ‘zin’ zal moeten halen uit de groeiende, complexere interacties met de buitenwereld. Daarbovenop zal hij een enabler moeten worden van nieuwe business modellen, omdat deze meer en meer een instrument zullen worden in de concurrentiestrijd.   

businessmobielmobilitynieuwsvirtueel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!