Facebook-verkeer via Google duikt omlaag
Uit statistieken blijkt dat het aantal Facebook-verwijzingen via Google in de afgelopen maanden is gehalveerd. Een nieuw Google+ beleid speelt mogelijk een rol.
Het bedrijf PageLever, dat zich specialiseert in het analyseren van Facebook-data, bekeek de afgelopen maanden het externe verkeer naar fanpagina’s met minimaal 10.000 leden. Het vergeleek daarbij de situatie voor en na de introductie van Googles Search Plus Your World (SPYW).
Dit nieuwe beleid van de Amerikaanse zoekmachine voegt vermeldingen op zijn sociale netwerk Google+ prominent toe aan de zoekresultaten. Facebook en Twitter vonden dat Google hen daarmee oneerlijk benadeelde en nu lijkt hun vrees bewaarheid te worden.
[related_article id=”161452″]
Volgens PageLever is sinds de introductie van SPYW, vijf maanden geleden, het aantal doorverwijzingen naar Facebook voor de gemeten pagina’s met liefst 51 procent gedaald. Voor de introductie was Google verantwoordelijk voor 9,25 procent van het externe verkeer; daarna is dit omlaag geschoten naar 4,52 procent.
Mysterieus
SPYW zou een voor de hand liggende oorzaak zijn voor de daling, maar er is iets vreemds aan de hand met de cijfers. Tussen 2011 en 2012 daalde het aantal doorverwijzingen vanuit Microsoft’s Bing namelijk ook met 59 procent. Bovendien, zo legt mede-oprichter van PageLever Jeff Widman uit, zette de daling van Google-doorverwijzingen naar Facebook drie dagen in vóor de introductie van SPYW.
“De timing is weliswaar verdacht, maar het verklaart niet waarom het verkeer van Bing eveneens omlaag dook”, aldus Widman.
Uit statistieken blijkt dat het aantal Facebook-verwijzingen via Google in de afgelopen maanden is gehalveerd. Een nieuw Google+ beleid speelt mogelijk een rol.
Het bedrijf PageLever, dat zich specialiseert in het analyseren van Facebook-data, bekeek de afgelopen maanden het externe verkeer naar fanpagina’s met minimaal 10.000 leden. Het vergeleek daarbij de situatie voor en na de introductie van Googles Search Plus Your World (SPYW).
Dit nieuwe beleid van de Amerikaanse zoekmachine voegt vermeldingen op zijn sociale netwerk Google+ prominent toe aan de zoekresultaten. Facebook en Twitter vonden dat Google hen daarmee oneerlijk benadeelde en nu lijkt hun vrees bewaarheid te worden.
[related_article id=”161452″]
Volgens PageLever is sinds de introductie van SPYW, vijf maanden geleden, het aantal doorverwijzingen naar Facebook voor de gemeten pagina’s met liefst 51 procent gedaald. Voor de introductie was Google verantwoordelijk voor 9,25 procent van het externe verkeer; daarna is dit omlaag geschoten naar 4,52 procent.
Mysterieus
SPYW zou een voor de hand liggende oorzaak zijn voor de daling, maar er is iets vreemds aan de hand met de cijfers. Tussen 2011 en 2012 daalde het aantal doorverwijzingen vanuit Microsoft’s Bing namelijk ook met 59 procent. Bovendien, zo legt mede-oprichter van PageLever Jeff Widman uit, zette de daling van Google-doorverwijzingen naar Facebook drie dagen in vóor de introductie van SPYW.
“De timing is weliswaar verdacht, maar het verklaart niet waarom het verkeer van Bing eveneens omlaag dook”, aldus Widman.