Test

Dit is een popup

Start Foxconn testproductie van Apple ‘iTV’?

De "huisfabrikant" van Apple, Foxconn, zou de eerste bestelling ontvangen hebben om in zijn fabrieken in Shenzhen een proef-run te maken van wat vermoedelijk de meest gehypete tv ter wereld zal worden. De geruchtenmolen draait alvast op volle toeren.

Gene Munster, analyst bij investeringsbank Piper Jaffray, denkt dat Apple zijn plannen zal aankondigen in december. De uiteindelijke launch zou tot 6 maanden later zijn, in het voorjaar van 2013. Met die strategie bevriest Apple de markt tijdens de anders erg drukke koopjesperiode van het eindejaar. Heel wat mensen zullen na de aankondiging immers hun tv-aankoop uitstellen tot het Apple TV-toestel op de markt is.

Om een prijs te bepalen mikt Munster op de dubbele prijs van wat een huidig instapmodel met internetfuncties kost. Gebaseerd op een 40 tot 50 inch maat kom je dan uit op een prijs van 1.500-2.000 dollar. De Apple TV zou uiteraard te besturen zijn vanop je iPhone of iPad maar ook Siri, de stembesturing van Apple, moet er in zitten.

[related_article id=”158256″]

"Tien procent marktaandeel binnen 3 jaar"
Munster vermoedt dat de Apple TV binnen 1 tot 3 jaar tien procent van de markt kan bezitten – en dat zijn behoorlijk aggressieve cijfers. De Apple TV zou wel een stevig sluitstuk zijn op Apples ecosysteem.

Maar de vraag blijft of iedereen staat te trappelen voor een Apple TV. Een televisie die als enig voordeel heeft dat hij de functies van een settopbox (in casu de bestaande Apple TV)  ingebouwd heeft is helemaal niet uniek, en zeker geen reden om een premiumprijs te betalen. De concurrenten bieden ondertussen gelijkaardige functies. Een uniek content-aanbod kan wel een differentiator zijn: een ruim en flexibel Video-On-Demand aanbod bijvoorbeeld, met een aantrekkelijk prijsmodel. Maar dan moet Apple er in slagen om ook lokale content (denk Nederlandstalige reeksen en zenders) aan te bieden, om het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Of er is natuurlijk Apple"s stokpaardje: gebruiksvriendelijkheid. Een iPad-app en Siri zijn min of meer gegeven, maar de prikkelende quote uit Walter Isaacson"s biografie van Steve Jobs doet hopen op meer.

"Ik wil een geïntegreerde televisie creëren die gemakkelijk is in gebruik. Hij zou naadloos syncen met als je apparaten en met iCloud. Gebruikers zouden niet meer moet prutsen met complexe afstandsbedieningen voor dvd-spelers en kabeltelevisie. Het zal de eenvoudigste gebruiksinterface zijn die je maar kan bedenken, ik heb het probleem eindelijk opgelost", wordt Steve jobs geciteerd.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

De "huisfabrikant" van Apple, Foxconn, zou de eerste bestelling ontvangen hebben om in zijn fabrieken in Shenzhen een proef-run te maken van wat vermoedelijk de meest gehypete tv ter wereld zal worden. De geruchtenmolen draait alvast op volle toeren.

Gene Munster, analyst bij investeringsbank Piper Jaffray, denkt dat Apple zijn plannen zal aankondigen in december. De uiteindelijke launch zou tot 6 maanden later zijn, in het voorjaar van 2013. Met die strategie bevriest Apple de markt tijdens de anders erg drukke koopjesperiode van het eindejaar. Heel wat mensen zullen na de aankondiging immers hun tv-aankoop uitstellen tot het Apple TV-toestel op de markt is.

Om een prijs te bepalen mikt Munster op de dubbele prijs van wat een huidig instapmodel met internetfuncties kost. Gebaseerd op een 40 tot 50 inch maat kom je dan uit op een prijs van 1.500-2.000 dollar. De Apple TV zou uiteraard te besturen zijn vanop je iPhone of iPad maar ook Siri, de stembesturing van Apple, moet er in zitten.

[related_article id=”158256″]

"Tien procent marktaandeel binnen 3 jaar"
Munster vermoedt dat de Apple TV binnen 1 tot 3 jaar tien procent van de markt kan bezitten – en dat zijn behoorlijk aggressieve cijfers. De Apple TV zou wel een stevig sluitstuk zijn op Apples ecosysteem.

Maar de vraag blijft of iedereen staat te trappelen voor een Apple TV. Een televisie die als enig voordeel heeft dat hij de functies van een settopbox (in casu de bestaande Apple TV)  ingebouwd heeft is helemaal niet uniek, en zeker geen reden om een premiumprijs te betalen. De concurrenten bieden ondertussen gelijkaardige functies. Een uniek content-aanbod kan wel een differentiator zijn: een ruim en flexibel Video-On-Demand aanbod bijvoorbeeld, met een aantrekkelijk prijsmodel. Maar dan moet Apple er in slagen om ook lokale content (denk Nederlandstalige reeksen en zenders) aan te bieden, om het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Of er is natuurlijk Apple"s stokpaardje: gebruiksvriendelijkheid. Een iPad-app en Siri zijn min of meer gegeven, maar de prikkelende quote uit Walter Isaacson"s biografie van Steve Jobs doet hopen op meer.

"Ik wil een geïntegreerde televisie creëren die gemakkelijk is in gebruik. Hij zou naadloos syncen met als je apparaten en met iCloud. Gebruikers zouden niet meer moet prutsen met complexe afstandsbedieningen voor dvd-spelers en kabeltelevisie. Het zal de eenvoudigste gebruiksinterface zijn die je maar kan bedenken, ik heb het probleem eindelijk opgelost", wordt Steve jobs geciteerd.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

appleappletvbeeldfoxconngene munsterhome-entertainmentipadiphoneitvnieuwsshenzensiritelevisietvvideo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!