Test

Dit is een popup

Apple schikt zich naar Nederlands consumentenrecht

De Consumentenbond haalt zijn slag thuis. Apple heeft de garantievoorwaarden voor Nederland uitgebreid en verlengd.

Apple vermeldt sinds kort de Europese garantietermijn van twee jaar op zijn website. Maar de Nederlandse wet gaat veel verder dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar fabrieksgarantie. Apple biedt nu een overzicht van de belangrijkste verschillen op zijn website.

Bijna een maand te laat
De Consumentenbond eiste herhaaldelijk in een open brief dat Apple de Nederlandse garantievoorwaarden op zijn website vermeldt. De iPhone-maker beloofde dat tegen eind april te doen maar pas sinds deze week is het zover:

[related_article id=”158256″]

"Als je een product van Apple koopt, geldt naast de dekking die je volgens de beperkte garantie van Apple van één jaar en het optionele AppleCare Protection Plan hebt, ook nog de bescherming die je op grond van het Nederlands consumentenrecht geniet. Ook voor producten van andere fabrikanten dan Apple die je bij Apple koopt, gelden de bepalingen van het Nederlands consumentenrecht”, lees je er nu.

Veroordeling
Apple paste eind maart de garantievoorwaarden op zijn Europese websites aan na druk van consumentenorganisaties uit verschillende landen. Die zagen zich gesterkt door een uitspraak van de Italiaanse concurrentiewaakhond eind 2011. De Italianen legden Apple een boete van 900.000 euro op omdat het zijn klanten niet juist informeerde over zijn garantieplicht. Het vermeldde op zijn website de Europese wettelijke garantietermijn van twee jaar niet.

De Consumentenbond haalt zijn slag thuis. Apple heeft de garantievoorwaarden voor Nederland uitgebreid en verlengd.

Apple vermeldt sinds kort de Europese garantietermijn van twee jaar op zijn website. Maar de Nederlandse wet gaat veel verder dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar fabrieksgarantie. Apple biedt nu een overzicht van de belangrijkste verschillen op zijn website.

Bijna een maand te laat
De Consumentenbond eiste herhaaldelijk in een open brief dat Apple de Nederlandse garantievoorwaarden op zijn website vermeldt. De iPhone-maker beloofde dat tegen eind april te doen maar pas sinds deze week is het zover:

[related_article id=”158256″]

"Als je een product van Apple koopt, geldt naast de dekking die je volgens de beperkte garantie van Apple van één jaar en het optionele AppleCare Protection Plan hebt, ook nog de bescherming die je op grond van het Nederlands consumentenrecht geniet. Ook voor producten van andere fabrikanten dan Apple die je bij Apple koopt, gelden de bepalingen van het Nederlands consumentenrecht”, lees je er nu.

Veroordeling
Apple paste eind maart de garantievoorwaarden op zijn Europese websites aan na druk van consumentenorganisaties uit verschillende landen. Die zagen zich gesterkt door een uitspraak van de Italiaanse concurrentiewaakhond eind 2011. De Italianen legden Apple een boete van 900.000 euro op omdat het zijn klanten niet juist informeerde over zijn garantieplicht. Het vermeldde op zijn website de Europese wettelijke garantietermijn van twee jaar niet.

appleapplecareboeteconsumentenbondconsumentenrechteuropagarantiehardwareitaliejustitienieuwsoverheid

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!