Test

Dit is een popup

To .be or not to .be

Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?

.brussels, .vlaanderen, .paris, .porn, .adult… allemaal maken ze een kans om in 2013 op te duiken als topleveldomein. Net zoals we vandaag al .com, .be, .gov enz… hebben. Op zich een heel leuk initiatief. Een prachtig promotie-instrument en een unieke gelegenheid om jezelf als stad of sector in de kijker te zetten.

Maar werkt het wel zo? Toen ik over de aanvraag voor .porn en .adult schreef botste ik op dit artikel van tien jaar geleden. De vliegtuigindustrie is laaiend enthousiast over .Aero. Lufthansa, Rolls Royce… Allemaal willen ze naar hun eigen luchtvaartdomein en de idiote surfer die daar toch een .com aan vastplakte werd gewoon doorgestuurd.

Tien jaar later is dat enthousiasme veel minder. Lufthansa.aero stuurt je door naar .com, van Rolls Royce is geen luchtdomein te vinden. Er bestaan wel .aero-domeinen, maar ik kan er geen enkele spontaan opnoemen, laat staan dat ik er ooit een ben tegengekomen tot ik aan dit opiniestuk begon.

“Maar dit zal anders zijn”, hoor ik voorvechters al zeggen. Meen je dat echt? Wie, buiten een handvol Flaminganten, gaat binnenkort een .vlaanderen-adres registreren? Of beter: wie gaat tien extra letters op zijn smartphone intikken als er zoiets simpels bestaat als .com, .nl of .be.

Ik ben voor alle duidelijkheid niet tegen uitbreiding of vooruitgang. Iets als .edu en .gov zijn op dat vlak zeer interessant. Bijgevolg verwacht ik dat er ook deze keer enkele nieuwe gTLD’s zullen bijkomen die binnen enkele jaren goed zijn ingeburgerd. Maar het zou me verbazen als dat er meer dan vijf zijn.

Wie heeft er wel baat bij die wildgroei aan domeinen? Drie partijen:

  • ICANN, dat nu een flinke cashinjectie (175.000 euro per aanvraag) krijgt van elke stad, regio of belangengroep die een aanvraag doet.
  • Registrars: die straks een wildgroei aan namen en variaties kunnen verkopen.
  • Criminelen.

Dagelijks worden er duizenden mensen opgelicht omdat ze klikken op spammails die hen sturen naar sites als Faceb00k, 1NG of Paipal, sites die één letter verschillen met het origineel. Het is een illusie om te denken dat dit niet zal gebeuren met de nieuwe lading domeinen.

En de gebruikers? Die mogen zich haasten. Aanwezig zijn op het internet is één ding. Maar bedrijven die op hun imago gesteld zijn mogen vanaf 2013 een pak extra domeinnamen registreren, enkel en alleen om misbruik te voorkomen.

Neen, tenzij er morgen een .PJ verschijnt ben ik niet enthousiast over de nieuwe gTLD’s. Het is een ludieke truc om geld in het laatje te krijgen. Vaak op de kap van politici die hun regio of stad zo belangrijk vinden dat er een apart domein moet komen (ja ik kijk naar u meneer Peeters, meneer Termont).

Binnen tien jaar spreekt niemand er nog over, behalve dan de drie webmasters die er straks als eerste (en enige) gebruik van maken…

Het zijn hoogdagen voor ICANN. De organisatie krijgt bakken geld voor nieuwe toplevel domeinnamen. Maar wie staat te springen om ze te gebruiken?

.brussels, .vlaanderen, .paris, .porn, .adult… allemaal maken ze een kans om in 2013 op te duiken als topleveldomein. Net zoals we vandaag al .com, .be, .gov enz… hebben. Op zich een heel leuk initiatief. Een prachtig promotie-instrument en een unieke gelegenheid om jezelf als stad of sector in de kijker te zetten.

Maar werkt het wel zo? Toen ik over de aanvraag voor .porn en .adult schreef botste ik op dit artikel van tien jaar geleden. De vliegtuigindustrie is laaiend enthousiast over .Aero. Lufthansa, Rolls Royce… Allemaal willen ze naar hun eigen luchtvaartdomein en de idiote surfer die daar toch een .com aan vastplakte werd gewoon doorgestuurd.

Tien jaar later is dat enthousiasme veel minder. Lufthansa.aero stuurt je door naar .com, van Rolls Royce is geen luchtdomein te vinden. Er bestaan wel .aero-domeinen, maar ik kan er geen enkele spontaan opnoemen, laat staan dat ik er ooit een ben tegengekomen tot ik aan dit opiniestuk begon.

“Maar dit zal anders zijn”, hoor ik voorvechters al zeggen. Meen je dat echt? Wie, buiten een handvol Flaminganten, gaat binnenkort een .vlaanderen-adres registreren? Of beter: wie gaat tien extra letters op zijn smartphone intikken als er zoiets simpels bestaat als .com, .nl of .be.

Ik ben voor alle duidelijkheid niet tegen uitbreiding of vooruitgang. Iets als .edu en .gov zijn op dat vlak zeer interessant. Bijgevolg verwacht ik dat er ook deze keer enkele nieuwe gTLD’s zullen bijkomen die binnen enkele jaren goed zijn ingeburgerd. Maar het zou me verbazen als dat er meer dan vijf zijn.

Wie heeft er wel baat bij die wildgroei aan domeinen? Drie partijen:

  • ICANN, dat nu een flinke cashinjectie (175.000 euro per aanvraag) krijgt van elke stad, regio of belangengroep die een aanvraag doet.
  • Registrars: die straks een wildgroei aan namen en variaties kunnen verkopen.
  • Criminelen.

Dagelijks worden er duizenden mensen opgelicht omdat ze klikken op spammails die hen sturen naar sites als Faceb00k, 1NG of Paipal, sites die één letter verschillen met het origineel. Het is een illusie om te denken dat dit niet zal gebeuren met de nieuwe lading domeinen.

En de gebruikers? Die mogen zich haasten. Aanwezig zijn op het internet is één ding. Maar bedrijven die op hun imago gesteld zijn mogen vanaf 2013 een pak extra domeinnamen registreren, enkel en alleen om misbruik te voorkomen.

Neen, tenzij er morgen een .PJ verschijnt ben ik niet enthousiast over de nieuwe gTLD’s. Het is een ludieke truc om geld in het laatje te krijgen. Vaak op de kap van politici die hun regio of stad zo belangrijk vinden dat er een apart domein moet komen (ja ik kijk naar u meneer Peeters, meneer Termont).

Binnen tien jaar spreekt niemand er nog over, behalve dan de drie webmasters die er straks als eerste (en enige) gebruik van maken…

-vlaanderenaerobeleidbeveiliginggentgtldicannluchtvaartnieuwsphishingtopleveldomein

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!