Test

Dit is een popup

‘Apple koopt Loewe (niet)’

Gaat Apple de Duitse tv-fabrikant Loewe kopen? De bouwer van luxe-tv’s ontkent alleszins met klem. Zo’n huwelijk zou echter niet onlogisch zijn – en ook nauwelijks indruk maken op het berg geld waar Apple op zit.

De bal ging aan het rollen toen AppleInsider op zaterdag een artikel publiceerde waarin werd gesteld dat Apple een bod had op uitgebracht op Loewe. Een ongeverifieerde tip stelde dat Apple 87,3 miljoen euro had geboden voor de tv-bouwer, net geen 30 miljoen euro meer dan de marktkapitalisatie van het bedrijf. Voor vrijdag 18 mei zou het bestuur van Loewe een ‘ja’ of ‘neen’ moeten antwoorden.

Op eerste zicht klinkt het gerucht niet onwaarschijnlijk. Loewe is een tv-bouwer met een zeer rijke geschiedenis (het begon reeds in 1929 met televisies) en het mikt met premium designtoestellen op de beter gegoede consument. In tegenstelling tot veel tv-merken laat het Duitse bedrijf de onderkant van de markt links liggen, net zoals Apple.

[related_article id=”158256″]

Geen slechte match
Zoals al uit de marktkapitalisatie af te leiden is, is Loewe ook maar een kleine speler. Eentje die het vorig jaar ook moeilijk had. Loewe noteerde in 2011 een verlies van 10,5 miljoen euro. Het pint nu zijn hoop op een reeks nieuwe producten, waaronder de personaliseerbare ConnectID-televisies en Airplay-geluidsproducten. Opvallend bij Loewe is ook de sterke integratie met de iPad, die verder gaat dan bij de meeste tv-fabrikanten.

Een zware investering zou Loewe niet zijn voor Apple. Het bedrijf zit op een berg ter grootte van 77 miljard euro, met dank aan de iPhone en iPad. Maar hoe aannemelijk het klinkt, Loewe zegt dat het gerucht niet klopt. “Niets van aan”, verklaarde een woordvoerder aan de Duitse nieuwsdienst Heise.

Geheimhouding
Eerder waren er geruchten dat Apple zou investeren in Sharp, eigenaar van een van de meest geavanceerde displaypaneelfabrieken ter wereld en toch ook een merk dat zich meer op de midden- en bovenmoot van de markt mikt. Maar uiteindelijk was het Foxconn – productiepartner van Apple – die tien procent van Sharp kocht. Of Foxconn dat deed in functie van een Apple-product of om een van zijn vele andere klanten te bedienen, is onduidelijk. Recent hintte een Foxconn-topman dat het wel een tv voor Apple kon bouwen.

Het is echter koffiedik kijken of Apple überhaupt van plan is zich op de tv-markt te gooien. Evident is dat niet, want heel wat merken hebben het moeilijk om hun tv-afdeling winstgevend te maken. Apple zelf heeft er – uiteraard, gegeven de houding van geheimhouding – nog niets over gelost.

Gaat Apple de Duitse tv-fabrikant Loewe kopen? De bouwer van luxe-tv’s ontkent alleszins met klem. Zo’n huwelijk zou echter niet onlogisch zijn – en ook nauwelijks indruk maken op het berg geld waar Apple op zit.

De bal ging aan het rollen toen AppleInsider op zaterdag een artikel publiceerde waarin werd gesteld dat Apple een bod had op uitgebracht op Loewe. Een ongeverifieerde tip stelde dat Apple 87,3 miljoen euro had geboden voor de tv-bouwer, net geen 30 miljoen euro meer dan de marktkapitalisatie van het bedrijf. Voor vrijdag 18 mei zou het bestuur van Loewe een ‘ja’ of ‘neen’ moeten antwoorden.

Op eerste zicht klinkt het gerucht niet onwaarschijnlijk. Loewe is een tv-bouwer met een zeer rijke geschiedenis (het begon reeds in 1929 met televisies) en het mikt met premium designtoestellen op de beter gegoede consument. In tegenstelling tot veel tv-merken laat het Duitse bedrijf de onderkant van de markt links liggen, net zoals Apple.

[related_article id=”158256″]

Geen slechte match
Zoals al uit de marktkapitalisatie af te leiden is, is Loewe ook maar een kleine speler. Eentje die het vorig jaar ook moeilijk had. Loewe noteerde in 2011 een verlies van 10,5 miljoen euro. Het pint nu zijn hoop op een reeks nieuwe producten, waaronder de personaliseerbare ConnectID-televisies en Airplay-geluidsproducten. Opvallend bij Loewe is ook de sterke integratie met de iPad, die verder gaat dan bij de meeste tv-fabrikanten.

Een zware investering zou Loewe niet zijn voor Apple. Het bedrijf zit op een berg ter grootte van 77 miljard euro, met dank aan de iPhone en iPad. Maar hoe aannemelijk het klinkt, Loewe zegt dat het gerucht niet klopt. “Niets van aan”, verklaarde een woordvoerder aan de Duitse nieuwsdienst Heise.

Geheimhouding
Eerder waren er geruchten dat Apple zou investeren in Sharp, eigenaar van een van de meest geavanceerde displaypaneelfabrieken ter wereld en toch ook een merk dat zich meer op de midden- en bovenmoot van de markt mikt. Maar uiteindelijk was het Foxconn – productiepartner van Apple – die tien procent van Sharp kocht. Of Foxconn dat deed in functie van een Apple-product of om een van zijn vele andere klanten te bedienen, is onduidelijk. Recent hintte een Foxconn-topman dat het wel een tv voor Apple kon bouwen.

Het is echter koffiedik kijken of Apple überhaupt van plan is zich op de tv-markt te gooien. Evident is dat niet, want heel wat merken hebben het moeilijk om hun tv-afdeling winstgevend te maken. Apple zelf heeft er – uiteraard, gegeven de houding van geheimhouding – nog niets over gelost.

appleapple tvbeelddisplayfoxconnloewenieuwssharptelevisie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!