Vader internet: Vraag Facebook je data terug
Tim Berners-lee, ook wel bekend als een van de uitvinders van het internet, vindt dat internetgebruikers al hun afgesloten data terug moeten vragen van bedrijven als Facebook en Google.
“Een van de problemen met opslagplaatsen van sociale netwerken is dat zij de gegevens hebben en ik niet”, vertelde Berners-Lee de Britse krant The Guardian in een interview. “Er zijn geen programma’s die ik op mijn computer kan draaien die me in staat stellen om alle data te gebruiken van alle sociale netwerken die ik gebruik, plus alle gegevens in mijn kalender, mijn kaartensite en mijn fitnessgadgets, en zo verder, om me echt een goede ondersteuning te kunnen bieden.”
Voor Berners-Lee heeft technologie de unieke mogelijkheid om meer over zijn gebruikers te begrijpen dan we veronderstellen. Menselijke interactie en technologie, en dus websites, betoogt de uitvinder, kunnen de wereld veel gepersonaliseerder maken. En dat zou “enorm potentieel bieden om de mensheid vooruit te helpen.”
[related_article id=”158901″]
Datasilo’s
Berners-Lee staat al jaren bekend als fervent voorstander van open data en was in die hoedanigheid erg kritisch tegenover bedrijven als Facebook, Google en Apple, die gebruiksgegevens in grote ‘silo’s’ bijeenhouden en het moeilijk maken om ze te kunnen verplaatsen van de ene site naar de ander, waar ze van veel groter nut zouden kunnen zijn.
Volgens de vader van het moderne web zijn de risico’s groot van deze gewoonte, omdat websites en diensten in de neiging hebben om in korte tijd explosief populair te worden en dan iets later weer naar de achtergrond te verdwijen. Hij noemt daarbij het voorbeeld van Digg, ooit de dominante partij voor de sociale niewssector op het web, maar nu hopeloos ingehaald door sites als Reddit en anderen.
Draagbaarheid
Berners-Lee vindt dat webgebruikers deze tendens voor moeten zijn en dat een soort consensus moet worden bereikt over draagbaarheid van data, zodat ze bijvoorbeeld makkelijker kunnen overstappen van het uitdovende Digg naar de volgende ster aan het firmament.
Uiteraard is er een financiele motivatie achter de huidige trend van ‘datapakhuizen.’ Gebruikersdata staan voor inkomsten en het delen van die gegevens met anderen is niet altijd in het zelfbelang van een online bedrijf. Facebook, bijvoorbeeld, gebruikt de data van zijn gebruikers om zijn adverteerders gerichter te helpen adverteren. Het is ook een van de vele bedrijven die leunen op data om inkomsten te vergroten en een open houding zou wel eens funest kunnen zijn voor de geldstroom.
Sergey Brin
Hoewel Berners-Lee ook zijn pijlen richtte op Google in het interview, lijkt medeoprichter Sergey Brin de uitvinder gelijk te geven. In een eerder vraaggesprek met dezelfde krant maakte Brin duidelijk dat een “open” internet in ieders belang is en dat vrije gebruikersdata kan zorgen voor veel innovatie op het web.
Met medewerking van Don Reisinger, Cnet.com
Tim Berners-lee, ook wel bekend als een van de uitvinders van het internet, vindt dat internetgebruikers al hun afgesloten data terug moeten vragen van bedrijven als Facebook en Google.
“Een van de problemen met opslagplaatsen van sociale netwerken is dat zij de gegevens hebben en ik niet”, vertelde Berners-Lee de Britse krant The Guardian in een interview. “Er zijn geen programma’s die ik op mijn computer kan draaien die me in staat stellen om alle data te gebruiken van alle sociale netwerken die ik gebruik, plus alle gegevens in mijn kalender, mijn kaartensite en mijn fitnessgadgets, en zo verder, om me echt een goede ondersteuning te kunnen bieden.”
Voor Berners-Lee heeft technologie de unieke mogelijkheid om meer over zijn gebruikers te begrijpen dan we veronderstellen. Menselijke interactie en technologie, en dus websites, betoogt de uitvinder, kunnen de wereld veel gepersonaliseerder maken. En dat zou “enorm potentieel bieden om de mensheid vooruit te helpen.”
[related_article id=”158901″]
Datasilo’s
Berners-Lee staat al jaren bekend als fervent voorstander van open data en was in die hoedanigheid erg kritisch tegenover bedrijven als Facebook, Google en Apple, die gebruiksgegevens in grote ‘silo’s’ bijeenhouden en het moeilijk maken om ze te kunnen verplaatsen van de ene site naar de ander, waar ze van veel groter nut zouden kunnen zijn.
Volgens de vader van het moderne web zijn de risico’s groot van deze gewoonte, omdat websites en diensten in de neiging hebben om in korte tijd explosief populair te worden en dan iets later weer naar de achtergrond te verdwijen. Hij noemt daarbij het voorbeeld van Digg, ooit de dominante partij voor de sociale niewssector op het web, maar nu hopeloos ingehaald door sites als Reddit en anderen.
Draagbaarheid
Berners-Lee vindt dat webgebruikers deze tendens voor moeten zijn en dat een soort consensus moet worden bereikt over draagbaarheid van data, zodat ze bijvoorbeeld makkelijker kunnen overstappen van het uitdovende Digg naar de volgende ster aan het firmament.
Uiteraard is er een financiele motivatie achter de huidige trend van ‘datapakhuizen.’ Gebruikersdata staan voor inkomsten en het delen van die gegevens met anderen is niet altijd in het zelfbelang van een online bedrijf. Facebook, bijvoorbeeld, gebruikt de data van zijn gebruikers om zijn adverteerders gerichter te helpen adverteren. Het is ook een van de vele bedrijven die leunen op data om inkomsten te vergroten en een open houding zou wel eens funest kunnen zijn voor de geldstroom.
Sergey Brin
Hoewel Berners-Lee ook zijn pijlen richtte op Google in het interview, lijkt medeoprichter Sergey Brin de uitvinder gelijk te geven. In een eerder vraaggesprek met dezelfde krant maakte Brin duidelijk dat een “open” internet in ieders belang is en dat vrije gebruikersdata kan zorgen voor veel innovatie op het web.
Met medewerking van Don Reisinger, Cnet.com