Test

Dit is een popup

Waarom Facebook $ 1 miljard betaalt voor Instagram

De hele wereld weet inmiddels dat Facebook Instagram opkoopt voor 1 miljard dollar. Maar waarom betaalt de netwerksite zoveel geld voor de fotoapp?

Er is veel speculatie over de redenen van Zuckerberg en de zijnen om de mobiele fotoapp Instagram in te lijven. We zetten op een rijtje wat de belangrijkste zijn en proberen aan het einde van de rit een definitief antwoord te vellen.

Meer klandizie
Voor het werven van nieuwe gebruikers hoeft Facebook de aankoop niet te doen: het heeft immers al rond de 845 miljoen registraties te pakken. Daarbij steken de dertig miljoen Instagram-gebruikers schril af, zelfs als je daar de pakweg miljoen gloednieuwe Android-gebruikers bij optelt.

[related_article id=”161563″]

Grote vis eet kleine vis
Heeft Facebook dan een concurrent willen uitschakelen wiens populariteit hand over hand toeneemt? Ook dat ligt niet voor de hand: elke dag uploaden Facebookers liefst 250 miljoen foto’s, terwijl Instagrammers sinds het ontstaan van de app zo’n 100 miljoen foto’s online hebben gezet.

Als je in het achterhoofd houdt dat Facebook zijn geld verdient met het vergaren van persoonlijke gegevens is Instagram zeker niet de interessantste prooi op de markt. Facebook heeft bovendien zelf aangegeven dat het de gebruikservaring intact wil houden, wat in kan houden dat advertenties achterwege blijven.

Ammunitie
De steeds fellere patentoorlog breidt zich almaar uit en Facebook werd onlangs meegesleurd in het strijdgewoel toen zoekmachine Yahoo de netwerksite met verschillende patenten om de oren sloeg. De aanschaf van Instagram zou kunnen helpen om Yahoo’s fotodivisie Flickr aan te vallen, maar het jonge Instagram heeft geen waardevolle patenten, terwijl Flickr maar een kleine mobiele aanwezigheid heeft.

Net dat beetje extra
Misschien is Facebook wel onder de indruk van de gebruikservaring van Instagram, wiens leden hun foto’s kunnen uitrusten met een artistiek filter en ze razendsnel met anderen kunnen delen. Aan de andere kant: er zijn tegenwoordig een dozijn vergelijkbare apps op de markt, die hetzelfde en meer doen.

Mobiele oversteek
De meest voor de hand liggende reden is echter de voortsnellende evolutie van het mobiele web. Een snel groeiend aantal gebruikers gebruikt immers apps en mobiele sites om hun sociale leven te onderhouden en het taggen en leuk vinden van foto’s is een essentieel onderdeel van de Facebook-ervaring. Maar op dit moment doen Facebookers dit nog vooral vanaf hun desktopcomputer of laptop.

Wat volgens ons de echte reden is van de overname vind je op pagina 2

Eigenlijk zegt Mark Zuckerberg het zelf al een beetje op zijn profiel:  “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Facebook, omdat het de allereerste keer is dat we een product en bedrijf aankopen met zo veel gebruikers. We zijn niet van plan veel meer van dit soort (aankopen) te doen, als we dat al doen. Maar de allerbeste foto-ervaring bieden is een van de redenen waarom zoveel mensen van Facebook houden en we wisten dat het samenbrengen van deze twee bedrijven waardevol zou zijn.”

Volgens velen biedt Instagram momenteel de beste ervaring voor het mobiele uploaden en delen van foto’s. Omdat het sinds kort ook aanwezig is op Android en van nature een mobiel bedrijf is, kan het Facebook veel leren over het mobiele web. En dat soort informatie is van kapitaal belang voor een bedrijf dat zelf aangeeft dat het een ‘mobiel bedrijf’ wil zijn.

“We zullen proberen van de Instagram-ervaring te leren om zo vergelijkbare eigenschappen in te bouwen bij onze andere producten”, zegt Zuckerberg op zijn timeline.

Wat denk je zelf? Laat het ons weten in de comments

De hele wereld weet inmiddels dat Facebook Instagram opkoopt voor 1 miljard dollar. Maar waarom betaalt de netwerksite zoveel geld voor de fotoapp?

Er is veel speculatie over de redenen van Zuckerberg en de zijnen om de mobiele fotoapp Instagram in te lijven. We zetten op een rijtje wat de belangrijkste zijn en proberen aan het einde van de rit een definitief antwoord te vellen.

Meer klandizie
Voor het werven van nieuwe gebruikers hoeft Facebook de aankoop niet te doen: het heeft immers al rond de 845 miljoen registraties te pakken. Daarbij steken de dertig miljoen Instagram-gebruikers schril af, zelfs als je daar de pakweg miljoen gloednieuwe Android-gebruikers bij optelt.

[related_article id=”161563″]

Grote vis eet kleine vis
Heeft Facebook dan een concurrent willen uitschakelen wiens populariteit hand over hand toeneemt? Ook dat ligt niet voor de hand: elke dag uploaden Facebookers liefst 250 miljoen foto’s, terwijl Instagrammers sinds het ontstaan van de app zo’n 100 miljoen foto’s online hebben gezet.

Als je in het achterhoofd houdt dat Facebook zijn geld verdient met het vergaren van persoonlijke gegevens is Instagram zeker niet de interessantste prooi op de markt. Facebook heeft bovendien zelf aangegeven dat het de gebruikservaring intact wil houden, wat in kan houden dat advertenties achterwege blijven.

Ammunitie
De steeds fellere patentoorlog breidt zich almaar uit en Facebook werd onlangs meegesleurd in het strijdgewoel toen zoekmachine Yahoo de netwerksite met verschillende patenten om de oren sloeg. De aanschaf van Instagram zou kunnen helpen om Yahoo’s fotodivisie Flickr aan te vallen, maar het jonge Instagram heeft geen waardevolle patenten, terwijl Flickr maar een kleine mobiele aanwezigheid heeft.

Net dat beetje extra
Misschien is Facebook wel onder de indruk van de gebruikservaring van Instagram, wiens leden hun foto’s kunnen uitrusten met een artistiek filter en ze razendsnel met anderen kunnen delen. Aan de andere kant: er zijn tegenwoordig een dozijn vergelijkbare apps op de markt, die hetzelfde en meer doen.

Mobiele oversteek
De meest voor de hand liggende reden is echter de voortsnellende evolutie van het mobiele web. Een snel groeiend aantal gebruikers gebruikt immers apps en mobiele sites om hun sociale leven te onderhouden en het taggen en leuk vinden van foto’s is een essentieel onderdeel van de Facebook-ervaring. Maar op dit moment doen Facebookers dit nog vooral vanaf hun desktopcomputer of laptop.

Wat volgens ons de echte reden is van de overname vind je op pagina 2

Eigenlijk zegt Mark Zuckerberg het zelf al een beetje op zijn profiel:  “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Facebook, omdat het de allereerste keer is dat we een product en bedrijf aankopen met zo veel gebruikers. We zijn niet van plan veel meer van dit soort (aankopen) te doen, als we dat al doen. Maar de allerbeste foto-ervaring bieden is een van de redenen waarom zoveel mensen van Facebook houden en we wisten dat het samenbrengen van deze twee bedrijven waardevol zou zijn.”

Volgens velen biedt Instagram momenteel de beste ervaring voor het mobiele uploaden en delen van foto’s. Omdat het sinds kort ook aanwezig is op Android en van nature een mobiel bedrijf is, kan het Facebook veel leren over het mobiele web. En dat soort informatie is van kapitaal belang voor een bedrijf dat zelf aangeeft dat het een ‘mobiel bedrijf’ wil zijn.

“We zullen proberen van de Instagram-ervaring te leren om zo vergelijkbare eigenschappen in te bouwen bij onze andere producten”, zegt Zuckerberg op zijn timeline.

Wat denk je zelf? Laat het ons weten in de comments

analysefotofotografieinstagrammobielnieuwsovernamepatenttactiek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!