Test

Dit is een popup

Review: Kid Icarus – Uprising

Ondanks de soms moeilijke bediening van Kid Icarus - Uprising valt er weinig fout te vertellen over deze game. Innovatief, fris en toch geen rasechte Nintendo-game. We kijken nu al vol verwachting uit naar de volgende Kid Icarus-game - hopelijk niet pas binnen een kwart eeuw.

26 jaar later

Kid Icarus – Uprising is misschien niet de game waar de fans op hadden gehoopt, maar naar Nintendo-normen is er toch een stevige stijlbreuk te zien. Fris, verrassend en degelijke multiplayer, geen enkele andere Nintendo-titel doet beter. Dat heeft het allemaal te danken aan Masahiro Sakurai, de producer van deze game en uitvinder van de bijzonder populaire Smash Bros.-reeks.


Kid Icarus – Uprising wordt samen met een houder meegeleverd waar je de 3DS op kunt zetten. Waarom heb je dat nodig? Daar kom je snel genoeg achter als je het spel opstart. De bediening is bijzonder complex omdat de 3DS geen analoge sticks heeft. Hierdoor beweeg je Pit, het hoofdpersonage, met maar een analoge stick, terwijl je de camera bedient op het aanraakscherm. Tel daarbij nog de linkerschouderknop en de vier selectieknoppen die je nodig hebt, en al snel heb je handen tekort. Er is sinds kort een accessoire beschikbaar, de Circle Pad Pro, die een tweede analoge stick toevoegt aan de Nintendo 3DS. Kid Icarus – Uprising ondersteunt die, maar enkels voor linkshandige spelers. De twee analoge sticks tegelijk gebruiken lukt niet. Bereid je alvast voor op de nodige frustraties!


Het probleem van de bediening is eigenlijk alleen maar problematisch in een deel van het spel. Elk hoofdstuk start met Pit die in de lucht een on-rails actiemoment heeft van enkele minuten. Daar werkt de bediening prima, tot hij op de grond landt. Verwacht alvast de nodige slijtage aan het touchscreen als je deze game speelt. Genoeg geklaagd over de bediening, want in feite kunnen we weinig andere fouten vinden in deze game. De actie is goed en snel, en het verhaal is boeiend genoeg om te blijven spelen.

[related_article id=”160734″]


De humor zit goed, met regelmatig grappige uithalen naar andere bekende Nintendo-titels. Wat deze game de grootste meerwaarde geeft, zijn het aantal wapens en de flexibiliteit ervan. Er is een dozijn verschillende wapenklassen (boog, knuppel, zwaard…), elk met voor- en nadelen. Daar bovenop kun je ook nog eens willekeurig bonussen toekennen per wapen en kun je verschillende wapens met elkaar mixen voor nog doeltreffendere resultaten. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Het online luik is, voor een Nintendo-titel, uitgebreid en dat heeft het vooral te danken aan het uitgebreide wapensysteem. De actie verveelt niet snel en online wedstrijdjes zijn meestal snel opgestart.


26 jaar later

Kid Icarus – Uprising is misschien niet de game waar de fans op hadden gehoopt, maar naar Nintendo-normen is er toch een stevige stijlbreuk te zien. Fris, verrassend en degelijke multiplayer, geen enkele andere Nintendo-titel doet beter. Dat heeft het allemaal te danken aan Masahiro Sakurai, de producer van deze game en uitvinder van de bijzonder populaire Smash Bros.-reeks.


Kid Icarus – Uprising wordt samen met een houder meegeleverd waar je de 3DS op kunt zetten. Waarom heb je dat nodig? Daar kom je snel genoeg achter als je het spel opstart. De bediening is bijzonder complex omdat de 3DS geen analoge sticks heeft. Hierdoor beweeg je Pit, het hoofdpersonage, met maar een analoge stick, terwijl je de camera bedient op het aanraakscherm. Tel daarbij nog de linkerschouderknop en de vier selectieknoppen die je nodig hebt, en al snel heb je handen tekort. Er is sinds kort een accessoire beschikbaar, de Circle Pad Pro, die een tweede analoge stick toevoegt aan de Nintendo 3DS. Kid Icarus – Uprising ondersteunt die, maar enkels voor linkshandige spelers. De twee analoge sticks tegelijk gebruiken lukt niet. Bereid je alvast voor op de nodige frustraties!


Het probleem van de bediening is eigenlijk alleen maar problematisch in een deel van het spel. Elk hoofdstuk start met Pit die in de lucht een on-rails actiemoment heeft van enkele minuten. Daar werkt de bediening prima, tot hij op de grond landt. Verwacht alvast de nodige slijtage aan het touchscreen als je deze game speelt. Genoeg geklaagd over de bediening, want in feite kunnen we weinig andere fouten vinden in deze game. De actie is goed en snel, en het verhaal is boeiend genoeg om te blijven spelen.

[related_article id=”160734″]


De humor zit goed, met regelmatig grappige uithalen naar andere bekende Nintendo-titels. Wat deze game de grootste meerwaarde geeft, zijn het aantal wapens en de flexibiliteit ervan. Er is een dozijn verschillende wapenklassen (boog, knuppel, zwaard…), elk met voor- en nadelen. Daar bovenop kun je ook nog eens willekeurig bonussen toekennen per wapen en kun je verschillende wapens met elkaar mixen voor nog doeltreffendere resultaten. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Het online luik is, voor een Nintendo-titel, uitgebreid en dat heeft het vooral te danken aan het uitgebreide wapensysteem. De actie verveelt niet snel en online wedstrijdjes zijn meestal snel opgestart.


3dsactiecirclemasahironintendoontspanningpadprosakurai

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!