Kan Belgacom nog leiden?
“Belgacom vindt internet opnieuw uit” klonk het deze week. Al is “Belgacom herverpakt het internet” een stuk toepasselijker. Kan de telecomreus nog innoveren?
Het bedrijf stelde deze week haar nieuwe abonnementen voor, al moet je er maar twee dingen van onthouden: de downloadsnelheid gaat voor iedereen naar 30 Mbps en elk abonnement krijgt een bepaald volume aan mobiel internet.
Leuk, maar innovatief is het niet. De maximumsnelheid blijft op 30 Mbps. De combinatie met 3G bestaat al sinds 2007. De vorm is nieuw, het product niet. Nochtans kan het wel. EDPnet wil haar klanten, waar mogelijk, upgraden naar een verbinding van 50 Mbps.
[related_article id=”158455″]
Door deze week geen echte snelheidsverhoging aan te kondigen toont Belgacom zijn zwak punt: snelheid. Het feit dat Telenet al twee jaar een verbinding van 100 Mbps aanbiedt en Belgacom zich tevreden stelt met een derde daarvan, toont dat het bedrijf maar weinig interesse heeft in de technologische vooruitgang.
Waarom?
Maar de doorsnee Belg zit niet te wachten op 100 Mbps of supersnel mobiel internet via 4G, redeneert men bij Belgacom. Dus waarom innoveren? Dat klopt, maar zo ga je ook de zogenaamde early adopters weghouden.
Het is overigens niet meer dan logisch dat niemand er op zit te wachten als het product nog moet gemaakt worden. Stel je voor dat ze bij Apple dezelfde redenering hadden gevolgd toen de schetsen van de eerste iPad op tafel lagen. Of toen er iemand bij Google met het gekke idee kwam om gratis mailboxen van een gigabyte aan te bieden.
De weinige innovatie die je krijgt als klant is gratis mobiel internet. Tenminste een beetje, want het volume kan je bijvoorbeeld niet spreiden over de smartphones van alle gezinsleden. Dit soort zaken zijn details. Maar als je op technisch vlak geen spektakel kan geven, doe het dan tenminste in je productaanbod.
Ze kunnen het overigens wel. Zo hoorde ik deze week dat Belgacom TV de opnames van bepaalde zenders in de cloud doet om ze nadien te streamen naar je decoder. Waarom speelt het zo’n troeven niet uit om pakweg vijf simultane opnames toe te laten. Weinigen gaan het effectief nodig hebben, maar je toont innovatie en dat bepaalt je reputatie op lange termijn.
Als Belgacom zijn imago van dure monopolist met politiek beschermde CEO wil afschudden, dan moet het dringend met echte vernieuwingen komen. Zaken die de consument weer doen dromen en verlangen. Niet zomaar wat extraatjes en reclamespots met vrolijke papa’s om het te dure abonnement goed te praten.
“Belgacom vindt internet opnieuw uit” klonk het deze week. Al is “Belgacom herverpakt het internet” een stuk toepasselijker. Kan de telecomreus nog innoveren?
Het bedrijf stelde deze week haar nieuwe abonnementen voor, al moet je er maar twee dingen van onthouden: de downloadsnelheid gaat voor iedereen naar 30 Mbps en elk abonnement krijgt een bepaald volume aan mobiel internet.
Leuk, maar innovatief is het niet. De maximumsnelheid blijft op 30 Mbps. De combinatie met 3G bestaat al sinds 2007. De vorm is nieuw, het product niet. Nochtans kan het wel. EDPnet wil haar klanten, waar mogelijk, upgraden naar een verbinding van 50 Mbps.
[related_article id=”158455″]
Door deze week geen echte snelheidsverhoging aan te kondigen toont Belgacom zijn zwak punt: snelheid. Het feit dat Telenet al twee jaar een verbinding van 100 Mbps aanbiedt en Belgacom zich tevreden stelt met een derde daarvan, toont dat het bedrijf maar weinig interesse heeft in de technologische vooruitgang.
Waarom?
Maar de doorsnee Belg zit niet te wachten op 100 Mbps of supersnel mobiel internet via 4G, redeneert men bij Belgacom. Dus waarom innoveren? Dat klopt, maar zo ga je ook de zogenaamde early adopters weghouden.
Het is overigens niet meer dan logisch dat niemand er op zit te wachten als het product nog moet gemaakt worden. Stel je voor dat ze bij Apple dezelfde redenering hadden gevolgd toen de schetsen van de eerste iPad op tafel lagen. Of toen er iemand bij Google met het gekke idee kwam om gratis mailboxen van een gigabyte aan te bieden.
De weinige innovatie die je krijgt als klant is gratis mobiel internet. Tenminste een beetje, want het volume kan je bijvoorbeeld niet spreiden over de smartphones van alle gezinsleden. Dit soort zaken zijn details. Maar als je op technisch vlak geen spektakel kan geven, doe het dan tenminste in je productaanbod.
Ze kunnen het overigens wel. Zo hoorde ik deze week dat Belgacom TV de opnames van bepaalde zenders in de cloud doet om ze nadien te streamen naar je decoder. Waarom speelt het zo’n troeven niet uit om pakweg vijf simultane opnames toe te laten. Weinigen gaan het effectief nodig hebben, maar je toont innovatie en dat bepaalt je reputatie op lange termijn.
Als Belgacom zijn imago van dure monopolist met politiek beschermde CEO wil afschudden, dan moet het dringend met echte vernieuwingen komen. Zaken die de consument weer doen dromen en verlangen. Niet zomaar wat extraatjes en reclamespots met vrolijke papa’s om het te dure abonnement goed te praten.