Raketbouwer: retourtje Mars voor 500.000 dollar
SpaceX-oprichter Elon Musk zegt tegen de BBC dat hij een manier heeft uitgedokterd om passagiers ooit een retourticket naar Mars aan te bieden voor ‘slechts’ 500.000 dollar.
Acteur Aston Kutcher maakte deze week bekend dat hij Virgin Galactic’s 500ste passagier wordt voor een reis buiten de dampkring. De shuttlevluchten van Virgin Galactic, zo meldde Time Magazine, kosten 200.000 dollar per kaartje (plus 20.000 dollar borg) en beroemdheden als Stephen Hawking, Tom Hanks en Brad Pitt hebben zichzelf al eerder op de passagierslijst gezet.
Een uitstapje buiten de dampkring is dus steeds betaalbaarder, maar een echte ruimtereis ligt op dit moment zelfs buiten het bereik van veel Hollywood-millionairs. Een ticket bij ‘touroperator’ Space Adventures naar het ruimtestation ISS kost 40 miljoen dollar en het bedrijf werkt aan een manier om binnen tien jaar rondom de maan te vliegen. Prijskaartje? 150 miljoen dollar.
Het ambitieuze plan van Space X-oprichter Elon Musk om ruimtetoeristen naar Mars en terug te krijgen, lijkt op dit moment nog pure science fiction. Maar de ondernemer zegt dat een dergelijke onderneming zeker mogelijk moet zijn en belooft begin volgend jaar gedetailleerde plannen uit de doeken te doen.
De uitspraken van Musk lijken compleet uit de lucht gegrepen, gezien de staat van dienst van het nog piepjonge SpaceX. Het heeft tot nu toe slechts zeven raketten gelanceerd, waarvan de eerste drie missies zijn gefaald. Toch is het al aangesteld door de Amerikaanse ruimteorganisatie NASA om lading te vervoeren naar ISS en Musk werkt aan een revolutionair herbruikbaar raketsysteem dat ruimtevluchten veel betaalbaarder moet maken.
“Mijn visie richt zich op een volledig herbruikbaar transportsysteem tussen de aarde en Mars dat in staat is om te tanken op Mars –dit is erg belangrijk-, zodat je de brandstof voor de terugvlucht niet hoeft mee te dragen als je er naar toe gaat”, zegt Musk tegen de BBC in een interview op de radio.
“Het hele systeem moet herbruikbaar zijn; niets wordt wegegooid. Dat is erg belangrijk, omdat je dan alleen nog maar de brandstofkosten over hebt.”
Musk, die ook verantwoordelijk is voor de oprichting van het electrische automerk Tesla Motors, zegt dat een betaalbaar ticket voor de ‘gemiddelde’ persoon mogelijk moet zijn binnen dertig tot vijftig jaar. Als, en dat is een grote als, SpaceX er in slaagt om binnen twintig jaar een mens op Mars te krijgen, zal de prijs van een de eerste tickets exorbitant hoog zijn, maar Musk wil in de jaren daarna de prijs terugbrengen naar 500.000 dollar.
SpaceX-oprichter Elon Musk zegt tegen de BBC dat hij een manier heeft uitgedokterd om passagiers ooit een retourticket naar Mars aan te bieden voor ‘slechts’ 500.000 dollar.
Acteur Aston Kutcher maakte deze week bekend dat hij Virgin Galactic’s 500ste passagier wordt voor een reis buiten de dampkring. De shuttlevluchten van Virgin Galactic, zo meldde Time Magazine, kosten 200.000 dollar per kaartje (plus 20.000 dollar borg) en beroemdheden als Stephen Hawking, Tom Hanks en Brad Pitt hebben zichzelf al eerder op de passagierslijst gezet.
Een uitstapje buiten de dampkring is dus steeds betaalbaarder, maar een echte ruimtereis ligt op dit moment zelfs buiten het bereik van veel Hollywood-millionairs. Een ticket bij ‘touroperator’ Space Adventures naar het ruimtestation ISS kost 40 miljoen dollar en het bedrijf werkt aan een manier om binnen tien jaar rondom de maan te vliegen. Prijskaartje? 150 miljoen dollar.
Het ambitieuze plan van Space X-oprichter Elon Musk om ruimtetoeristen naar Mars en terug te krijgen, lijkt op dit moment nog pure science fiction. Maar de ondernemer zegt dat een dergelijke onderneming zeker mogelijk moet zijn en belooft begin volgend jaar gedetailleerde plannen uit de doeken te doen.
De uitspraken van Musk lijken compleet uit de lucht gegrepen, gezien de staat van dienst van het nog piepjonge SpaceX. Het heeft tot nu toe slechts zeven raketten gelanceerd, waarvan de eerste drie missies zijn gefaald. Toch is het al aangesteld door de Amerikaanse ruimteorganisatie NASA om lading te vervoeren naar ISS en Musk werkt aan een revolutionair herbruikbaar raketsysteem dat ruimtevluchten veel betaalbaarder moet maken.
“Mijn visie richt zich op een volledig herbruikbaar transportsysteem tussen de aarde en Mars dat in staat is om te tanken op Mars –dit is erg belangrijk-, zodat je de brandstof voor de terugvlucht niet hoeft mee te dragen als je er naar toe gaat”, zegt Musk tegen de BBC in een interview op de radio.
“Het hele systeem moet herbruikbaar zijn; niets wordt wegegooid. Dat is erg belangrijk, omdat je dan alleen nog maar de brandstofkosten over hebt.”
Musk, die ook verantwoordelijk is voor de oprichting van het electrische automerk Tesla Motors, zegt dat een betaalbaar ticket voor de ‘gemiddelde’ persoon mogelijk moet zijn binnen dertig tot vijftig jaar. Als, en dat is een grote als, SpaceX er in slaagt om binnen twintig jaar een mens op Mars te krijgen, zal de prijs van een de eerste tickets exorbitant hoog zijn, maar Musk wil in de jaren daarna de prijs terugbrengen naar 500.000 dollar.