Waarom zou je nog bij Google+ blijven?
Google mag dan veel winst scheppen, de kracht achter diensten als Gmail, Chrome, Nieuws, Vertalen en Documenten begint zijn glans te verliezen in het aanschijn van zijn competitie.
We weten ondertussen wel dat Googles imperium onder vuur ligt van Facebook. De grote wapens – de zoekfunctie, AdWords en Adsense – zijn niet zo potent mear als vroeger, dankzij de groei van sociale media.
Dat is beangstigend voor Google: Facebook is nu de populairste bestemming op het internet, en volgens sommigen duurt het niet lang meer eer het de standaard wordt waaraan het internet zich moet houden.
[related_article id=”158901″]
Facebook bedreigt zelfs Googles advertentiemodel: als Facebook ooit een sociale versie van Adsense zou lanceren zou het wellicht veel adverteerders aantrekken. Een niet te onderschatten bedreiging voor Googles inkomsten.
Grote schoonmaak
Toch geeft Google zich niet zomaar gewonnen: daarom nam medeoprichter Larry Page het roer van het bedrijf vorig jaar over. Tijdens Pages schoonmaakronde sneuvelde verschillende, al dan niet bekende producten zoals Aardvark, Google Health en Picnik.
Veel belangrijker is het feit dat Google zijn eigen sociale wapen lanceerde: Google+. Het bedrijf zet veel in op zijn sociale platform en hoopt dat het zijn andere diensten veel relevanter en nuttiger zal maken op sociaal vlak. Het resultaat is een veelheid aan toepassingen zoals de +1-knop, hangouts en Search, plus your world – Googles poging om zoekresultaten sociaal te maken.
Google pakt "sociaal" verkeerd aan, vinden sommigen.
"Just another big company"
In het begin zag het ernaar uit dat Plus een verpletterend succes zou worden. In amper zeven maanden verwierf het bedrijf 90 miljoen gebruikers, en het platform kreeg over het algemeen goede recensies van de vakpers. De jongste maanden keert diezefde pers zich echter steeds meer tegen de sociale strategie van het bedrijf, en tegen het bedrijf zelf.
“Het probleem is, denk ik, dat Google niet snapt dat het in de loop van de tijd gewoon een van de vele grote bedrijven is geworden”, schrijft Danny Sullivan, die bijdragen levert aan Marketing Land en CNet. “Het is een groot bedrijf dat fouten maakt, zoals vele grote bedrijven die maken. Maar in tegenstelling tot andere bedrijven heeft het Don’t be evil-mantra ervoor gezorgd dat ze enkel dieper kunnen vallen.”
Bovendien krijgt Google niet enkel tegenkantingen van de pers. Eerder deze week schreef voormalige Google-ingenieur James Whittaker een vernietigende blogpost over zijn ex-werkgever. “Het Google waarvan ik hield was een technologiebedrijf dat zijn werknemers aanspoorde te innoveren”, schrijft hij. “Het Google dat ik verliet is een advertentiebedrijf dat zich nog enkel op bedrijfszaken leek te concenteren.”
Verder valt Whittaker de concurrentiepogingen aan die Google ondernam tegen Facebook. Zo schrijft hij dat Google beweerde dat het delen van informatie stuk was, en dat het aan het bedrijf was dat op te lossen. “Bleek dat het delen van informatie helemaal niet stuk was. Delen werkte prima, alleen maakte Google geen deel uit van het verhaal.”
“Dit is de reden waarom ik tegelijk van Google hou, maar toch teleurgesteld ben in het bedrijf”, schrijft Ben Parr van CNet. “Google had geen andere keuze dan Plus te ontwikkelen en de sociale toer op te gaan. Het is ondenkbaar dat het bedrijf het gevecht om het sociale aan Facebook zou laten en zelf in alle obscuriteit zou verdwijnen. Het moest terugvechten, zelfs als het gevecht al verloren was. Googles vechtlust is bewonderenswaardig.”
“Maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat Plus mijn Google-ervaring allerminst beter heeft gemaakt. Tuurlijk, delen vanuit Gmail of Google maps is handig – maar niemand van mijn vrienden zit op Google+. Ze zitten op Facebook.”
De langzame dood
Volgens sommigen voelt het alsof de kracht achter Gmail, Chrome, Nieuws en andere diensten verdwijnt in het zwarte gat dat Plus is. Google spendeert te veel van zijn energie aan het achternazitten van Facebook, terwijl het ontwikkelen van betere innovaties die de manier waarop het web gebruiken een hogere prioriteit heeft.
“De magie is wat van Google een van de meest geweldige bedrijven heeft gemaakt”, besluit Parr. “Zonder dat geheime ingrediënt is Google gewoon het zoveelste bedrijf dat krampachtig zijn verkruimelende rijk bij elkaar wil houden.”
Google mag dan veel winst scheppen, de kracht achter diensten als Gmail, Chrome, Nieuws, Vertalen en Documenten begint zijn glans te verliezen in het aanschijn van zijn competitie.
We weten ondertussen wel dat Googles imperium onder vuur ligt van Facebook. De grote wapens – de zoekfunctie, AdWords en Adsense – zijn niet zo potent mear als vroeger, dankzij de groei van sociale media.
Dat is beangstigend voor Google: Facebook is nu de populairste bestemming op het internet, en volgens sommigen duurt het niet lang meer eer het de standaard wordt waaraan het internet zich moet houden.
[related_article id=”158901″]
Facebook bedreigt zelfs Googles advertentiemodel: als Facebook ooit een sociale versie van Adsense zou lanceren zou het wellicht veel adverteerders aantrekken. Een niet te onderschatten bedreiging voor Googles inkomsten.
Grote schoonmaak
Toch geeft Google zich niet zomaar gewonnen: daarom nam medeoprichter Larry Page het roer van het bedrijf vorig jaar over. Tijdens Pages schoonmaakronde sneuvelde verschillende, al dan niet bekende producten zoals Aardvark, Google Health en Picnik.
Veel belangrijker is het feit dat Google zijn eigen sociale wapen lanceerde: Google+. Het bedrijf zet veel in op zijn sociale platform en hoopt dat het zijn andere diensten veel relevanter en nuttiger zal maken op sociaal vlak. Het resultaat is een veelheid aan toepassingen zoals de +1-knop, hangouts en Search, plus your world – Googles poging om zoekresultaten sociaal te maken.
Google pakt "sociaal" verkeerd aan, vinden sommigen.
"Just another big company"
In het begin zag het ernaar uit dat Plus een verpletterend succes zou worden. In amper zeven maanden verwierf het bedrijf 90 miljoen gebruikers, en het platform kreeg over het algemeen goede recensies van de vakpers. De jongste maanden keert diezefde pers zich echter steeds meer tegen de sociale strategie van het bedrijf, en tegen het bedrijf zelf.
“Het probleem is, denk ik, dat Google niet snapt dat het in de loop van de tijd gewoon een van de vele grote bedrijven is geworden”, schrijft Danny Sullivan, die bijdragen levert aan Marketing Land en CNet. “Het is een groot bedrijf dat fouten maakt, zoals vele grote bedrijven die maken. Maar in tegenstelling tot andere bedrijven heeft het Don’t be evil-mantra ervoor gezorgd dat ze enkel dieper kunnen vallen.”
Bovendien krijgt Google niet enkel tegenkantingen van de pers. Eerder deze week schreef voormalige Google-ingenieur James Whittaker een vernietigende blogpost over zijn ex-werkgever. “Het Google waarvan ik hield was een technologiebedrijf dat zijn werknemers aanspoorde te innoveren”, schrijft hij. “Het Google dat ik verliet is een advertentiebedrijf dat zich nog enkel op bedrijfszaken leek te concenteren.”
Verder valt Whittaker de concurrentiepogingen aan die Google ondernam tegen Facebook. Zo schrijft hij dat Google beweerde dat het delen van informatie stuk was, en dat het aan het bedrijf was dat op te lossen. “Bleek dat het delen van informatie helemaal niet stuk was. Delen werkte prima, alleen maakte Google geen deel uit van het verhaal.”
“Dit is de reden waarom ik tegelijk van Google hou, maar toch teleurgesteld ben in het bedrijf”, schrijft Ben Parr van CNet. “Google had geen andere keuze dan Plus te ontwikkelen en de sociale toer op te gaan. Het is ondenkbaar dat het bedrijf het gevecht om het sociale aan Facebook zou laten en zelf in alle obscuriteit zou verdwijnen. Het moest terugvechten, zelfs als het gevecht al verloren was. Googles vechtlust is bewonderenswaardig.”
“Maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat Plus mijn Google-ervaring allerminst beter heeft gemaakt. Tuurlijk, delen vanuit Gmail of Google maps is handig – maar niemand van mijn vrienden zit op Google+. Ze zitten op Facebook.”
De langzame dood
Volgens sommigen voelt het alsof de kracht achter Gmail, Chrome, Nieuws en andere diensten verdwijnt in het zwarte gat dat Plus is. Google spendeert te veel van zijn energie aan het achternazitten van Facebook, terwijl het ontwikkelen van betere innovaties die de manier waarop het web gebruiken een hogere prioriteit heeft.
“De magie is wat van Google een van de meest geweldige bedrijven heeft gemaakt”, besluit Parr. “Zonder dat geheime ingrediënt is Google gewoon het zoveelste bedrijf dat krampachtig zijn verkruimelende rijk bij elkaar wil houden.”