Test

Dit is een popup

Encyclopaedia Britannica geeft papieren editie op

De 2010-editie van de beroemde Encyclopaedia Britannica is de laatste die je ooit in de winkel zult zien. Zodra de laatste vooraad is uitverkocht, stapt diens uitgeverij volledig over naar digitaal.

De organisatie maakte dit dinsdag bekend op zijn Britannica Blog. Het voegde daar meteen aan toe dat de stopzetting van het 32-delige boekwerk zeker niet betekent dat dit zijn zwanenzang is. “Ondanks onze lange historie met print, wil ik er graag op wijzen dat geen enkel medium, books of bits, aan de kern van onze missie staat”, zegt Encyclopaedie Britannica-directeur Jorge Cruz. “Die missie is het brengen van een betrouwbare, bijgewerkte en wetenschappelijke bron van kennis en studie voor het grote publiek.”

Encyclopaedia Britannica bereikte zijn commerciële hoogtepunt aan het begin van de jaren negentig, maar moest de laatste jaren lijdzaam toezien hoe het internet, en met name vrijwilligersencyclopedie Wikipedia, de verkoopscijfers omlaag drukte.

Cruz zegt tegen NY Times dat het op bepaalde punten niet kan concurreren met Wikipedia. “We kunnen niet aandacht besteden aan elk stripfiguur of het liefdesleven van beroemdheden. Maar we moeten een alternatief hebben waar feiten echt tellen. Britannica zal niet zo groot kunnen zijn, maar het zal altijd feitelijk correct zijn.”

Om Britannica Online een duwtje in de rug te geven zal de online encyclopedia deze week gratis te gebruiken zijn. Het biedt daarnaast ook een iOS-app aan voor onderweg
 

De 2010-editie van de beroemde Encyclopaedia Britannica is de laatste die je ooit in de winkel zult zien. Zodra de laatste vooraad is uitverkocht, stapt diens uitgeverij volledig over naar digitaal.

De organisatie maakte dit dinsdag bekend op zijn Britannica Blog. Het voegde daar meteen aan toe dat de stopzetting van het 32-delige boekwerk zeker niet betekent dat dit zijn zwanenzang is. “Ondanks onze lange historie met print, wil ik er graag op wijzen dat geen enkel medium, books of bits, aan de kern van onze missie staat”, zegt Encyclopaedie Britannica-directeur Jorge Cruz. “Die missie is het brengen van een betrouwbare, bijgewerkte en wetenschappelijke bron van kennis en studie voor het grote publiek.”

Encyclopaedia Britannica bereikte zijn commerciële hoogtepunt aan het begin van de jaren negentig, maar moest de laatste jaren lijdzaam toezien hoe het internet, en met name vrijwilligersencyclopedie Wikipedia, de verkoopscijfers omlaag drukte.

Cruz zegt tegen NY Times dat het op bepaalde punten niet kan concurreren met Wikipedia. “We kunnen niet aandacht besteden aan elk stripfiguur of het liefdesleven van beroemdheden. Maar we moeten een alternatief hebben waar feiten echt tellen. Britannica zal niet zo groot kunnen zijn, maar het zal altijd feitelijk correct zijn.”

Om Britannica Online een duwtje in de rug te geven zal de online encyclopedia deze week gratis te gebruiken zijn. Het biedt daarnaast ook een iOS-app aan voor onderweg
 

digitaalencyclopaedia britannicaencyclopedienieuwspapierwikipedia

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!