Cebit focust op vertrouwen
In de openingspersconferentie van de technologiebeurs Cebit in Hannover gaat het over vertrouwen. Want zonder vertrouwen is er geen groei, klinkt het.
"Managing trust", dat is de slogan van Cebit 2012. Het internet is niet louter een informatiebron, het is een middel en een platform dat wordt gebruikt voor wetenschap, politiek en sociale zaken. De opkomst van clouddiensten maakt dat platform nog belangrijker.
Maar consumenten en bedrijven moeten vertrouwen hebben als ze de cloud willen gebruiken. Geen onlinevooruitgang als de gebruikers niet meewillen. Dat wordt ook aangetoond door de resultaten van een enquête onder Duitse burgers. Specifiek aan mensen die geen internet gebruiken werd gevraagd waarom ze dit niet doen. Los van de kenniszaken zoals "te complex", gaf 25 procent aan schrik te hebben voor dataverlies. 26 procent zei dan weer angst te hebben voor datamisbruik.
[related_article id=”158578″]
Campagne in Duitsland
Om dat te counteren wil Ilsa Aigner, Duits minister van Consumentenzaken, een campagne herlanceren. In 2009 en 1010 liep in Duitsland de campagne "Watch Your Data". Hierin werden burgers geïnformeerd over wat er met hun gegevens gebeurt op het internet.
De campagne focust onder meer op een aantal populaire sites zoals Facebook, YouTube, MySpace enzovoort. De bedoeling is om doorsnee consumenten beter te informeren, wat ook een aantal angsten rond internetgebruik moet wegnemen.
Cebit zelf opent dinsdagochtend de deuren. Vanavond is er een openingsceremonie waar onder meer de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Braziliaanse president Dilma Rousseff (Brazilië is het partnerland van dit jaar) en Google-voorzitter Eric Schmidt het publiek toespreken.
Duits feestje?
Die grote namen zijn niet overbodig. Ondanks de ruim 4.200 bedrijven die hier aanwezig zijn daalt de Duitse technologiebeurs al een tijdje in populariteit. Bovendien hebben een heleboel fabrikanten van mobiele toestellen hun producten vorige week al voorgesteld op het Mobile World Congress.
Zelfs Microsoft koos ervoor om de Consumer Preview van Windows 8 te tonen in Barcelona en niet in Hannover. De komende dagen zal blijken of Cebit nog steeds dé technologiebeurs van Europa is, of hooguit een Duits feestje.
In de openingspersconferentie van de technologiebeurs Cebit in Hannover gaat het over vertrouwen. Want zonder vertrouwen is er geen groei, klinkt het.
"Managing trust", dat is de slogan van Cebit 2012. Het internet is niet louter een informatiebron, het is een middel en een platform dat wordt gebruikt voor wetenschap, politiek en sociale zaken. De opkomst van clouddiensten maakt dat platform nog belangrijker.
Maar consumenten en bedrijven moeten vertrouwen hebben als ze de cloud willen gebruiken. Geen onlinevooruitgang als de gebruikers niet meewillen. Dat wordt ook aangetoond door de resultaten van een enquête onder Duitse burgers. Specifiek aan mensen die geen internet gebruiken werd gevraagd waarom ze dit niet doen. Los van de kenniszaken zoals "te complex", gaf 25 procent aan schrik te hebben voor dataverlies. 26 procent zei dan weer angst te hebben voor datamisbruik.
[related_article id=”158578″]
Campagne in Duitsland
Om dat te counteren wil Ilsa Aigner, Duits minister van Consumentenzaken, een campagne herlanceren. In 2009 en 1010 liep in Duitsland de campagne "Watch Your Data". Hierin werden burgers geïnformeerd over wat er met hun gegevens gebeurt op het internet.
De campagne focust onder meer op een aantal populaire sites zoals Facebook, YouTube, MySpace enzovoort. De bedoeling is om doorsnee consumenten beter te informeren, wat ook een aantal angsten rond internetgebruik moet wegnemen.
Cebit zelf opent dinsdagochtend de deuren. Vanavond is er een openingsceremonie waar onder meer de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Braziliaanse president Dilma Rousseff (Brazilië is het partnerland van dit jaar) en Google-voorzitter Eric Schmidt het publiek toespreken.
Duits feestje?
Die grote namen zijn niet overbodig. Ondanks de ruim 4.200 bedrijven die hier aanwezig zijn daalt de Duitse technologiebeurs al een tijdje in populariteit. Bovendien hebben een heleboel fabrikanten van mobiele toestellen hun producten vorige week al voorgesteld op het Mobile World Congress.
Zelfs Microsoft koos ervoor om de Consumer Preview van Windows 8 te tonen in Barcelona en niet in Hannover. De komende dagen zal blijken of Cebit nog steeds dé technologiebeurs van Europa is, of hooguit een Duits feestje.