Zynga trekt zich los van Facebook
Zynga wordt volwassen en begint een eigen sociaal netwerk. Daarmee neemt het afstand van Facebook, al blijven de twee elkaar onderhouden.
Het spelplatform dat onder meer Farmville aanbiedt, begint een eigen sociaal netwerk voor zijn spelers. Tot op heden waren games van het bedrijf alleen te spelen op Facebook. En met succes. Volgens de beurspapieren van Facebook is Zynga goed voor twaalf procent van Facebooks omzet.
Verlaat het gamingbedrijf Facebook? Neen. Het knipt een aantal touwtjes los, maar met bijna één miljard gebruikers is Facebook te groot om links te laten liggen. Al is het maar voor de gebruikers die nu nog geen games van het bedrijf spelen.
Zynga bouwt een netwerk waar spelers bij elkaar komen die elkaar niet op Facebook kennen. Er is ook meer rechtstreekse communicatie. In het algemeen kan je zeggen dat er meer op het gamen op zich wordt gefocust. Dat terwijl Facebook, ondanks alle Farmville-meldingen, een op zichzelf staand sociaal netwerk is.
Verlies voor Facebook?
Maar de kans is groot dat dit Facebook zal schaden. Tijd doorgebracht op Zynga.com is tijd die je niet op Facebook doorbrengt. Dat vertaalt zich in minder bekeken advertenties en minder blootstelling aan games die niet van het spelbedrijf komen. Als het platform een succes wordt, dan zal Facebook minder verkeer en dus minder inkomsten genereren.
Het is een vreemde verhouding, want Zynga is te belangrijk voor Facebook om het te dumpen. Zynga heeft met Facebook anderzijds geen beter kanaal om zijn 240 miljoen maandelijkse spelers nog verder uit te breiden. Het spelbedrijf blijft ook virtuele goederen verkopen die je via Facebookcredits kan aanschaffen.
Het netwerk van Zynga wordt op dat vlak een parallel platform dat specifiek op gamers is gericht. Zynga wordt daarmee volwassener, en krijgt meer controle. Facebook blijft voorlopig een graantje meepikken van het succes, maar verliest op termijn waarschijnlijk de controle over een belangrijke inkomstenstroom.
Zynga wordt volwassen en begint een eigen sociaal netwerk. Daarmee neemt het afstand van Facebook, al blijven de twee elkaar onderhouden.
Het spelplatform dat onder meer Farmville aanbiedt, begint een eigen sociaal netwerk voor zijn spelers. Tot op heden waren games van het bedrijf alleen te spelen op Facebook. En met succes. Volgens de beurspapieren van Facebook is Zynga goed voor twaalf procent van Facebooks omzet.
Verlaat het gamingbedrijf Facebook? Neen. Het knipt een aantal touwtjes los, maar met bijna één miljard gebruikers is Facebook te groot om links te laten liggen. Al is het maar voor de gebruikers die nu nog geen games van het bedrijf spelen.
Zynga bouwt een netwerk waar spelers bij elkaar komen die elkaar niet op Facebook kennen. Er is ook meer rechtstreekse communicatie. In het algemeen kan je zeggen dat er meer op het gamen op zich wordt gefocust. Dat terwijl Facebook, ondanks alle Farmville-meldingen, een op zichzelf staand sociaal netwerk is.
Verlies voor Facebook?
Maar de kans is groot dat dit Facebook zal schaden. Tijd doorgebracht op Zynga.com is tijd die je niet op Facebook doorbrengt. Dat vertaalt zich in minder bekeken advertenties en minder blootstelling aan games die niet van het spelbedrijf komen. Als het platform een succes wordt, dan zal Facebook minder verkeer en dus minder inkomsten genereren.
Het is een vreemde verhouding, want Zynga is te belangrijk voor Facebook om het te dumpen. Zynga heeft met Facebook anderzijds geen beter kanaal om zijn 240 miljoen maandelijkse spelers nog verder uit te breiden. Het spelbedrijf blijft ook virtuele goederen verkopen die je via Facebookcredits kan aanschaffen.
Het netwerk van Zynga wordt op dat vlak een parallel platform dat specifiek op gamers is gericht. Zynga wordt daarmee volwassener, en krijgt meer controle. Facebook blijft voorlopig een graantje meepikken van het succes, maar verliest op termijn waarschijnlijk de controle over een belangrijke inkomstenstroom.