Test

Dit is een popup

Chrome krijgt optie ‘volg me niet’

Google vond de volg-me-niet-optie eerst "interessant", maar te vaag. Nu zegt het bedrijf dat het de technologie achter advertentieblokkering volwassen genoeg vindt om ze te gebruiken.

Google gaat akkoord met het inbouwen van de optie "do not track" in Chrome. Op die manier kan de browser websites detecteren die het gedrag van surfers volgen en die op de persoon afgestemde advertenties willen tonen.

‘Volg me niet’ past de communicatie tussen de browser en servers aan, zodat mensen kunnen aangeven dat ze geen slachtoffer willen worden van gerichte reclame.

[related_article id=”158578″]

Google hinkt achterop
Mozilla ontwikkelde do not track en bouwde het in zijn Firefox-browser in. Microsoft volgde niet lang daarna met Internet Explorer en Apple geeft ontwikkelaars dezelfde mogelijkheid in Safari 5.1. Nu volgt Google ook met Chrome.

“We implementeren do not track in onze browser en in ons advertentiesysteem tegen het einde van het jaar”, zegt een Google-woordvoerder in een verklaring. Waarom niet eerder? Blijkbaar vond Google de technologie nog niet volwassen genoeg.

Browserextensie
“We hebben het volg-me-niet-idee altijd interessant gevonden,” zegt Google in een verklaring, “maar er leek geen algemene overeenkomst te zijn over wat ‘volgen’ precies inhoudt. We vonden het niet verantwoordelijk om technologie te gaan gebruiken die over het algemeen geen effect heeft en waarvan de betekenis niet helemaal duidelijk is. Nu is dat wel duidelijk, en we weten dat de technologie gerespecteerd wordt door de industrie.”

De niet-volgen-optie vraagt wel medewerking van websites; zij moeten de keuze van de internetgebruiker respecteren. Maar Google, Microsoft, AOL en andere internetbedrijven beloven de optie te ondersteunen op hun websites. Daardoor wordt de technologie al heel wat belangrijker.

Voor de ongeduldigen is er alvast een browserextensie die hetzelfde doet voor Chrome, IE, Firefox en Safari werkt. Ondersteuning voor Opera volgt later.

Google vond de volg-me-niet-optie eerst "interessant", maar te vaag. Nu zegt het bedrijf dat het de technologie achter advertentieblokkering volwassen genoeg vindt om ze te gebruiken.

Google gaat akkoord met het inbouwen van de optie "do not track" in Chrome. Op die manier kan de browser websites detecteren die het gedrag van surfers volgen en die op de persoon afgestemde advertenties willen tonen.

‘Volg me niet’ past de communicatie tussen de browser en servers aan, zodat mensen kunnen aangeven dat ze geen slachtoffer willen worden van gerichte reclame.

[related_article id=”158578″]

Google hinkt achterop
Mozilla ontwikkelde do not track en bouwde het in zijn Firefox-browser in. Microsoft volgde niet lang daarna met Internet Explorer en Apple geeft ontwikkelaars dezelfde mogelijkheid in Safari 5.1. Nu volgt Google ook met Chrome.

“We implementeren do not track in onze browser en in ons advertentiesysteem tegen het einde van het jaar”, zegt een Google-woordvoerder in een verklaring. Waarom niet eerder? Blijkbaar vond Google de technologie nog niet volwassen genoeg.

Browserextensie
“We hebben het volg-me-niet-idee altijd interessant gevonden,” zegt Google in een verklaring, “maar er leek geen algemene overeenkomst te zijn over wat ‘volgen’ precies inhoudt. We vonden het niet verantwoordelijk om technologie te gaan gebruiken die over het algemeen geen effect heeft en waarvan de betekenis niet helemaal duidelijk is. Nu is dat wel duidelijk, en we weten dat de technologie gerespecteerd wordt door de industrie.”

De niet-volgen-optie vraagt wel medewerking van websites; zij moeten de keuze van de internetgebruiker respecteren. Maar Google, Microsoft, AOL en andere internetbedrijven beloven de optie te ondersteunen op hun websites. Daardoor wordt de technologie al heel wat belangrijker.

Voor de ongeduldigen is er alvast een browserextensie die hetzelfde doet voor Chrome, IE, Firefox en Safari werkt. Ondersteuning voor Opera volgt later.

browserchromedo not trackgooglenieuwsprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!