Test

Dit is een popup

Google omzeilt privacy-instellingen Safari

Gebruikers van Safari op iPhone en Mac worden bespioneerd door Google en andere advertentiebedrijven. Met een stukje code misleiden ze de browser.

De privacyinstellingen van Safari laten niet toe dat een website of adverteerder je internetgedrag zomaar kan volgen. Maar volgens de Wall Street Journal omzeilt Google die instelling. Ook Vibrand Media, Media Innovation Group en Pointroll maken zich volgens de zakenkrant schuldig aan de praktijk.

Concreet wordt er op een pagina een speciale code gebruikt. Een onzichtbare iframe op een site gedraagt zich alsof de gebruiker bewust een formulier heeft ingevuld. Hierdoor geeft Safari aan bedrijven zoals Google toestemming om cookies te plaatsen.

[related_article id=”158256″]

Die kunnen gebruikt worden voor Google-diensten, zoals de +1-functie bij de zoekresultaten. Maar evenzeer voor advertenties van Doubleclick, de online-advertentiegigant die Google sinds enkele jaren bezit.

Volgens de Wall Street Journal wordt de code gebruikt op tweeëntwintig van de honderd populairste websites. Google zelf nuanceert dat, maar valt tegelijk zwaar door de mand. Zo zegt het bedrijf dat het de praktijk gebruikt voor bepaalde functies bij ingelogde Google-gebruikers en dat er de advertentiecookies geen persoonlijke informatie verzamelen.

Foute informatie
Maar Google had tot deze week wel op zijn website staan dat de standaard privacyinstellingen van Safari voldoende waren om niet te worden gevolgd door Google. Dat terwijl het die standaardinstellingen wel op eigen initiatief omzeilde.

Apple zegt aan de Wall Street Journal dat het probeert om de omzeilingstechniek te stoppen.

Update 14.20 uur:
Google benadrukt in een mededeling dat het de code enkel wou gebruiken voor functies van ingelogde Google-gebruikers en dat de uitgewisselde informatie werd geanonimiseerd. Wel had het bedrijf niet voorzien dat hierdoor ook advertentiecookies geaccepteerd werden.

“We hadden niet voorzien dat dit zou gebeuren en we zijn inmiddels begonnen met het verwijderen van deze advertentiecookies uit de Safari-browsers.” Aldus Rachel Whetstone, senior vicepresident communicatie en beleid in een verklaring.

Gebruikers van Safari op iPhone en Mac worden bespioneerd door Google en andere advertentiebedrijven. Met een stukje code misleiden ze de browser.

De privacyinstellingen van Safari laten niet toe dat een website of adverteerder je internetgedrag zomaar kan volgen. Maar volgens de Wall Street Journal omzeilt Google die instelling. Ook Vibrand Media, Media Innovation Group en Pointroll maken zich volgens de zakenkrant schuldig aan de praktijk.

Concreet wordt er op een pagina een speciale code gebruikt. Een onzichtbare iframe op een site gedraagt zich alsof de gebruiker bewust een formulier heeft ingevuld. Hierdoor geeft Safari aan bedrijven zoals Google toestemming om cookies te plaatsen.

[related_article id=”158256″]

Die kunnen gebruikt worden voor Google-diensten, zoals de +1-functie bij de zoekresultaten. Maar evenzeer voor advertenties van Doubleclick, de online-advertentiegigant die Google sinds enkele jaren bezit.

Volgens de Wall Street Journal wordt de code gebruikt op tweeëntwintig van de honderd populairste websites. Google zelf nuanceert dat, maar valt tegelijk zwaar door de mand. Zo zegt het bedrijf dat het de praktijk gebruikt voor bepaalde functies bij ingelogde Google-gebruikers en dat er de advertentiecookies geen persoonlijke informatie verzamelen.

Foute informatie
Maar Google had tot deze week wel op zijn website staan dat de standaard privacyinstellingen van Safari voldoende waren om niet te worden gevolgd door Google. Dat terwijl het die standaardinstellingen wel op eigen initiatief omzeilde.

Apple zegt aan de Wall Street Journal dat het probeert om de omzeilingstechniek te stoppen.

Update 14.20 uur:
Google benadrukt in een mededeling dat het de code enkel wou gebruiken voor functies van ingelogde Google-gebruikers en dat de uitgewisselde informatie werd geanonimiseerd. Wel had het bedrijf niet voorzien dat hierdoor ook advertentiecookies geaccepteerd werden.

“We hadden niet voorzien dat dit zou gebeuren en we zijn inmiddels begonnen met het verwijderen van deze advertentiecookies uit de Safari-browsers.” Aldus Rachel Whetstone, senior vicepresident communicatie en beleid in een verklaring.

applecookiedoubleclickgoogleiframemedia innovation groupnieuwspointrollprivacysafarivibrant media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!