Belg koopt meer smartphones dan laptops
In ons land werden vorig jaar 1,2 miljoen smartphones verkocht. Dat zijn er meer dan het aantal verkochte laptops en netbooks samen. Ook de tabletmarkt heeft zich sterk ontwikkeld in 2011.
Dat blijkt uit cijfers van GFK Retail & Technology. Het marktonderzoeksbureau volgt de verkoop van consumentenelektronica, IT, kleine en grote huishoudelijke apparaten, kantoortoestellen enzovoort. Deze week gaf Alain Brys, business-unitmanager bij GFK, een presentatie over de cijfers tijdens een partnerevent van Minoc Business Press, de uitgever van ZDNet.be.
Vier keer zoveel tablets
De cijfers van GFK schetsen een interessant beeld van de Belgische markt. Zo doen smartphones het met 1,2 miljoen verkochte stuks beter dan laptops en netbooks samen (1,1 miljoen exemplaren).
[related_article id=”152275″]
Een spectaculaire stijging zien we bij de tablets. Daarvan werden er in 2011 350.000 verkocht volgens GfK Retail & Technology. Dat zijn er 408 procent meer dan in 2010. Al is dat op zich geen grote verrassing, aangezien de eerste tablets pas in 2010 op de markt verschenen.
Tot slot zijn er nog de toestellen die web enabled zijn. Dat zijn bijvoorbeeld televisies met internetcapaciteiten. Hiervan werden er 330.000 exemplaren verkocht. GfK verwacht dat in 2013 tachtig procent van alle flatscreentelevisies verbinding kan maken met het internet.
Goed jaar voor elektronica
Een interessant punt in de presentatie van Brys was de vergelijking tussen het vertrouwen van de consument en wat er werd gekocht. Zo stelt hij dat 2011 een negatief jaar was in het hoofd van de consument, op basis van EU-cijfers. Toch was die periode de beste in vier jaar voor elektronica.
Vooral telecom deed het goed met een stijging van 21,1 procent (-10,3 procent in 2010 en -0,9 procent in 2008). Ook compacte systeemcamera’s, kleine fototoestellen met spiegelreflexcapaciteiten, stegen met 45,6 procent. All-in-one desktops deden het 24,2 procent beter dan in 2010. Enkel printers, monitors en multifunctionals gingen erop achteruit.
In ons land werden vorig jaar 1,2 miljoen smartphones verkocht. Dat zijn er meer dan het aantal verkochte laptops en netbooks samen. Ook de tabletmarkt heeft zich sterk ontwikkeld in 2011.
Dat blijkt uit cijfers van GFK Retail & Technology. Het marktonderzoeksbureau volgt de verkoop van consumentenelektronica, IT, kleine en grote huishoudelijke apparaten, kantoortoestellen enzovoort. Deze week gaf Alain Brys, business-unitmanager bij GFK, een presentatie over de cijfers tijdens een partnerevent van Minoc Business Press, de uitgever van ZDNet.be.
Vier keer zoveel tablets
De cijfers van GFK schetsen een interessant beeld van de Belgische markt. Zo doen smartphones het met 1,2 miljoen verkochte stuks beter dan laptops en netbooks samen (1,1 miljoen exemplaren).
[related_article id=”152275″]
Een spectaculaire stijging zien we bij de tablets. Daarvan werden er in 2011 350.000 verkocht volgens GfK Retail & Technology. Dat zijn er 408 procent meer dan in 2010. Al is dat op zich geen grote verrassing, aangezien de eerste tablets pas in 2010 op de markt verschenen.
Tot slot zijn er nog de toestellen die web enabled zijn. Dat zijn bijvoorbeeld televisies met internetcapaciteiten. Hiervan werden er 330.000 exemplaren verkocht. GfK verwacht dat in 2013 tachtig procent van alle flatscreentelevisies verbinding kan maken met het internet.
Goed jaar voor elektronica
Een interessant punt in de presentatie van Brys was de vergelijking tussen het vertrouwen van de consument en wat er werd gekocht. Zo stelt hij dat 2011 een negatief jaar was in het hoofd van de consument, op basis van EU-cijfers. Toch was die periode de beste in vier jaar voor elektronica.
Vooral telecom deed het goed met een stijging van 21,1 procent (-10,3 procent in 2010 en -0,9 procent in 2008). Ook compacte systeemcamera’s, kleine fototoestellen met spiegelreflexcapaciteiten, stegen met 45,6 procent. All-in-one desktops deden het 24,2 procent beter dan in 2010. Enkel printers, monitors en multifunctionals gingen erop achteruit.