Apple breekt door in bedrijfsmarkt
Een merk voor de bewuste consument. Dat was jarenlang de rol van Apple met zijn computers. Maar intussen wordt Apple een partij waar ook het bedrijf en zijn IT-manager rekening mee moeten houden.
De wereldwijde omzet van Mac-computers voor bedrijven neemt dit jaar met bijna de helft toe. Maar wat kan het bedrijf van wijlen Steve Jobs voor jou betekenen?
Tot voor een paar jaar was het simpel. Microsoft had de markt voor laagdrempelige bedrijfssoftware in zijn macht. Terwijl BlackBerry de naam was die opdook als het om smartphones ging, die aanvankelijk vooral voor topmanagers bestemd waren. Maar de doorbraak van de iPhone en de iPad deed de wereld veranderen.
[related_article id=”158256″]
iPhone meenemen naar kantoor
Uit de meest recente Global Tech Market Outlook van marktonderzoeker Forrester Research blijkt dat Apple nu ook snel aan populariteit wint in de zakenwereld. Dat de iPhone het goed doet op kantoor, mede door werknemers die het toestel zelf financieren en meebrengen, was al langer bekend. En ook de iPad is, ondanks de opkomende concurrentie, nog altijd marktleider in het segment van de tablets.
Maar wat vooral opvalt is dat de wereldwijde omzet van Maccomputers voor de bedrijfsmarkt dit jaar met bijna de helft zou toenemen. “De meest baanbrekende kracht in de computermarkt is Apple”, stelt Andrew Bartels, analist bij Forrester. “Dat is een verrassing, aangezien Apple nooit de zakenmarkt heeft beoogd. Maar hun opmars in 2011 is opmerkelijk. En in 2012 zal die nog meer spelen.”
Van 2 naar 19 miljard dollar
Forrester verwacht dat het bedrijfsleven dit jaar wereldwijd 19 miljard dollar gaat spenderen aan producten van Apple. Drie jaar geleden was dat amper 2 miljard dollar. Microsoft staat met Windows nog wel stevig aan de leiding, met een geschatte zakelijke omzet van 69 miljard dollar. Maar Apple pikt jaarlijks wat van hun marktaandeel in.
Toch zijn er een aantal natuurlijke beperkingen aan de groei van Apple in de zakelijke markt. In tegenstelling tot een partij als Microsoft kan het bedrijf qua toepassingen veel minder gewicht in de schaal leggen. “Het is precies om die integratie met bedrijfssystemen dat wij zelf niet gekozen hebben voor de iPad van Apple”, vertelt Luc Van der Goten, topman bij BTR Services.
Zijn bedrijf maakte voor de accountmanagers van Bank Van Breda een toepassing op een tablet-pc, maar opteerde voor een ander toestel dan de iPad. “Vooral die te verwachten moeilijkere integratie van de iPad en Apple-technologie met de rest van het bedrijf hield ons tegen”, stelt hij.
Een merk voor de bewuste consument. Dat was jarenlang de rol van Apple met zijn computers. Maar intussen wordt Apple een partij waar ook het bedrijf en zijn IT-manager rekening mee moeten houden.
De wereldwijde omzet van Mac-computers voor bedrijven neemt dit jaar met bijna de helft toe. Maar wat kan het bedrijf van wijlen Steve Jobs voor jou betekenen?
Tot voor een paar jaar was het simpel. Microsoft had de markt voor laagdrempelige bedrijfssoftware in zijn macht. Terwijl BlackBerry de naam was die opdook als het om smartphones ging, die aanvankelijk vooral voor topmanagers bestemd waren. Maar de doorbraak van de iPhone en de iPad deed de wereld veranderen.
[related_article id=”158256″]
iPhone meenemen naar kantoor
Uit de meest recente Global Tech Market Outlook van marktonderzoeker Forrester Research blijkt dat Apple nu ook snel aan populariteit wint in de zakenwereld. Dat de iPhone het goed doet op kantoor, mede door werknemers die het toestel zelf financieren en meebrengen, was al langer bekend. En ook de iPad is, ondanks de opkomende concurrentie, nog altijd marktleider in het segment van de tablets.
Maar wat vooral opvalt is dat de wereldwijde omzet van Maccomputers voor de bedrijfsmarkt dit jaar met bijna de helft zou toenemen. “De meest baanbrekende kracht in de computermarkt is Apple”, stelt Andrew Bartels, analist bij Forrester. “Dat is een verrassing, aangezien Apple nooit de zakenmarkt heeft beoogd. Maar hun opmars in 2011 is opmerkelijk. En in 2012 zal die nog meer spelen.”
Van 2 naar 19 miljard dollar
Forrester verwacht dat het bedrijfsleven dit jaar wereldwijd 19 miljard dollar gaat spenderen aan producten van Apple. Drie jaar geleden was dat amper 2 miljard dollar. Microsoft staat met Windows nog wel stevig aan de leiding, met een geschatte zakelijke omzet van 69 miljard dollar. Maar Apple pikt jaarlijks wat van hun marktaandeel in.
Toch zijn er een aantal natuurlijke beperkingen aan de groei van Apple in de zakelijke markt. In tegenstelling tot een partij als Microsoft kan het bedrijf qua toepassingen veel minder gewicht in de schaal leggen. “Het is precies om die integratie met bedrijfssystemen dat wij zelf niet gekozen hebben voor de iPad van Apple”, vertelt Luc Van der Goten, topman bij BTR Services.
Zijn bedrijf maakte voor de accountmanagers van Bank Van Breda een toepassing op een tablet-pc, maar opteerde voor een ander toestel dan de iPad. “Vooral die te verwachten moeilijkere integratie van de iPad en Apple-technologie met de rest van het bedrijf hield ons tegen”, stelt hij.