Toshiba maakt 3D-brilletjes overbodig
De verplichte 3D-brillen doen heel wat mensen afhaken bij 3D-tv. Toshiba toonde op IFA al een prototype van een 3D-tv zonder bril, maar op CES mochten we ook even proeven van het afgewerkte product.
Eerlijk is eerlijk: van tevoren waren we behoorlijk sceptisch, want de prototypes die we tot nu toe zagen kampten telkens met nogal wat beperkingen. Een zeer beperkte kijkhoek, lage resolutie en dikwijls ook nog heel wat crosstalk zorgden voor een allesbehalve goed beeld.
Geen half werk
Om al die problemen uit de weg te ruimen heeft Toshiba dan ook de grote kanonnen tevoorschijn gehaald. De doorontwikkelde versie maakt bijvoorbeeld gebruik van een 4K-paneel (met 3.840 bij 2.180 pixels) om het resolutieverlies in te perken. Het resulterende 3D-beeld komt overeen met een resolutie van 1.280 bij 720 pixels. Om alle noodzakelijke berekeningen te maken is het toestel uitgerust met de krachtige CEVO-engine van Toshiba, gebaseerd op Cell-multiprocessoren die je ook in een PlayStation 3-spelconsole terugvindt.
Een van de belangrijkste hordes die Toshiba moest overwinnen is de zeer beperkte kijkhoek van 3D zonder bril. Daarvoor werd de televisie uitgerust met een kleine camera met gezichtsherkenning. De camera geeft de positie van de gezichten door aan de CEVO-engine zodat die de beelden kan optimaliseren voor die specifieke kijkposities.
Het resultaat is in de praktijk meer dan behoorlijk te noemen. Het 3D-effect is duidelijk aanwezig, zij het misschien iets minder uitgesproken dan bij 3D-met-bril.
Vanaf maart 2012
Wie het toestel bij de introductie in maart (voor de Benelux eind maart, begin april) meteen in huis wil halen, moet er wel wat voor over hebben. Toshiba verlangt immers 8.000 euro voor de 55 inchversie van dit staaltje toptechnologie.
De verplichte 3D-brillen doen heel wat mensen afhaken bij 3D-tv. Toshiba toonde op IFA al een prototype van een 3D-tv zonder bril, maar op CES mochten we ook even proeven van het afgewerkte product.
Eerlijk is eerlijk: van tevoren waren we behoorlijk sceptisch, want de prototypes die we tot nu toe zagen kampten telkens met nogal wat beperkingen. Een zeer beperkte kijkhoek, lage resolutie en dikwijls ook nog heel wat crosstalk zorgden voor een allesbehalve goed beeld.
Geen half werk
Om al die problemen uit de weg te ruimen heeft Toshiba dan ook de grote kanonnen tevoorschijn gehaald. De doorontwikkelde versie maakt bijvoorbeeld gebruik van een 4K-paneel (met 3.840 bij 2.180 pixels) om het resolutieverlies in te perken. Het resulterende 3D-beeld komt overeen met een resolutie van 1.280 bij 720 pixels. Om alle noodzakelijke berekeningen te maken is het toestel uitgerust met de krachtige CEVO-engine van Toshiba, gebaseerd op Cell-multiprocessoren die je ook in een PlayStation 3-spelconsole terugvindt.
Een van de belangrijkste hordes die Toshiba moest overwinnen is de zeer beperkte kijkhoek van 3D zonder bril. Daarvoor werd de televisie uitgerust met een kleine camera met gezichtsherkenning. De camera geeft de positie van de gezichten door aan de CEVO-engine zodat die de beelden kan optimaliseren voor die specifieke kijkposities.
Het resultaat is in de praktijk meer dan behoorlijk te noemen. Het 3D-effect is duidelijk aanwezig, zij het misschien iets minder uitgesproken dan bij 3D-met-bril.
Vanaf maart 2012
Wie het toestel bij de introductie in maart (voor de Benelux eind maart, begin april) meteen in huis wil halen, moet er wel wat voor over hebben. Toshiba verlangt immers 8.000 euro voor de 55 inchversie van dit staaltje toptechnologie.