Volvo lanceert elektrische sportkoets
Volvo stelt op het autosalon een hybride stationwagon voor die je in het stopcontact kan steken. Op elektriciteit alleen raakt hij vijftig kilometer ver.
De nieuwe Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft zowel batterijen en een elektromotor als een dieselmotor aan boord. Maar je kan de technologie op drie manieren gebruiken. Je kan de auto als een puur elektrische wagen laten rijden, waarbij hij vijftig kilometer kan afleggen voor de batterijen leeg zijn.
Je kan er ook een hybride wagen van maken, die zowel de elektrische motor als de diesel gebruikt. Een Prius, maar dan met diesel. Zo kan je volgens Volvo zelf een uitstoot van 49 gram CO2 bekomen met een verbruik van 1,9 liter per honderd kilometer. Standaard start de auto in deze modus.
Voor de derde stand moet iemand bij Volvo gedacht hebben dat het dom is om twee motoren in een auto te stoppen en er maar één tegelijk te gebruiken. Waarom ze niet alle twee tegelijk afjakkeren? De diesel levert 215 pk en de elektrische motor levert er 70. Hoe lang de wagen dit volhoudt, vertelt Volvo er niet bij.
Het stopcontact
De Volvo V60 kan je opladen aan het stopcontact en aan 16 ampère is hij in 3,5 uur opgeladen. Om zo weinig mogelijk te verbruiken tijdens de rit, kan de wagen binnenin al opgewarmd worden voor het vertrek. De batterijen, die een optimale prestatie leveren tussen 20 en 30 graden, worden intussen gekoeld.
De timing van het verwarmen en afkoelen kan je programmeren. Die programmering kan je doen op het instrumentenbord van de wagen zelf of op een smartphone.
Wie een half-elektrische dieselsportkoets wil, zal wel even moeten sparen, want de prijs is 59.000 euro. Milieubewustzijn heeft zijn prijs.
Volvo stelt op het autosalon een hybride stationwagon voor die je in het stopcontact kan steken. Op elektriciteit alleen raakt hij vijftig kilometer ver.
De nieuwe Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft zowel batterijen en een elektromotor als een dieselmotor aan boord. Maar je kan de technologie op drie manieren gebruiken. Je kan de auto als een puur elektrische wagen laten rijden, waarbij hij vijftig kilometer kan afleggen voor de batterijen leeg zijn.
Je kan er ook een hybride wagen van maken, die zowel de elektrische motor als de diesel gebruikt. Een Prius, maar dan met diesel. Zo kan je volgens Volvo zelf een uitstoot van 49 gram CO2 bekomen met een verbruik van 1,9 liter per honderd kilometer. Standaard start de auto in deze modus.
Voor de derde stand moet iemand bij Volvo gedacht hebben dat het dom is om twee motoren in een auto te stoppen en er maar één tegelijk te gebruiken. Waarom ze niet alle twee tegelijk afjakkeren? De diesel levert 215 pk en de elektrische motor levert er 70. Hoe lang de wagen dit volhoudt, vertelt Volvo er niet bij.
Het stopcontact
De Volvo V60 kan je opladen aan het stopcontact en aan 16 ampère is hij in 3,5 uur opgeladen. Om zo weinig mogelijk te verbruiken tijdens de rit, kan de wagen binnenin al opgewarmd worden voor het vertrek. De batterijen, die een optimale prestatie leveren tussen 20 en 30 graden, worden intussen gekoeld.
De timing van het verwarmen en afkoelen kan je programmeren. Die programmering kan je doen op het instrumentenbord van de wagen zelf of op een smartphone.
Wie een half-elektrische dieselsportkoets wil, zal wel even moeten sparen, want de prijs is 59.000 euro. Milieubewustzijn heeft zijn prijs.