App verhindert sms’en achter het stuur


Sms"en of niet-handenvrij telefoneren wordt binnenkort onmogelijk. Tenminste als de uitvinding van onderzoekers van het Stevens Institute of Technology uit New Jersey doorbreekt.
Het team ontwikkelde een toepassing die, met behulp van de bluetoothconnectie en luidsprekers in de wagen, de mobiele telefoon van de chauffeur afkoppelt tijdens het rijden.
Door de afstand tussen de luidsprekers te meten kan de applicatie de afstand van de telefoon ten opzichte van het centrum van de wagen inschatten. Zodra de actieve gsm of smartphone is gelokaliseerd, kan de connectie van de chauffeur – en dus alleen de zijne – worden gestoord. Het afsluiten gebeurt dus zonder de mobiele apparaten van andere inzittenden te beïnvloeden.
Panne bevordert verkeersveiligheid
Dat er nood is aan een dergelijk systeem, blijkt uit de vele ongevallen die ontstaan doordat bestuurders tijdens het rijden telefoneren of boodschappen intypen. Bij de grote BlackBerry-panne eind vorig jaar bijvoorbeeld bleek dat het aantal ongevallen in diverse steden opmerkelijk daalde.
Toch is het systeem van het Stevens Institute nog niet helemaal gebruiksklaar: achtergrondgeluiden kunnen de meting bemoeilijken. Ook het gebrek aan bluetooth in oudere wagens blijkt een obstakel.
Sms"en of niet-handenvrij telefoneren wordt binnenkort onmogelijk. Tenminste als de uitvinding van onderzoekers van het Stevens Institute of Technology uit New Jersey doorbreekt.
Het team ontwikkelde een toepassing die, met behulp van de bluetoothconnectie en luidsprekers in de wagen, de mobiele telefoon van de chauffeur afkoppelt tijdens het rijden.
Door de afstand tussen de luidsprekers te meten kan de applicatie de afstand van de telefoon ten opzichte van het centrum van de wagen inschatten. Zodra de actieve gsm of smartphone is gelokaliseerd, kan de connectie van de chauffeur – en dus alleen de zijne – worden gestoord. Het afsluiten gebeurt dus zonder de mobiele apparaten van andere inzittenden te beïnvloeden.
Panne bevordert verkeersveiligheid
Dat er nood is aan een dergelijk systeem, blijkt uit de vele ongevallen die ontstaan doordat bestuurders tijdens het rijden telefoneren of boodschappen intypen. Bij de grote BlackBerry-panne eind vorig jaar bijvoorbeeld bleek dat het aantal ongevallen in diverse steden opmerkelijk daalde.
Toch is het systeem van het Stevens Institute nog niet helemaal gebruiksklaar: achtergrondgeluiden kunnen de meting bemoeilijken. Ook het gebrek aan bluetooth in oudere wagens blijkt een obstakel.