Test

Dit is een popup

Je smartphone gebruiken als boordcomputer

Is je auto niet uitgerust met een superhippe boordcomputer? Niet getreurd, want zelfs met een smartphone kun je alle sensoren van je auto uitlezen of je verbruik berekenen.

Om je smartphone uit te bouwen tot een boordcomputer heb je alleen een adapter nodig die de gegevens van het diagnosesysteem van je wagen uitleest. Alle Europese wagens die na 2001 zijn geproduceerd zijn voorzien van een aansluiting op dat systeem, de zogenaamde OBD II-connector. Die bevindt zich in de buurt van de stuurkolom en wordt door garagisten gebruikt bij het stellen van een diagnose.

Je kunt er echter ook zelf mee aan de slag. We kochten een bluetooth-adapter bij de Chinese webshop DealExtreme voor omgerekend 17,50 euro en downloadden de app Torque Pro (4,95 euro) op onze Androidsmartphone. Nadat we via bluetooth verbinding hadden, begon de pret: CO2-uitstoot, pk’s, acceleratie, brandstofverbruik enzovoort.

We ontdekten sensoren en parameters waarvan we het bestaan niet eens vermoedden. Al die gegevens worden in realtime op het scherm van je smartphone weergegeven.

Wat kun je ermee?
In principe kun je hiermee alles wat je garagist kan. Dat betekent foutcodes verwijderen, maar ook alle sensoren in je wagen in realtime uitlezen. Welke info je krijgt, hangt voor een groot deel af van je wagen. Combineer je al die sensoren met die van je smartphone, dan is er bovendien nog veel meer mogelijk.

De gps in je smartphone houdt bijvoorbeeld je reisweg bij en de bewegingssensor kan detecteren hoe sterk je wagen overhelt in de bocht. Sommige apps, waaronder Torque, bieden de mogelijkheid om je reisweg te filmen met je smartphone en de parameters die jij kiest over het beeld te draperen.

Zo kun je exact zien bij welke bocht je te laat in de remmen bent gegaan. De meeste apps houden ook bij hoelang je er over doet om van 0 naar 100 km/u te gaan. Leuk is ook de mogelijkheid om de door jou gekozen parameters op je voorruit te projecteren.

Het concept is even simpel als geniaal. Je spiegelt het beeld op je smartphone en legt hem op je dashboard tegen je voorruit aan. Zo hoef je je blik niet van de weg te halen.

Apps en software
Om de gegevens van je wagen uit te lezen met je smartphone, ben je het best af met een Android- of iOS-toestel. Voor andere besturingssystemen is vaak slechts een handvol apps beschikbaar, die bovendien vaak veel minder functies hebben. 

Windows
Een goed begin is het gratis programma CarPort. Om je rijgegevens te analyseren, schaf je het best een betaald softwarepakket als ScanXL aan.

Voor autocomputers met een touchscreen is DashCommand, dat ook als app bestaat voor Android en iOS, geen slechte keuze.
http://carport-diagnose.dewww.scantool.net/software

ioS
Goede OBD II-apps voor de iPhone en iPad zijn niet goedkoop. Voor het populaire Rev en DashCommand betaal je respectievelijk 31,99 en 39,99 euro. Gelukkig is er nog Harry’s Lap Timer (6,99 euro) en het gratis LogWorks.
www.palmerperformance.comwww.innovatemotorsports.com

Android
Bij Android liggen de prijzen van de apps een stuk lager. Aanraders zijn Torque Pro (4,95 euro), door de vele opties en ondersteuning voor plug-ins en widgets, en OBD Droidscan Pro (2,11 euro). Bij de gratis apps is de lite-versie van Torque de beste keuze.

Symbian
Mensen met een Nokia-toestel met Symbian S60 versies 3 en 5 en Symbian^3 Anna of Belle hebben niet veel keuze. Het is de app OBDScope (9,95 euro) of niets.

Hardware
Om de gegevens van je wagen naar je smartphone over te brengen, heb je dus een OBD II-adapter nodig. Die vind je in verschillende prijsklassen. Hoed je wel voor goedkope dongles uit China, want die zouden vaak dienst weigeren.

Toch deed de OBD II-adapter met bluetooth die wij uit China importeerden zijn werk behoorlijk. Er was wel een vertraging van ongeveer een seconde tussen de metertjes op ons dashboard en die op onze smartphone. Aangezien de iPhone en iPad bluetooth ondersteunen, zou je denken dat ze probleemloos kunnen communiceren met een OBD II-adapter.

Niets is minder waar. Apple laat enkel goedgekeurde accessoires verbinding maken. Het alternatief is een OBD II-adapter die data verzendt via wifi. Dergelijke dongles kosten wel al gauw een veelvoud van de bluetooth-variant. Heb je geen smartphone, dan kun je ook je laptop meenemen.

OBD II-adapters met een USB-verbinding bestaan ook en zijn vaak goedkoper. Het voordeel is dat de gegevensoverdacht sneller en stabieler is dan bij bluetooth. Wie helemaal de geek-tour op wil gaan, bouwt een computer met touchscreen in zijn wagen in en installeert er OBD II-software op.

oBD-wat?
OBD staat voor On-Board Diagnostics. Deze communicatiestandaard werd in 1980 in het leven geroepen door General Motors. Computers vonden rond die tijd voor het eerst hun weg naar personenwagens. OBD controleert de motor op fouten. Het check engine-lampje dat je op het dashboard van hedendaagse wagens vaak nog terugvindt, is daar een overblijfsel van.

In 1988 werd de eerste versie van de standaard verplicht ingevoerd in Californië om de uitstootwaarden van de wagens makkelijker te kunnen controleren. Met de komst van OBD II, dat in 1996 verplicht werd in de Verenigde Staten en rond 2000 in Europa, werden de specificaties van de diagnosestekker en het codesysteem vastgelegd.

Als je wagen van voor het OBD II-tijdperk dateert, heb je waarschijnlijk een merkafhankelijke stekker en speciale software nodig. Intussen wordt in Californië hard nagedacht over hoe versie drie van de OBD-standaard eruit moet zien.

Het voorstel om de OBD III-adapter draadloos te laten communiceren met een centrale server, via detectiepalen langs de weg of een satellietverbinding, wordt door veel Amerikanen als een schending van hun privacy gezien.

Is je auto niet uitgerust met een superhippe boordcomputer? Niet getreurd, want zelfs met een smartphone kun je alle sensoren van je auto uitlezen of je verbruik berekenen.

Om je smartphone uit te bouwen tot een boordcomputer heb je alleen een adapter nodig die de gegevens van het diagnosesysteem van je wagen uitleest. Alle Europese wagens die na 2001 zijn geproduceerd zijn voorzien van een aansluiting op dat systeem, de zogenaamde OBD II-connector. Die bevindt zich in de buurt van de stuurkolom en wordt door garagisten gebruikt bij het stellen van een diagnose.

Je kunt er echter ook zelf mee aan de slag. We kochten een bluetooth-adapter bij de Chinese webshop DealExtreme voor omgerekend 17,50 euro en downloadden de app Torque Pro (4,95 euro) op onze Androidsmartphone. Nadat we via bluetooth verbinding hadden, begon de pret: CO2-uitstoot, pk’s, acceleratie, brandstofverbruik enzovoort.

We ontdekten sensoren en parameters waarvan we het bestaan niet eens vermoedden. Al die gegevens worden in realtime op het scherm van je smartphone weergegeven.

Wat kun je ermee?
In principe kun je hiermee alles wat je garagist kan. Dat betekent foutcodes verwijderen, maar ook alle sensoren in je wagen in realtime uitlezen. Welke info je krijgt, hangt voor een groot deel af van je wagen. Combineer je al die sensoren met die van je smartphone, dan is er bovendien nog veel meer mogelijk.

De gps in je smartphone houdt bijvoorbeeld je reisweg bij en de bewegingssensor kan detecteren hoe sterk je wagen overhelt in de bocht. Sommige apps, waaronder Torque, bieden de mogelijkheid om je reisweg te filmen met je smartphone en de parameters die jij kiest over het beeld te draperen.

Zo kun je exact zien bij welke bocht je te laat in de remmen bent gegaan. De meeste apps houden ook bij hoelang je er over doet om van 0 naar 100 km/u te gaan. Leuk is ook de mogelijkheid om de door jou gekozen parameters op je voorruit te projecteren.

Het concept is even simpel als geniaal. Je spiegelt het beeld op je smartphone en legt hem op je dashboard tegen je voorruit aan. Zo hoef je je blik niet van de weg te halen.

Apps en software
Om de gegevens van je wagen uit te lezen met je smartphone, ben je het best af met een Android- of iOS-toestel. Voor andere besturingssystemen is vaak slechts een handvol apps beschikbaar, die bovendien vaak veel minder functies hebben. 

Windows
Een goed begin is het gratis programma CarPort. Om je rijgegevens te analyseren, schaf je het best een betaald softwarepakket als ScanXL aan.

Voor autocomputers met een touchscreen is DashCommand, dat ook als app bestaat voor Android en iOS, geen slechte keuze.
http://carport-diagnose.dewww.scantool.net/software

ioS
Goede OBD II-apps voor de iPhone en iPad zijn niet goedkoop. Voor het populaire Rev en DashCommand betaal je respectievelijk 31,99 en 39,99 euro. Gelukkig is er nog Harry’s Lap Timer (6,99 euro) en het gratis LogWorks.
www.palmerperformance.comwww.innovatemotorsports.com

Android
Bij Android liggen de prijzen van de apps een stuk lager. Aanraders zijn Torque Pro (4,95 euro), door de vele opties en ondersteuning voor plug-ins en widgets, en OBD Droidscan Pro (2,11 euro). Bij de gratis apps is de lite-versie van Torque de beste keuze.

Symbian
Mensen met een Nokia-toestel met Symbian S60 versies 3 en 5 en Symbian^3 Anna of Belle hebben niet veel keuze. Het is de app OBDScope (9,95 euro) of niets.

Hardware
Om de gegevens van je wagen naar je smartphone over te brengen, heb je dus een OBD II-adapter nodig. Die vind je in verschillende prijsklassen. Hoed je wel voor goedkope dongles uit China, want die zouden vaak dienst weigeren.

Toch deed de OBD II-adapter met bluetooth die wij uit China importeerden zijn werk behoorlijk. Er was wel een vertraging van ongeveer een seconde tussen de metertjes op ons dashboard en die op onze smartphone. Aangezien de iPhone en iPad bluetooth ondersteunen, zou je denken dat ze probleemloos kunnen communiceren met een OBD II-adapter.

Niets is minder waar. Apple laat enkel goedgekeurde accessoires verbinding maken. Het alternatief is een OBD II-adapter die data verzendt via wifi. Dergelijke dongles kosten wel al gauw een veelvoud van de bluetooth-variant. Heb je geen smartphone, dan kun je ook je laptop meenemen.

OBD II-adapters met een USB-verbinding bestaan ook en zijn vaak goedkoper. Het voordeel is dat de gegevensoverdacht sneller en stabieler is dan bij bluetooth. Wie helemaal de geek-tour op wil gaan, bouwt een computer met touchscreen in zijn wagen in en installeert er OBD II-software op.

oBD-wat?
OBD staat voor On-Board Diagnostics. Deze communicatiestandaard werd in 1980 in het leven geroepen door General Motors. Computers vonden rond die tijd voor het eerst hun weg naar personenwagens. OBD controleert de motor op fouten. Het check engine-lampje dat je op het dashboard van hedendaagse wagens vaak nog terugvindt, is daar een overblijfsel van.

In 1988 werd de eerste versie van de standaard verplicht ingevoerd in Californië om de uitstootwaarden van de wagens makkelijker te kunnen controleren. Met de komst van OBD II, dat in 1996 verplicht werd in de Verenigde Staten en rond 2000 in Europa, werden de specificaties van de diagnosestekker en het codesysteem vastgelegd.

Als je wagen van voor het OBD II-tijdperk dateert, heb je waarschijnlijk een merkafhankelijke stekker en speciale software nodig. Intussen wordt in Californië hard nagedacht over hoe versie drie van de OBD-standaard eruit moet zien.

Het voorstel om de OBD III-adapter draadloos te laten communiceren met een centrale server, via detectiepalen langs de weg of een satellietverbinding, wordt door veel Amerikanen als een schending van hun privacy gezien.

displayhudindustrieNot Connected Cartechzonevoorruit

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!