Test

Dit is een popup

China heeft nieuwe hogesnelheidstrein

Ondanks enkele storingen en problemen eerder dit jaar, lanceerde China afgelopen weekend een supersnelle testtrein.

De nieuwe hogesnelheidstrein reist met een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur en werd gemaakt door een dochteronderneming van China’s grootste treinleverancier CSR. De trein werd zo ontworpen dat hij op een oud Chinees zwaard lijkt.

Hij bestaat uit zes wagons en heeft een maximale trekkracht van 22.800 kilowatt. Volgens Ding Sansan, CSR’s hoofdtechnicus, bestaat de carrosserie van de trein uit plastic, versterkt met koolstofvezel.

Men wil het Chinese project, dat een triljoen (1.000.000.000.000.000.000) dollar heeft gekost, nog uitbreiden door in 2012 zo’n dertienduizend kilometer aan hogesnelheidsnetwerken te bouwen. In 2020 moet dat twintigduizend kilometer zijn.

Reeks problemen
De lancering komt er na een serie gerelateerde problemen het afgelopen jaar. In februari werd Liu Zhijun, het voormalige hoofd van het ministerie van Spoorwegen, ervan beschuldigd dat hij 122 miljoen dollar heeft verduisterd. In juli zorgde een botsing tussen twee hogesnelheidstreinen voor 40 doden en 210 gewonden.

Andere problemen rond China’s snelle treinen betreffen het gebruik van lagekwaliteitsmaterialen voor het bouwen van de rails. Dat zorgde enkele keren voor treinen die net niet ontspoorden, en hoge ticketprijzen voor de snelle treinen.

De problemen leidden ertoe dat de maximumsnelheid voor deze treinen verlaagd werd van 350 naar 300 kilometer per uur. De constructie van het railsysteem liep zo vertragingen op, waardoor sommigen vreesden voor bankproblemen.

“In China hebben we een schuldencrisis”, zei Zhao Jian, professor aan de Beijing Jiaotong-universiteit, eerder dit jaar. “Een hogesnelheidsschuldencrisis. Het is ernstiger dan de doordeweekse hypotheekcrisis. Je kunt je huis altijd verlaten of gebruiken. Het railsysteem is er echter gewoon. Het is een last. Je moet het systeem gebruiken, en wanneer je het gebruikt kost het heel wat.”

Ondanks enkele storingen en problemen eerder dit jaar, lanceerde China afgelopen weekend een supersnelle testtrein.

De nieuwe hogesnelheidstrein reist met een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur en werd gemaakt door een dochteronderneming van China’s grootste treinleverancier CSR. De trein werd zo ontworpen dat hij op een oud Chinees zwaard lijkt.

Hij bestaat uit zes wagons en heeft een maximale trekkracht van 22.800 kilowatt. Volgens Ding Sansan, CSR’s hoofdtechnicus, bestaat de carrosserie van de trein uit plastic, versterkt met koolstofvezel.

Men wil het Chinese project, dat een triljoen (1.000.000.000.000.000.000) dollar heeft gekost, nog uitbreiden door in 2012 zo’n dertienduizend kilometer aan hogesnelheidsnetwerken te bouwen. In 2020 moet dat twintigduizend kilometer zijn.

Reeks problemen
De lancering komt er na een serie gerelateerde problemen het afgelopen jaar. In februari werd Liu Zhijun, het voormalige hoofd van het ministerie van Spoorwegen, ervan beschuldigd dat hij 122 miljoen dollar heeft verduisterd. In juli zorgde een botsing tussen twee hogesnelheidstreinen voor 40 doden en 210 gewonden.

Andere problemen rond China’s snelle treinen betreffen het gebruik van lagekwaliteitsmaterialen voor het bouwen van de rails. Dat zorgde enkele keren voor treinen die net niet ontspoorden, en hoge ticketprijzen voor de snelle treinen.

De problemen leidden ertoe dat de maximumsnelheid voor deze treinen verlaagd werd van 350 naar 300 kilometer per uur. De constructie van het railsysteem liep zo vertragingen op, waardoor sommigen vreesden voor bankproblemen.

“In China hebben we een schuldencrisis”, zei Zhao Jian, professor aan de Beijing Jiaotong-universiteit, eerder dit jaar. “Een hogesnelheidsschuldencrisis. Het is ernstiger dan de doordeweekse hypotheekcrisis. Je kunt je huis altijd verlaten of gebruiken. Het railsysteem is er echter gewoon. Het is een last. Je moet het systeem gebruiken, en wanneer je het gebruikt kost het heel wat.”

chinakostnieuwsproblementreintriljoenzwaard

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!