Arduino: elektrobouwdoos voor grote kinderen
Draaide je als kind ook altijd je speelgoed uit elkaar of was je uren zoet met je elektrobouwdoos? Dan is Arduino misschien wel iets voor jou.
Arduino is de naam van een in Italië ontworpen openbron-prototypeplatform en de bijbehorende programmeersoftware. Het ontwikkelbordje, dat enorm populair is bij kunstenaars, hobbyisten en ontwerpers die er de meest waanzinnige projecten mee ontwerpen, rekent op microcontrollers van Atmel.
Voor je hier al afhaakt even dit: voorkennis van programmeren of elektronica is mooi meegenomen maar is zeker geen vereiste. Als je een startpakket koopt en een van de vele gratis handleidingen volgt, ben je in geen tijd interactieve toepassingen aan het uitwerken. Bovendien is er een schat aan voorbeeldcode te vinden op het internet die je vrij kan gebruiken.
[related_article id=”152275″]
Een automatisch kippenhok
Een voorbeeld om het allemaal wat concreter te maken. Stel, je houdt kippen in je tuin maar hebt last van ongedierte dat ’s nachts je pluimvee komt roven. Je kan natuurlijk elke avond als de laatste kip op stok zit het deurtje van het hok sluiten om ze bij het ochtendgloren weer vrij te laten. Of je verdiept je in de wereld van Arduino en ontwerpt een systeem dat je kippenhok op gezette tijdstippen of afhankelijk van de lichtsterkte opent en sluit.
De meeste startpakketten bevatten de onderdelen die je nodig hebt om dit project tot een goed einde te brengen. Maar het wordt pas echt leuk als je oude elektronica gaat slopen om onderdelen te hergebruiken. Waarom zou je immers een nieuwe motor kopen als je nog een oude boormachine hebt liggen?
Draaide je als kind ook altijd je speelgoed uit elkaar of was je uren zoet met je elektrobouwdoos? Dan is Arduino misschien wel iets voor jou.
Arduino is de naam van een in Italië ontworpen openbron-prototypeplatform en de bijbehorende programmeersoftware. Het ontwikkelbordje, dat enorm populair is bij kunstenaars, hobbyisten en ontwerpers die er de meest waanzinnige projecten mee ontwerpen, rekent op microcontrollers van Atmel.
Voor je hier al afhaakt even dit: voorkennis van programmeren of elektronica is mooi meegenomen maar is zeker geen vereiste. Als je een startpakket koopt en een van de vele gratis handleidingen volgt, ben je in geen tijd interactieve toepassingen aan het uitwerken. Bovendien is er een schat aan voorbeeldcode te vinden op het internet die je vrij kan gebruiken.
[related_article id=”152275″]
Een automatisch kippenhok
Een voorbeeld om het allemaal wat concreter te maken. Stel, je houdt kippen in je tuin maar hebt last van ongedierte dat ’s nachts je pluimvee komt roven. Je kan natuurlijk elke avond als de laatste kip op stok zit het deurtje van het hok sluiten om ze bij het ochtendgloren weer vrij te laten. Of je verdiept je in de wereld van Arduino en ontwerpt een systeem dat je kippenhok op gezette tijdstippen of afhankelijk van de lichtsterkte opent en sluit.
De meeste startpakketten bevatten de onderdelen die je nodig hebt om dit project tot een goed einde te brengen. Maar het wordt pas echt leuk als je oude elektronica gaat slopen om onderdelen te hergebruiken. Waarom zou je immers een nieuwe motor kopen als je nog een oude boormachine hebt liggen?