Europese iPhoneverkoop lijdt onder crisis
Apple heeft in de VS weinig moeite om kopers te vinden voor de iPhone 4S, maar in Europa blijkt dat toch wat moeilijker. De crisis en Android zijn daarvoor verantwoordelijk.
Volgens onderzoeksbureau Kantar Worldpanel ComTech gaat de verkoop van iPhones in de VS en in het Verenigd Koninkrijk nog steeds lekker. In Europa ziet het er wat minder rooskleurig uit voor Apple. De verkoop lijdt onder de economische crisis en de opkomst van goedkopere concurrenten.
Die goedkopere concurrenten zijn meestal Androidtelefoons, gebaseerd op het besturingssysteem van Google. In Duitsland heeft Android bijvoorbeeld een marktaandeel van 61 procent behaald en de Samsung Galaxy S II is daar de meest verkochte smartphone.
[related_article id=”158901″]
Belang van Kerstmis
“In het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië blijven de iPhones als zoete broodjes verkopen in de aanloop naar Kerstmis. Daarmee wordt het verloren marktaandeel van 2011 ongedaan gemaakt”, zegt Dominic Sunnebo, het hoofd global consumer insight van het onderzoeksbureau.
Kerst blijkt voor smartphones een belangrijke periode. Een derde van alle gekochte telefoons is immers een cadeautje en een groot deel van die cadeautjes wordt met de eindejaarsperiode gegeven. In december 2010 was zelfs 46 procent van de telefoons een geschenk.
Apple heeft in de VS weinig moeite om kopers te vinden voor de iPhone 4S, maar in Europa blijkt dat toch wat moeilijker. De crisis en Android zijn daarvoor verantwoordelijk.
Volgens onderzoeksbureau Kantar Worldpanel ComTech gaat de verkoop van iPhones in de VS en in het Verenigd Koninkrijk nog steeds lekker. In Europa ziet het er wat minder rooskleurig uit voor Apple. De verkoop lijdt onder de economische crisis en de opkomst van goedkopere concurrenten.
Die goedkopere concurrenten zijn meestal Androidtelefoons, gebaseerd op het besturingssysteem van Google. In Duitsland heeft Android bijvoorbeeld een marktaandeel van 61 procent behaald en de Samsung Galaxy S II is daar de meest verkochte smartphone.
[related_article id=”158901″]
Belang van Kerstmis
“In het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië blijven de iPhones als zoete broodjes verkopen in de aanloop naar Kerstmis. Daarmee wordt het verloren marktaandeel van 2011 ongedaan gemaakt”, zegt Dominic Sunnebo, het hoofd global consumer insight van het onderzoeksbureau.
Kerst blijkt voor smartphones een belangrijke periode. Een derde van alle gekochte telefoons is immers een cadeautje en een groot deel van die cadeautjes wordt met de eindejaarsperiode gegeven. In december 2010 was zelfs 46 procent van de telefoons een geschenk.